VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Centrum bez aut? Praha o to zatím nestojí

Praha /INFOGRAFIKA/ - Česká metropole se může pustit do omezování automobilů v centru města. Zatím o to ale nemá zájem.

7.11.2016
SDÍLEJ:

Doprava v Praze. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Vít Šimánek

Mýto, zákaz vjezdu starým vozidlům nebo nezájem mladých o auta. To jsou věci, které můžou Praze pomoci omezit dopravu v centru. Jak jich využívá?

Vybudování okruhů je pro město zásadní 

Malá zahraniční města už k zákazu vjezdu aut do centra přistoupila, velká se na něj chystají. Brzy třeba v Oslu a Londýně. Zatím to vypadá, že Praha se k nim nepřidá.

„Vybudování vnitřního a vnějšího okruhů je pro jakékoliv dopravní řešeni města zcela zásadní," řekl místostarosta Prahy 1 Richard Bureš. Dostavba okruhu je přitom otázkou vzdálené budoucnosti.

Snížení počtu automobilů nesouvisí s dokončením okruhů

S Burešem nesouhlasí architekti a urbanisté z Institutu plánování a rozvoje hlavního města (IPR). Podle nich to jde i bez hotových okruhů. „Snížení počtu automobilů v centru přímo nesouvisí s dokončením okruhů. Nejvíce aut pohybujících se v centru má počátek nebo cíl cesty právě v centru města. Nejde je nijak odklonit," řekl mluvčí IPR Marek Vácha.

Aby začalo vozů v centru ubývat, je potřeba lidem nabídnout vhodnou alternativu. S tím souhlasí i řada nezávislých sdružení věnujících se pražské dopravě. „Zkvalitnit, zrychlit a zkapacitnit veřejnou dopravu," doplnil Vácha.

Nízkoemisní zóny se odkládají

Ještě před rokem magistrát plánoval zavést zákaz vjezdu do centra neekologickým automobilům. Na začátku příštího roku měly vzniknout nízkoemisní zóny, kam by nesměla vjet auta s naftovým motorem vyrobená před rokem 2001 a benzinová vozidla starší roku 1993. Ač by se omezení týkalo malého množství aut, magistrát od plánu ustoupil.

„Nízkoemisní zóny byly odloženy, protože neexistuje vnitřní okruh kolem Prahy. Městské části na pravém břehu Vltavy navíc nemají projednány objízdné trasy, a tak nechtějí, aby zóny vznikly. Na levém břehu by tomu v zásadě nic nebránilo," vysvětlil náměstek primátorky Petr Dolínek.

Díky mýtu budou lepší silnice 

Nejlépe se nyní jeví možnost zpoplatnění vjezdu. „Mýto obvykle zajistí nárazový pokles dopravy až o desítky procent. Zvyšuje totiž motivaci obyvatel používat jiné druhy dopravy. Díky tomu často dochází i ke snížení hluku," popsal účinky Vácha.

Zároveň se díky tomu dají lépe opravovat vozovky. Jelikož po nich nejezdí tolik vozů, déle vydrží. A protože řidiči platí mýtné, jsou peníze na rekonstrukce silnic.

Současné vedení oprašuje mýto

Zpoplatnit vjezd do jádra pro nerezidenty se zamlouvá i Praze 1. Takový plán se v tuzemském hlavním městě neobjevil poprvé. Ve volebním programu do komunálních voleb ho měla ODS už v roce 2006. Kvůli absenci městského okruhu, který zahraniční města mají, se však od plánu opustilo.

Současné vedení magistrátu mýto oprašuje. „Vedení města po roce 2018 bude mít všechny podklady pro možnosti realizace mýtného. Tato rada nechce zpoplatnění zavádět," řekl Dolínek.

Hlavní město nyní projednává s Prahou 1 možnosti, jak alespoň trochu zklidnit dopravu v centru. V ulici Národní jde o zbudování kruhového objezdu na konci ulice u Jungmannova náměstí. Od něj až k obchodnímu domu Máj by měla být ulice nově obousměrná. Řidiči by tak nemuseli projíždět celou síť místních jednosměrek.

Mladí auta nechtějí 

Praha je rájem pro řidiče. To potvrzuje i skutečnost, že na zhruba 1,2 milionu obyvatel připadá milion vozů. Oproti tomu v Kodani má vůz jen asi desetina obyvatel.

Počet by se do budoucna mohl snižovat a situace by se mohla sama vyřešit. Současná generace už nevnímá vlastnictví auta jako potvrzení dobrého společenského postavení. Mladí naopak o auta ztrácí zájem. Zatímco v západních státech je tento trend vidět už nyní, v tuzemsku se teprve rozjíždí. I tak podle statistik ministerstva dopravy klesl za posledních sedm let počet nově vydaných řidičských průkazů téměř o třetinu.

Města, kde platí zákaz vjezdu vozidel.

Čtěte také: Na změně Václavského náměstí lidem vadí vjezd do garáží a platany

Autor: Benedikt Lederer

7.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vrchní státní zástupkyně v Praze Lenka Bradáčová.
8

Bradáčová: V Rathově kauze soud nemusí znovu provádět důkazy

Slavnostní otevření nové policejní služebny v Jesenici.
9

Nová policejní služebna se může snadno zvětšit

Z chaty rodinný dům – proměna je možná, ale má svá úskalí

Přestavba víkendové chaty na rodinný dům je v Čechách celkem obvyklá věc. Jenže ne vždy to funguje. Bohužel ne vždy totiž investor pochopí, že trvalé bydlení potřebuje něco jiného než chata. Pojďme se podívat na zajímavý návrh rekonstrukce chaty na moderní rodinný dům.

Josef Gočár byl jedinečným architektem mnoha stylů

Praha - Josef Gočár patří mezi představitele silné generace architektů narozených ještě na konci devatenáctého století. Společným rysem jejich tvorby je, že za svého života vystřídali hned několik architektonických stylů.

Prague Proms zahájila premiéra Elfmanova houslového koncertu

Praha - Světová premiéra Koncertu pro housle a orchestr slavného hollywoodského skladatele Dannyho Elfmana ve středu v zaplněném Obecním domě zahájila 13. ročník mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms. Elfman koncert zkomponoval pro virtuosku Sandy Cameronovou, která se pražskému publiku před časem představila sólem ve Střihorukém Edwardovi na večeru hudby z filmů Tima Burtona. Premiéru houslového koncertu, které se Elfman zúčastnil, doprovázel velký aplaus publika a ovace vestoje.

Kongresové centrum by mohla doplnit rozhledna. Je to dobrý nápad?

Praha – Jak by měla být využita revitalizovaná severní terasa Kongresového centra Praha, která nabízí unikátní výhled na panorama hlavního města. Jak ji změnit, aby co nejlépe sloužila veřejnosti? To je jedna z otázek, s nimiž se v internetové anketě obrací na veřejnost vedení centra společně s radnicí Prahy 4.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies