VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Celoměstský systém parkování chce Praha spustit od ledna 2015

Praha – Zoufalý chaos. Od ledna příštího roku ho při parkování očekává mnoho řidičů, kteří musí často pojíždět a parkovat v různých městských částech. Prý kvůli neschopnosti minulého vedení Prahy včas sjednotit systém parkovacích zón pro celé území metropole.

6.12.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Václav Pancer

Podle zaběhnutých pravidel se parkuje v Praze 1, 2, 3 a 7. Jiná pravidla ale od ledna, respektive dubna, mají platit na Smíchově, v Karlíně, v Dejvicích. Radnice Prahy 5, 6 a 8 už nechtěly dál „nechat ve štychu" své rezidenty a sáhly po vlastním řešení. Ono minulé vedení města jmenovaným městským částem letos na jaře stoplo dlouho připravované projekty parkovacích zón.

Současné vedení slibuje  „celoměstská koncepce parkování bude hotová na jaře příštího roku. Systém chceme spustit v lednu 2015."   Kritici ale varují, že zatím není nad čím jásat. Například pražští Zelení upozorňují, že rezidentní parkovací karty mohou být omezeny pouze na nejbližší okolí trvalého bydliště držitele.

Praha 8 od ledna, Praha 5 od března, Praha 6 od dubna. Tehdy hodlají jmenované městské části spustit na území některých svých čtvrtí vlastní, na magistrátu nezávislé, parkovací systémy. Odvolávají se při tom na dlouhodobě neúnosnou situaci, kterou jim magistrát nepomohl řešit, či spíše letos na jaře řešení překazil zastavením nikoliv laciných původních projektů na zavádění parkovacích zón.

Patero pravidel

Jenže řidiči se, nikoliv vinou zmiňovaných radnic, právem obávají chaosu. V Praze bude od začátku roku platit hned pět rozdílných systémů parkování, patero odlišných pravidel.

Vedle již zaběhnutých v Praze 1, 2, 3 a 7, tu budou pravidla pro Smíchov, Karlín, či Dejvice. A aby toho nebylo málo, svá specifika má již dnes parkování v blízkosti O2 arény, která se možná rozšíří do větší části Vysočan. Řidičům by se vedlo ještě hůře, kdyby vyčkávání odmítly také radnice Prahy 4 a 10, které také delší dobu volají po zavedení zón pro rezidenty.

Současné politické vedení metropole proto spěchá s oním slibovaným celoměstským systémem parkování. Podle resortně odpovědného náměstka primátora Jiřího Nouzy právě finišuje příprava koncepce. Uvádí, že na stole bude ležet do konce roku, přičemž na jaře roku příštího by mělo být jasnější, jak se bude parkovat v centru, v širším centru i na periferii Prahy  ke hranici, vytyčené vnitřním městským okruhem.

Celoměstský systém by pak měl závazně platit od ledna 2015.

A tím zřejmě padnou „provizorní pravidla" v Praze 5, 6 a 8, či 9, možná i nynější „oficiální pravidla" v Praze 1, 2, 3 a 7. Ruku v ruce se zavedením celoměstských pravidel město slibuje rozšíření kapacity některých permanentně přeplněných záchytných parkovišť u periferních stanic metra, určených pro návštěvníky Prahy.

Zatímco radnice jednotlivých zúčastněných městských částí prý nyní mají možnost připomínkovat různé varianty koncepce, z některých stran už se ozývá varování. Například pražským Zeleným se nelíbí, že platnost rezidentní parkovací karty by mohla být i v celoměstském systému omezena pouze na nejbližší okolí trvalého bydliště jejího držitele.

Takřka s jistotou podle nich mají být zachovány a rozšířeny tak zvané smíšené zóny.

S jednou kartou všude, jako ve Vídni?

„Zelený" místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut, odpovědný za dopravu, doporučuje Praze, aby si vzala příklad z Vídně.  „Platnost rezidenční karty je třeba rozšířit do celé zóny přes hranice městských částí, nikoli omezovat na místo trvalého bydliště," vyzývá Rut.

„Praha má nyní jedinečnou příležitost systém reformovat a dovolit každému řidiči bez ohledu na bydliště parkovat kdekoli, pouze s odlišným poplatkem. Vše bez kreslení barevných čar na silnici a parkovacích automatů na chodnících.

Podobný systém se osvědčil ve Vídni," dodává Rut s tím, že systém placeného parkování je třeba sjednotit a zjednodušit, ne dále komplikovat již tak složitá pravidla a „křečovitě se držet dávno přežilého rozdělení do modrých, oranžových, zelených a smíšených zón."

Pro i proti zónám

Pro změnu na problematiku „svévolného" zavedení zón Prahou 8, 5, 6 i 9 poukazoval už dříve Rutův stranický kolega a zastupitel Prahy 8 Petr Vilgus. Podle něj se radnice mohou dostat do problémů, pokud by uplatňovaly sankce na řidičích, kteří poruší lokální pravidla.

„Právo schválit nařízení o zónách má jen hlavní město. Obávám se, že zavedení parkování na speciální karty na veřejných komunikacích pomocí pouhé výměny značek může být v rozporu se zákonem. V případě sporu se pak městská část vystavuje riziku, že soud zónu zneplatní a bude muset odškodnit ty, které za porušení zóny pokutovala," myslí si Vilgus.

Připomněl také nemalé náklady, které jednotlivé radnice na pravděpodobně dočasná opatření vynaloží. Mimo jiné i z obavy o „zbytečně vyhozené peníze" se k Praze 8, 5, 6 a 9 nepřipojila Praha 10. „Navíc postoj obyvatel Prahy 10 k zavedení zón není  podle  průzkumu jednoznačný. Zhruba polovina by si zóny přála, druhá polovina nikoliv," vysvětlil mluvčí desítky Jan Charvát.

Praha 4 si podle svého místostarosty Jiřího Bodenlose počká na celoměstský systém, přičemž prý tlačí na co nejbližší termín jeho spuštění.

Praha 6 podle svého mluvčího Adama Halmoši musí alespoň v Dejvicích a v Bubenči reagovat na otevření tunelu Blanka na jaře a metra A do Motola na podzim příštího roku. Místostarosta Prahy 8 Michal Švarc trvá na tom, že radnice nemohla své rezidenty žijící v Karlíně, ve středu Libně a v okolí metra Kobylisy nechat déle čekat na parkovací místa.

Totéž podle starosty Prahy 5 Miroslava Zeleného platí pro obyvatele Smíchova.

Zavedený systém parkovacích zón platí v Praze 1, 2, 3 a 7. Již nyní funguje odlišný systém parkování v okolí vysočanské O2 arény.Praha 9 uvažuje o jeho rozšíření do dalších částí Vysočan a Libně.

Od poloviny ledna 2014 zavede nezávislý systém parkování pro rezidenty Praha 8, a to v některých ulicích Karlína a Dolní Libně, či vokolí stanic metra Kobylisy a Ládví. Parkovací karty dostanou zdarma jak lidé s trvalým pobytem, tak majitelé firem, či nájemníci. Na jednu bytovou jednotku, či provozovnu vzniká nárok na dvě parkovací karty zdarma. Dopoledne i večer bude možno na vyznačených místech parkovat bez karty.

Od března příštího rokumá platit speciální systém parkování na Smíchově. Jeho obyvatelé (trvale hlášení, nájemníci i podnikatelé) obdrží zdarma rezidenční kartu. Všichni ostatní obyvatelé Prahy 5 pak budou mít nárok parkovat na Smíchově díky parkovací kartě zdarma. Od 18 do 6 hodin však nárok na parkování uplatní pouze rezidenti. Na Smíchově budou i zelené smíšené zóny pro majitele obou karet bez časového omezení a dále žluté zóny, volné pro všechny řidiče.

Parkovací kartya parkovací hodiny rozdá po otevření tunelového komplexu Blanka také Praha 6. Parkovací zóny pravděpodobně zavede v Dejvicích a vBubenči, následně i v okolínových stanic prodloužené trasy metra A.

Praha slibuje dokončit koncepci celoměstského parkovacího systémudo konce letošního roku. Systém chce spustit od ledna 2015. Příští rok ho bude zkoušet na vybraných místech v centru, širším centru a na periferii.

Autor: Jakub Krupka

6.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Holešovice a Libeňský most

Libeňský most čeká na ortel po zátěžových testech

Milan Chovanec (ČSSD)

Chovanec chce od policie důkazy o existenci internetové hry Modrá velryba

Drahošovou tiskovou mluvčí bude Lenka Pastorčáková

Praha - Tiskovou mluvčí prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše bude Lenka Pastorčáková. Dosavadní redaktorka České televize se funkce ujme na začátku května. V sobotu o tom informoval server Lidovky.cz.

AUTOMIX.CZ

Jak se nespálit při koupi ojetiny II.: Jsme u auta. Na co si dát pozor?

V minulém dílu článku o nákupu ojetiny jsme si probrali, čím se řídit při počátečním výběru auta a jak se připravit na jeho nákup. Nyní se dostáváme do bodu, kdy jsme u vybraného vozu. Na co si dát pozor? A co všechno byste měli zkontrolovat?

MŠMT: Zveřejnění testů přijímaček nemůže narušit přijímací proces

Praha - Zveřejnění zadání jednotných přijímacích zkoušek na internetu před dokončením jejich letošních termínů není podle ministerstva školství natolik závažné, aby mohlo narušit přijímací proces. Přesto podle něj není šíření testů tímto způsobem vhodné, protože může porušit zásadu, aby byl zachován rovný přístup uchazečů k testům. V pátek to sdělila mluvčí ministerstva Klára Bílá v reakci na výzvu organizace EDUin, aby ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) zajistila rovný a okamžitý přístup k již použitým testovým zadáním.

Muzeum připomíná 70 let od cesty Hanzelky se Zikmundem

Praha – Zdá se to skoro neuvěřitelné, ale je to tak: na své putování po světě vyrazili Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund před rovnými 70 lety. Kulaté výročí startu legendární cestovatelské dvojice k první ze série jejich cest v sobotu po celý den připomínají akce v Národním technickém muzeu – přičemž součástí programu bude zahájení tematické pamětní jízdy automobilu Tatra 87 s posádkou Petr Horký, Michal Popov a Miroslav Náplava, mířící ve stopách Hanzelky a Zikmunda do Marseille.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies