VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ČBÚ: Příčinou propadu Blanky může být i technologická nekázeň

Praha - Příčinou propadu tunelu Blanka, který nastal v noci na úterý v Praze 6, může být podle Dušana Havla z Českého báňského úřadu (ČBÚ) chyba v projektové dokumentaci nebo technologická nekázeň. Řekl to na tiskové konferenci po jednání rady hlavního města. Za třetí možnou příčinu označil Havel geologické důvody, vyšetřování se ale podle něj zaměřuje spíše na první dvě varianty.

9.7.2010 3
SDÍLEJ:

Tunel Blanka.Foto: DENÍK/Jiří Koťátko

Nikoli příroda, ale člověk je s velkou pravděpodobností viníkem třetího propadu tunelu Blanka, ke kterému došlo v úseku Brusnice v noci na úterý.

Oproti prvním dvěma nehodám se totiž tentokrát zem nesesunula v místě ražby, ale asi o 30 metrů dále, kde již byly dokonce umístěny první výztuže. Z toho tedy poměrně logicky vyplývá, že je chyba zřejmě na straně technologie.

To potvrdil i Dušan Havel, ředitel sekce báňsko-technické z Báňského úřadu, který případ také vyšetřuje. „Ano tato událost je skutečně odlišná od prvních dvou. V místě propadu již bylo primární ostění. Takže na vině může být technologická nekázeň, nebo za to může špatná projektová dokumentace, samozřejmě nevylučujeme ani nestálé geologické podmínky. V tuto chvíli se ale přikláníme k prvním dvěma možnostem,“ řekl Havel.

Jak sám řekl, nedělá si iluze, že bude velké množství důkazů díky závalu navždy ztraceno.

„Vyšetřování bude zdlouhavé, ale tady je lepší méně spěchat, bude tedy trvat spíše až dva měsíce,“ zopakoval Havel.

Špatná zpráva

Ta byla podle vyjádření vedení magistrátu velmi strohá a bez mnoha důležitých informací a do úterý, kdy se koná další jednání rady, ji musí firma doplnit. Už dnes je však jisté, že Metrostav může očekávat milionové sankce.

„Je nepřijatelné, abychom neznali elementární data. Rada samozřejmě ponese za celou věc odpovědnost, ale není to možné bez potřebných podkladů a informací. Chceme vědět, co se stalo a proč se to stalo. Tato mimořádná událost vyžaduje mimořádně odpovědný přístup všech zúčastněných, aby k takovému případu již nedošlo,“ prohlásil primátor Pavel Bém (ODS). On i zbytek rady celou zprávu Metrostavu odsoudili.

„S kvalitou a obsahem předložených dodaných materiálů vyjadřuji nesouhlas. Metrostavu bylo nařízeno dodat veškeré náležitosti, které v tuto chvíli ve zprávě chybí,“ pokračoval Bém.

Hodně se hovoří také o tom, o kolik se celá stavba prodraží a také opozdí. „Vzhledem k tomu, že šetření báňského úřadu zabere řádově několik týdnů, není v tuto chvíli možné říct, zda se stavba opozdí. V žádném případě se pro město neprodražuje, veškeré náklady spojené s propadem tunelu Blanka plně hradí její dodavatel, včetně všech zabezpečovacích a sanačních prací,“ vysvětlil Bém.

Tyto v uvozovkách vícepráce a pak také předpokládané pokuty budou pro Metrostav ve výši milionů korun.

„Určitě to budou milionové částky, přesně to v tuto chvíli nelze odhadnout, ale jsem přesvědčen, že sankce jsou jednoznačně na místě. Opakuji, že v tomto případě budeme postupovat podle presumpce viny, Metrostav tedy musí prokázat, že vina není na jeho straně,“ navázal první náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS).

Pro něj kredibilita společnosti velmi klesla. „Jsem šokován, že se firmě, která je v podstatě lídrem na stavebním trhu v České republice, může toto stát. Musíme dostat jasné garance toho, že už se to nikdy nebude opakovat,“ pokračoval Blažek.

Vymění zhotovitele?

V souvislosti s tím se také hovoří o tom, že by byla s Metrostavem rozvázána smlouva a Blanku by dokončil někdo jiný. To by však mohlo stavbu výrazně zpozdit. „Nejdříve si musíme nechat udělat právní analýzy, zda-li je takový postup vůbec možný, ale ve hře to je. Je pouze spekulací, o kolik by se dokončení stavby prodloužilo a navíc mnohem více záleži na bezpečnosti,“ konstatoval Blažek s tím, že se město bude zabývat také prodloužením metra A, na kterém Metrostav pracuje jako jeden z dvou hlavních dodavatelů.

Podle opoziční zastupitelky Markéty Reedové (VV) se pak zapomíná na jeden důležitý fakt. „Již po prvních propadech tunelu byla provedena analýza kontrolních mechanismů a vedení stavby firmou GRID. Tato zpráva jasně identifikovala závažné nedostatky, které jdou zejména na vrub zadavatele stavby, tedy pražské radnice. Viníci jsou tedy jasní, na prvním místě ředitel odboru městského investora Jiří Toman, politickou odpovědnost pak má primátor a radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Všichni tři měli dostatek kvalitních informací k tomu, aby jednali a předešli nynějšímu propadu Blanky. První z výše jmenovaných by měl být okamžitě odvolán,“ řekla Reedová.

Komplexní zpráva o závěrech šetření mimořádné události, přijatých opatřeních vážících se k bezproblémovému dokončení stavby tunelového komplexu Blanka, včetně časových a ekonomických souvislostí plynoucích z nového geologického průzkumu a přepracovaní provozní dokumentace zahrnující změny technologického postupu a projektové dokumentace stavby, má být Radě hl. m. Prahy předložena do 31. srpna 2010.
Co musí Metrostav dodat do neúplné zprávy?
– doplnění a dopracování tisku o detailní závěry analýzy geologických podmínek v místě propadu a výsledky doplňujícího geotechnického průzkumu,
– zápis z Rady monitoringu, kterým bylo rozhodnuto o změně způsobu ražby v místě propadu,
– projektová dokumentace z místa propadu
– kopie stavebního deníku ze 4., 5. a 6. července 2010, které byly dány k dispozici Obvodnímu báňskému úřadu Kladno,
– informace o systému kontrolních mechanizmů,
– dokumenty o způsobu technologie včetně garance kvality, stability a bezpečnosti

Poznámka: Doplněnou zprávou se bude zabývat rada města 13. 7.

Autor: Lukáš Marek

9.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rekonstrukce tramvajové trati. Ilustrační foto.

Údržba trati pro tramvaje ovlivní i provoz autobusů

Tatra 613 ze služeb KGB.
AUTOMIX.CZ
23

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

Odborník: Praze pomůže, když zakročí proti vozům bez filtrů

Praha - Kromě nízkoemisní zóny by pražskému ovzduší pomohlo zejména zakročení proti autům, která mají odstraněný povinný filtr pevných částic. To tvrdí dopravní odborník Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.

Praha 12 neschválila rozpočet se schodkem 162 milionů korun

Praha - Městská část Praha 12 stále nemá schválený rozpočet pro letošní rok. Zastupitelstvo městské části v úterý nepřijalo návrh, podle něhož měly výdaje dosáhnout 434 milionů korun a příjmy 272 milionů. V úterý to sdělila Eva Burianová z radnice. Praha 12 je poslední městskou částí, která dosud hospodaří v rozpočtovém provizoriu bez schváleného rozpočtu.

Praha letos rozdělí 18 milionů korun na výměnu vytápění

Praha - Hlavní město letos rozdělí 18 milionů korun na výměnu vytápění z programu Čistá energie. Na jeden byt bude nově až 70 tisíc korun, dosud to bylo 25 tisíc korun. Na tiskové konferenci po jednání rady to řekla radní pro životní prostředí Jana Plamínková (STAN/Trojkoalice).

Letečtí záchranáři v Praze a středu Čech řešili loni 550 případů

Praha - Letečtí záchranáři v Praze a Středočeském kraji řešili loni 550 případů. Většinou vrtulník přepravoval pacienty z kraje do nemocnic v hlavním městě, řekl vedoucí lékař operačního střediska pražských záchranářů Ondřej Franěk. Letecká záchranná služba působí v Praze od roku 1987, zajišťuje ji Letecká služba Policie ČR.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies