VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobusové zastávky? Ostuda metropole

Praha - Lidé se při čekání nemají kde schovat před deštěm či sněhem. Někdy mají dokonce problém zastávku najít.

4.10.2008
SDÍLEJ:

Autobusová zastávka Fruta. Nástupiště tvoří jakési dřevěné pódium. To už ale zjevně dosloužilo. Popraskaná prkna hrozí zraněním nejen starým lidem.Foto: Ivars Gravlejs

Popraskaná prkna laviček a střechy, do nichž teče. Desítky možná stovky zastávek po celé Praze jsou v dezolátním stavu. Na lidi, čekající na svůj autobus, tak na mnoha místech prší nebo si nemají kam sednout.

Někdy jsou rádi, že zastávku vůbec najdou, když je to jen jeden oprýskaný železný sloupek. A některým cestujícím již dochází trpělivost.

„Hlavně zastávky příměstských linek, jsou často hrozné. Například ve směru ze Zličína na Nučice. Ale je jich mnohem více,“ potvrdila špatný stav zastávek jedna z cestujících Marie Bláhová.

O špatném stavu zastávek se na vlastní kůži přesvědčil i Deník. Mezi nejhorší patří zastávky na znamení. Jsou méně frekventované, a tudíž často i v zoufalejším stavu. Mezi nejhorší patří například zastávka na znamení Fruta ve směru z Uhříněvsi. Nástupiště tvoří jakési dřevěné pódium. To už ale zjevně dosloužilo. Popraskaná prkna hrozí zraněním nejen starým lidem.

Lépe nedopadla ani trasa linky 130 jedoucí z Nových Butovic k zastávce Na Knížecí. Na této trase je celkem 13 zastavení, z toho jsou hned tři nevyhovující. Jedná se o zastávky Karlštejnská, Butovická a Pod Šmukýřkou. Na prvních dvou zmíněných je jen informační sloupek. Tu třetí pak tvoří jen rezavá kovová konstrukce a plastová deska, takzvaný vlňák na střeše. „Tohle nemá se zastávkou nic společného,“ dodal jeden z čekajících Pod Šmukýřkou Pavel Moutelík. Další torzo přístřešku je u zastávky Ruská (Krymská), kde jezdí tramvaj číslo 22. A takto by bylo možné pokračovat dále.

Blýskání na lepší časy, asi ne

Žalostný stav zastávek vadí i Dopravnímu podniku hlavního města Prahy. Ten sice chystá určité změny, zásadní projekt však zatím chybí. „Musíme rozdělit zastávky na dvě části. Na přístřešek a okolní chodník, což je záležitost také městských částí a technické správy komunikací. Druhou částí je pak zastávkový sloupek, o který se starají dopravci. Připravujeme sjednocení zastávkových sloupků. Zde chceme nastavit jasná pravidla, jak by měly vypadat a co by na nich mělo být umístěné,“ sdělil Filip Drápal, tiskový mluvčí společnosti ROPID, která má na starosti plánování pražské integrované dopravy. Ani u sjednocování sloupků však zatím není stanoven přesný termín.

Ještě horší to asi bude s rekonstrukcemi přístřešků. „S opravami je to velmi individuální, už proto, že o přístřešky se starají tři různé subjekty. My se je samozřejmě postupně snažíme opravovat nebo postavit nové. Určitě ale nemůžeme opravit všechny najednou, z hlediska financí nelze tak velikou akci uskutečnit,“ řekl vedoucí odboru komunikace Dopravního podniku Ondřej Pečený. Dopravní podnik pečuje přibližně o tisíc tramvajových a autobusových přístřešků.

Škodí i vandalové

Celkové sjednocení a zkvalitnění přístřešků tedy zatím nepřipadá v úvahu. Nepočítají s nimi ani městské části ani technická správa komunikací. „Velkým problémem jsou také samotní lidé, kteří mají přístřešky využívat. Jenže mnoho vandalů je často poničí. Poškodí sedačky, nebo konstrukci přístřešku. Pak naše investice vyjdou v niveč. Bohužel zřejmě není ani v silách městských strážníků či policie toto ohlídat,“ pokračoval Pečený.

Vybudování jednoho přístřešku přitom stojí od 300 do 500 tisíc korun a základní údržba pak stojí dalších 4,5 milionu korun ročně. Vandaly se potýkají i městské části. „Do oprav a údržby investujeme ročně statisíce korun. Ale někteří lidé se znovu vrátí a začnou opět ničit. Je to nekonečný boj,“ řekl jeden z úředníků odboru majetkového, bytového a investičního v Praze 13.

Řešení možná existuje

Řešením by mohl být soukromý sektor. Některé firmy a společnosti by totiž mohly investovat do stavby přístřešku, na němž by pak umístili dlouhodobě svou reklamu. „Tímto způsobem to funguje například zastávka na Náměstí míru v Praze 2. Jenže firmy by asi nechtěly investovat do stavby někde na periferii Prahy u málo využívané zastávky,“ doplnil Pečený. Do budoucna se však uvažuje, že dvě společnosti vymění cca pět set přístřešků zejména ve vnitřní části Prahy. O okolních částech se ale zatím příliš neuvažuje.

Autor: Lukáš Marek

4.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Robbie Williams.

Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze i do Prahy

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

/ VIDEO / Většina videí Prahy se zaměřuje na známá místa a pamětihodností, jako je Pražský hrad, Karlův most a Staroměstské náměstí. Ale na Prahu se dá dívat i jinak. Shodou okolností to teď ukazuje hned několik snímků.

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení