VYBRAT REGION
Zavřít mapu

100 let autobusové dopravy v Praze

Praha - V pátek 7. březnaslaví Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost sté výročí od výjezdu první autobusové linky v Praze.

7.3.2008
SDÍLEJ:

V současné době provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy na 200 autobusových linek v celkové délce přesahující 2000 km a ročně přepraví 301 050 000 cestujících, linky zajišťuje 1200 autobusů.Foto: Eva Kořínková

Dne 7. března 1908 vyjela v 8 hodin ráno první autobusová linka Elektrických podniků. Tato linka byla současně i první linka v Čechách, která zajišťovala veřejnou dopravu. Linka byla dlouhá 1,6 km a jezdila v intervalu 15 minut od 6 do 22 hodin. Linka spojovala Malostranské náměstí a kasárna zemské obrany. Celkem bylo na lince devět zastávek včetně konečných a linka projížděla Nerudovou ulicí, ulicí Ke hradu, Hradčanským náměstím, Loretánskou ulicí a Pohořelcem. Linku, která nenesla žádné označení, v jejím začátku dopravně obsluhovaly dva autobusy, každý od jiného výrobce: Fiat a Laurin & Klement.

„Potřebnou koncesi k živnostenskému provozování periodické přepravy osob automobilovými omnibusy obdržely Elektrické podniky v září 1907 od pražského magistrátu. Na počátku nového roku se ve stavu zaměstnanců městského dopravce objevilo osm chaufferů a pět průvodčích a 7. března 1908 nová, netradiční linka pražské městské hromadné dopravy byla na světě. Jízdné na autobusech bylo 20 haléřů za dospělou osobu bez ohledu na projetou vzdálenost a nebylo možné přestupovat na tramvaj ani obráceně,“ říká Mgr. Pavel Fojtík, vedoucí archivu Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciové společnosti

Po četných poruchách a nehodách zcela nového dopravního prostředku rozhodla na konci roku 1909 Správní rada Elektrických podniků o okamžitém a trvalém zastavení autobusové dopravy a městská doprava ve strmé Nerudově ulici nadobro zanikla. Ve službách Elektrických podniků autobusy znovu začaly jezdit až v roce 1925. Od tohoto roku už autobusy jezdí v Praze natrvalo.

V současné době provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy na 200 autobusových linek v celkové délce přesahující 2000 km a ročně přepraví 301 050 000 cestujících, linky zajišťuje 1200 autobusů.

Autor: Petr Tomíšek

7.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Alexandr Kliment.

Zemřel spisovatel a publicista Alexandr Kliment, signatář Charty

Automaty. Ilustrační foto.

Pražská vyhláška regulující hazard by mohla být opravena

AKTUALIZOVÁNO

Pražská ODS chce odvolat radní Plamínkovou a náměstkyni Kolínskou

Praha - Pražská opoziční ODS na čtvrtečním mimořádném jednání pražských zastupitelů navrhne odvolat radní Janu Plamínkovou (Trojkoalice/STAN) a primátorčinu náměstkyni Petru Kolínskou (Trojkoalice/SZ). ČTK to sdělila předsedkyně klubu ODS Alexandra Udženija. Zda na hlasování o odvolávání dojde, není jasné. Zastupitelé musejí nejdříve schválit program. Pokud jej neodsouhlasí, jednání bude ukončeno. V Praze vládne ANO, ČSSD a Trojkoalice (SZ, STAN a KDU-ČSL).

Spejbl, Hurvínek a Mánička nemají "maminku". Zemřela loutkoherečka Štáchová

Ve věku 72 let zemřela v noci na dnešek loutkoherečka, scenáristka, režisérka, dabérka, interpretka Máničky a Bábinky a od roku 1996 ředitelka Divadla Spejbla a Hurvínka Helena Štáchová. Zemřela doma, uprostřed své rodiny. Oznámila to její dcera Denisa Kirschnerová.

Na sněmu Akademie věd se řešila i kandidatura Drahoše na Hrad

Praha - Možná kandidatura končícího předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše na prezidenta byla jedním z důležitých témat posledního sněmu akademie před Drahošovým koncem ve funkci. Sněm dnes v Praze jeho nástupkyni Evě Zažímalové vybral novou akademickou i vědeckou radu a zhodnotil výsledky vědecké práce a hospodaření. Politici ocenili Drahošovo osmileté působení v čele akademie, předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD) uvedl, že by ho Česko mělo využít v nějaké funkci. Drahoš poté řekl, že o kandidatuře na hlavu státu seriózně uvažuje, definitivně se ale ještě nerozhodl.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik chce po správci reklam na svém majetku sto milionů

Praha – Podivné, neprůhledné, nevýhodné a nepochopitelné. Tak kritici dlouhodobě označují smlouvy pražského dopravního podniku se společností Rencar týkající se provozování reklamních ploch na majetku dopravního podniku. Hodně podobná slova nyní používá i vedení dopravního podniku – a také primátorka Adriana Krmášová (ANO). A nezůstane jen u slov. Následovat bude výzva, aby společnost uhradila více než 104 miliony korun kvůli údajnému bezdůvodnému obohacení užíváním majetku dopravního podniku v roce 2013.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies