VYBRAT REGION
Zavřít mapu

100 let autobusové dopravy v Praze

Praha - V pátek 7. březnaslaví Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost sté výročí od výjezdu první autobusové linky v Praze.

7.3.2008
SDÍLEJ:

V současné době provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy na 200 autobusových linek v celkové délce přesahující 2000 km a ročně přepraví 301 050 000 cestujících, linky zajišťuje 1200 autobusů.Foto: Eva Kořínková

Dne 7. března 1908 vyjela v 8 hodin ráno první autobusová linka Elektrických podniků. Tato linka byla současně i první linka v Čechách, která zajišťovala veřejnou dopravu. Linka byla dlouhá 1,6 km a jezdila v intervalu 15 minut od 6 do 22 hodin. Linka spojovala Malostranské náměstí a kasárna zemské obrany. Celkem bylo na lince devět zastávek včetně konečných a linka projížděla Nerudovou ulicí, ulicí Ke hradu, Hradčanským náměstím, Loretánskou ulicí a Pohořelcem. Linku, která nenesla žádné označení, v jejím začátku dopravně obsluhovaly dva autobusy, každý od jiného výrobce: Fiat a Laurin & Klement.

„Potřebnou koncesi k živnostenskému provozování periodické přepravy osob automobilovými omnibusy obdržely Elektrické podniky v září 1907 od pražského magistrátu. Na počátku nového roku se ve stavu zaměstnanců městského dopravce objevilo osm chaufferů a pět průvodčích a 7. března 1908 nová, netradiční linka pražské městské hromadné dopravy byla na světě. Jízdné na autobusech bylo 20 haléřů za dospělou osobu bez ohledu na projetou vzdálenost a nebylo možné přestupovat na tramvaj ani obráceně,“ říká Mgr. Pavel Fojtík, vedoucí archivu Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciové společnosti

Po četných poruchách a nehodách zcela nového dopravního prostředku rozhodla na konci roku 1909 Správní rada Elektrických podniků o okamžitém a trvalém zastavení autobusové dopravy a městská doprava ve strmé Nerudově ulici nadobro zanikla. Ve službách Elektrických podniků autobusy znovu začaly jezdit až v roce 1925. Od tohoto roku už autobusy jezdí v Praze natrvalo.

V současné době provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy na 200 autobusových linek v celkové délce přesahující 2000 km a ročně přepraví 301 050 000 cestujících, linky zajišťuje 1200 autobusů.

Autor: Petr Tomíšek

7.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda 110 R.
AUTOMIX.CZ
13

Škoda zvažuje sporťák inspirovaný legendárním "erkem". Jak by mohl vypadat?

Pavel Bělobrádek

Vláda na vědu a výzkum schválila více peněz. Dá na ně přes 36 miliard korun

Nečasová nepřišla k soudu. Zradilo ji zdraví

Bývalá šéfka kabinetu premiéra Petra Nečase Jana Nečasová (dříve Nagyová), která čelí obžalobě v kauze údajného zneužití Vojenského zpravodajství, dnes nepřišla vypovídat k soudu. Podle jejího právníka Eduarda Bruny je nemocná a zároveň nedala souhlas s konáním jednání ve své nepřítomnosti. Soud proto hlavní líčení odročil.

Jurečka: Miloš Zeman by na prezidenta vůbec neměl kandidovat

Prezident Miloš Zeman by podle 1. místopředsedy KDU-ČSL Mariana Jurečky neměl znovu kandidovat. Nevadí mu prezidentův zdravotní stav, ale s jeho výroky a činy. Dnes to uvedl v diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce. 

Soud začne rozplétat další korupční kauzu Nemocnice Na Homolce

Praha - Pražský městský soud začne v pondělí projednávat další údajnou korupci při zakázkách pražské Nemocnice Na Homolce. Obžalobě i tentokrát čelí bývalý ředitel instituce Vladimír Dbalý, spolu s ním pak dalších pět lidí. Dbalému, který bral údajně úplatky za nezákonné uzavírání smluv na poskytování konzultací nebo služeb, hrozí až 12 let vězení.

Židovské muzeum: Snažíme se vyhledávat potomky původních vlastníků

Praha - Židovské muzeum se mělo stát podle plánů nacistů takzvaným muzeem vyhynulé rasy. K tomu nakonec naštěstí nedošlo. Dodnes tu ale zůstalo mnoho vzácných předmětů po Židech deportovaných do ghett a koncentračních táborů. S kurátorkou muzea Michaelou Sidenbergovou jsme hovořily o tom, jak dochází k navrácení předmětů potomkům původních majitelů.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies