Běžně si člověk bez handicapu nedokáže představit, jak velkou překážkou může být pro lidi na vozíku malý schod, zvýšený obrubník nebo strmější ulice. Lepší podmínky pro handicapované ale slibuje jak dopravní podnik, tak i vedení hlavního města. Už za osm let má být městská hromadná doprava v Praze totiž plně bezbariérová.
Zda je termín opravdu reálný, nám okomentovala předsedkyně Komise rady hlavního města pro Prahu bezbariérovou a otevřenou Ľubica Dušková. „Minimálně z devadesáti procent to tak bude. Bariérové stanice budou výjimkou, stejně jako vysokopodlažní tramvaj. Rozhodně se člověk s omezením pohybu nebude muset obávat, že pokud nestihne přestup, bude čekat dalších třicet minut,“ tvrdí.
Stanice se prověřují
Ročně je k bezbariérovému zpřístupnění prověřováno přibližně pět stanic metra. „Aktuálně to byla Českomoravská, Flora, Jiřího z Poděbrad, Náměstí Míru, Invalidovna a Staroměstská,“ uvedla Dušková..
V historických částech města ovšem situaci komplikuje fakt, že se stanice nacházejí v Pražské památkové rezervaci. Při budování výtahů totiž může docházet k propadům půdy nebo k ohrožení okolních budov. „Kromě mnohdy náročného technického řešení musíme vždy nalézt také kompromis s památkáři,“ říká.
Bude se rekonstruovat celá vinohradská třída
Bezbariérové úpravy jsou nutné také na tramvajových zastávkách. V plánu byla například zastávka Jiřího z Poděbrad. Projekt ale musel být pozastaven. „Bude se rekonstruovat celá Vinohradská třída, tudíž by byla hloupost, aby nová zastávka sloužila dva roky a pak se zase bourala,“ vysvětlila. Podobná situace je i v případě zastávky Újezd, kde se s úpravami čeká na celkovou rekonstrukci ulice Vítězná a mostu Legií.
Příjemné překvapení
Velký posun k lepšímu potvrzuje i ředitelka Asociace paraplegiků Alena Jančíková. „Sama jsem na vozíku a musím přiznat, že před deseti lety jsem se cesty MHD bála a jezdila autem. Nedávno jsem musela dát auto do opravny, tak jsem nuceně vyrazila hromadnou dopravou a byla jsem velmi příjemně překvapená,“ uvedla. Metrem ale příliš ráda nejezdí. Kromě linky C, kde jsou nové soupravy.
„Tam je sice mezera, ale v jedné úrovni s vozem. Na trasách A i B je k mezeře ještě takový hloupý dvouschod, musím proto vždy někoho požádat o pomoc. I proto, když cestuji po Praze, dávám přednost tramvaji,“ dodává Alena Jančíková.