Všichni totiž budou muset i po velmi nákladné rekonstrukci ulice Komunardů, která právě dnes startuje, dál překonávat rozdíl mezi úrovní vozovky a tramvají. Dvě zdejší vysoce frekventované tramvajové zastávky U Průhonu a Dělnická totiž zůstanou bariérové a to v nejhorší možné variantě s výstupem přímo do vozovky.

Ideální stav v roce 2025? Nejspíš ne

Erik Čipera z občanského sdružení Asistence upozorňuje, že je to v rozporu se slibem současného vedení Prahy. „Podle něj měla být veřejná doprava v Praze kompletně bezbariérová do roku 2025. Tato informace patrně doposud nedoputovala na správná místa," podotkl za sdružení Asistence.

Vozíčkáři a hůře pohybliví lidé podle něj nadále nebudou mít možnost na těchto zastávkách vystupovat a nastupovat do tramvaje. „Pro vozíčkáře je to nemožné a to i v případě, že přijede nízkopodlažní tramvaj," je přesvědčen Čipera.

Rekonstrukce tramvajových tratí je prý ideální příležitostí, jak na zastávkách odstranit bariéry s minimálními náklady a nutností speciální uzavírky. Jenže příležitost je zřejmě v tomto konkrétním případě promarněna. „K samostatným úpravám na bezbariérové, dochází u tramvajových zastávek v Praze výjimečně a nelze s nimi v nejbližších letech počítat," dodává Čipera.

Další aktivisté, iniciátoři petice za bezbariérovost MHD i běžní cestující mají obavu, že Praha 7 zůstane bariérovou věčně. A to i přesto, že na místní radnici doputovalo množství ohlasů, které to odmítají. Praha 7 na svém webu slíbila, že po ukončení zmiňované rekonstrukce se „sníží hlučnost tramvajové dopravy a zvýší se pohodlí cestujících." Jenže „V létě minulého roku byla při rekonstrukci tramvajové trati vynechána bezbariérová úprava zastávky s výstupem do vozovky Maniny. Tentokrát jsou to o pár set metrů dál ležící zastávky U Průhonu a Dělnická. Bezbariérové úpravy zastávek se odsouvají na neurčito. Stejně tak tomu je u zastávky Ortenovo náměstí, kterou rekonstrukce čeká v příštím roce," připomíná sdružení Asistence.

Petici ještě můžete podpořit

Zastupitel Ondřej Mirovský k tomu uvedl, že na konci minulého týdne byla spuštěna petiční kampaň.

„Cílem je donutit radnici Prahy 7, hlavní město, Technickou správu komunikací a Dopravní podnik k zapojování bezbariérových zastávek do všech projektů," sdělil Mirovský. Dodal, že rovněž existuje petice, týkající se celé Prahy.

Další zastupitel Prahy 7 Jan Čižinský doplnil, že se na předmětných tramvajových zastávkách v minulých dnech vyvěšovaly informační letáky. „Mělo to docela úspěch. Lidé čekají na tramvaj a čtou si, jak se to zase nějak nepovedlo a nikdo za to vlastně nemůže," komentoval Čižinský záležitost na facebooku iniciativy za bezbariérové zastávky.

Podle zjištění Deníku ke konci minulého týdne dorazilo na odbor dopravy Prahy 7 asi sto deset dopisů od Pražanů, žádajících vysvětlení situace. „Ale ona je to spíš věc magistrátu. Praha 7 zřejmě oficiálně žádat nebude, neboť je s vedením hlavního města takřka ve válce," sdělil nejmenovaný člen zastupitelstva Prahy 7. Iniciativa nespokojených občanů by podle něj měla směřovat hlavně na zastupitele hlavního města a představitele Dopravního podniku či Technické správy komunikací.

Radnice: je pozdě a chybí peníze

Reakce na původní oficiální dopis sdružení Asistence, adresovaný starostovi Prahy 7 Marku Ječménkovi, vyzněla pesimisticky. Za starostu odpovídala vedoucí odboru dopravy městské části Miloslava Vitásková. „Na jakoukoliv změnu je pár dní před zahájením rekonstrukce velmi pozdě, protože vyřízení jedné zastávky od zadání projektové dokumentace k vydání stavebního povolení je nutné mít k dispozici minimálně půl roku, protože se ke změnám musí vyjádřit všechny dotčené organizace a vlastníci poduličních sítí," vysvětlila mimo jiné Vitásková.

Dál ujistila, že Praha 7 vyzvala jak Dopravní podnik, tak Technickou správu komunikací k investici, vedoucí ke zlepšení kvality nástupu. „Bohužel však ani jedna organizace nenašla potřebných zhruba deset milionů ve svých rezervách," musela konstatovat vedoucí odboru dopravy Prahy 7.

Radnice se prý snažila zajistit zvýšenou zastávku alespoň v Dělnické. „Narazili jsme však na nesouhlas Policie pro nové normy v řešení a hlavně organizace slabozrakých a nevidomých vydala negativní stanovisko, proto bylo řízení zastaveno," dodala Vitásková.