„Zájem je obrovský, v podvečer lidé stojí u pokladen fronty," říká prodavačka jednoho ze zdejších módních řetězců.

Prošli jsme ulicí Na Příkopě od zastávky stanice metra Můstek po nákupní centrum Palladium na náměstí Republiky a narazit na obchod, kde by výrazněji nezlevnili, bylo prakticky nemožné.

ANKETA: Přilákají vás výprodeje do obchodů? Hlasujte v anketě na konci článku!

Samozřejmě, záleží na sortimentu. Například potraviny vinou zvýšené DPH šly cenami spíše nahoru. Co se teď rozhodně vyplatí nakoupit? Sezónní oblečení a obuv. Například největší nákupní dům s obuví v Česku, Baťa na Václavském náměstí, anoncuje slevy až do 50 procent. Při výběru je třeba si však dát pozor, co je a co není zlevněné.

Konkurenční Leiser Na Příkopech láká na 20procentní slevy, na rozdíl od Bati ale tvrdí, že jeho slevy platí na všechno. „Zavíráme, všechno musí pryč," hlásí nepřehlédnutelné nápisy na výloze. Třetí velký hráč na trhu, Salamander, avizuje podobně jako Baťa až 50procentní slevy.

Některé obchody zákazníky zmátnou

Obchody ale někdy zákazníka mohou svými vývěskami slušně zmást. Například španělský módní řetězec Desigual na rohu Václavského náměstí a Příkopů ve výloze anglicky hlásí slevy až do 70 procent a hned vedle slevy až do 50 procent. Uvnitř lze narazit na obojí.

Mezi módními řetězci jsou nejčastější slevy v rozmezí 30 až 50 procent. Běžně tak lze nakoupit zboží v obchodech Zara, Benetton nebo Next. Hledat se vyplatí v konfekci švédského řetězce H&M, u něhož nejsou výjimkou ani oděvy zlevněné o 60 až 70 procent. Například pánské sako namísto 1299 korun stojí rovných 500.

„Ale loni to bylo lepší. Dali se tady nakoupit třeba rukavice, dva páry po 30 korunách. Letos je zatím mají za 150 korun," říká jedna ze zákaznic.

Slevy zavítaly i do nejdražší ulice v Praze: Pařížské. Také zde je běžné zboží označované jako „luxusní" zakoupit o 30 až 50 procent levněji. Zatímco v případě módního kabátu zlevněného ze 40 000 na 30 000 korun však sleva u většiny zákazníků vyvolá rozhořčení či úsměv, u nadčasových modelů, které jsou v kolekci každý rok a po celém světě stojí stejně, může sleva znamenat možnost koupit si kus oblečení „na věky" za únosnou cenu.

Jinak je to u elektroniky či nábytku

Trochu jiná je situace v obchodech s elektronikou či nábytkem. Zboží sice není sezónní, takže řetězce nemusí ve velkém „čistit" sklady, přesto i zde už se staly vánoční výprodeje tradicí.

„Sledujeme například oblíbenost prodejů v posledních třech měsících, ale i dlouhodobější," prozradil, podle čeho vybírají, které zboží půjde do akce, mluvčí společnosti Euronics Bohuslav Komín. „Díky tomu třeba víme, že zákazníci budou chtít tablety, které v současnosti vytlačují kategorii notebooků, nebo že jim musíme nabídnout pračku do určité cenové hladiny. Pomáhají nám také statistiky vyhledávání na internetu," doplnil. Výprodeje připravil také jeho konkurent Electro World.

Novoroční slevy obvykle trvají do vyprodání zásob. Prodejce je často také plánuje v několika fázích. Do té další přidává nové zboží, případně ještě zlevňuje nevyprodané zboží z předešlé akce. „U nás budou slevy trvat až do konce ledna. První část končí koncem příštího týdne a na ni ihned navazuje druhá," uvádí Komín.

Zimní výprodeje pokračují rovněž v obchodech s nábytkem, například řetězec Asko anoncuje do 9. ledna slevy až 70 procent, zboží zlevněné nejčastěji o 30 až 50 procent až do 16. ledna hlásí také švédská IKEA a až do 22. ledna na slevy až 60 procent láká také konkurenční Sconto nábytek.