VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobusový okruh? Bez vjezdu do tunelů to nejde

Praha - Zatímco v budoucnu by měly rušné čtvrti propojovat tramvaje, nyní by mohly jejich místo zaujmout autobusy. Aby se ještě zrychlila přeprava mezi jednotlivými částmi metropole, musely by však autobusy do tunelů městského okruhu, což má odpůrce.

27.3.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Dimír Šťastný

Bez zdlouhavého přestupování ve středu města by mohli pražští cestující využívat linky, které je převezou z jedné rušné čtvrti do druhé. Praha plánuje tramvajové trasy, které by rychleji propojily Pankrác se Smíchovem nebo Dejvice s Bohnicemi. Vznikl by tak i jakýsi tramvajový okruh kolem širšího centra.

Je to však otázka nejspíš daleké budoucnosti, protože by bylo třeba postavit dva mosty a vybudovat kolejovou trať. Ondřej Matěj Hrubeš, šéfredaktor webu MHD86, jenž se věnuje hromadné dopravě, se však domnívá, že už v současnosti by šlo zrychlit převoz pasažérů. A to díky autobusovému okruhu.

Čtěte také: Spojení Prahy s venkovem se usnadní a zlevní

Hrubešovu návrhu stojí v cestě několik „ale"

„Autobusy s číslem 118 stačí prodloužit ze Smíchova na Anděl a Strahovským tunelem do Dejvic. Linku 180 prodloužit ze Střešovic přes Hradčanskou, dále tunelem Blanka a pokračovat po lince 201 na Bulovku, Prosek a Letňany. Linka 136 už má ideální trasu," uvedl Hrubeš.

Podle jeho popisu by tak vznikl autobusový okruh propojující Spořilov, Pankrác, Smíchov, Dejvice, Prosek, Vysočany, Žižkov a Vršovice. Hrubešovu návrhu stojí v cestě několik „ale". Uvedené řešení prodlužující stávající linky 118 a 180 do tunelů Městského okruhu není ideální podle společnosti Ropid, která organizuje pražskou hromadnou dopravu.

ROPID: výhodnější je využít metro

„Autobusová linka 118 nabízí zrychlení spojení mezi Budějovickou a Smíchovským nádražím, případně ještě Andělem, ale již při cestách na Hradčanskou a Dejvickou je výhodnější z Budějovické využít metro," říká náměstek ředitele Ropid Martin Šubrt.

Jelikož na lince 118 je několik míst, kde dochází ke zdržením, nebylo by podle Šubrta vhodné, aby autobus ještě jezdil tunelem ze Smíchova do Dejvic. Stejné je to u linky 180, která má také čtyři kritická místa, v nichž nelze udělat vyhrazené pruhy, aby se předešlo zdržení.

Linky by měly začínat na Vítězném náměstí 

„Proto v případě realizace autobusů v tunelech městského okruhu zásadně preferujeme kratší linky, u nichž by mohli dopravci garantovat co nejvyšší pravidelnost provozu," uvedl Šubrt. Aby však mohly autobusy do tunelů, musela by souhlasit i Praha 6.

Linky by totiž měly případně začínat na Vítězném náměstí, městská část však preferuje spíše snižování počtu autobusových spojů na tomto náměstí, což je v rozporu s návrhem. A bez autobusů jezdících z Vítězného náměstí, odkud jezdí nejvíce lidí, nemá linka cenu, protože by časově nemohla konkurovat metru.

Čtěte také: Autobusy MHD nepojedou tunely městského okruhu včetně Blanky

Expert: Autobusy v tunelech mohou mít smysl

Podle dopravního experta Petra Moose z ČVUT by zavedení autobusových linek do tunelů mělo smysl. „Je však třeba, aby vhodnost záměru potvrdila i ekonomická analýza, která by měla obsahovat i plusy, které by to znamenalo pro cestující, a jak by to ulevilo severní části města," uvedl Moos.

Právě peníze jsou jedním z dalších argumentů stojících proti zavedení autobusů. „Kdyby vznikly linky ve všech tunelech městského okruhu, náklady na provoz by odpovídaly cca 70-80 milionům korun ročně," uvedl Šubrt. Praha chce místo toho raději posilovat už existující linky.

Linka z Dejvic na Prosek nedostatečně konkuruje automobilům

Předseda magistrátního výboru pro dopravu Matěj Stropnický (Zelení) však navrhuje, aby se zavedení autobusů do tunelů a jejich vytíženost otestovaly alespoň ve zkušebním režimu. „Takové prověření zatím nemáme, pouze na kolik by to vyšlo," řekl Stropnický.

Současná linka z Dejvic na Prosek podle pražského zastupitele nedostatečně konkuruje automobilům. Proto chce vpuštění autobusů do tunelu ještě v tomto pololetí znovu projednat na výboru pro dopravu.

Autobusový okruh v Praze. Infografika.

Autor: Benedikt Lederer

27.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koncert Robbieho Williamse, Letňany, 19.8.2017
8

Showman Robbie Williams zaměstnal manželku, tatínka i snoubence

Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze i do Prahy

Praha - Kolem dvaceti kousků naservíruje v sobotu publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

/ VIDEO / Většina videí Prahy se zaměřuje na známá místa a pamětihodností, jako je Pražský hrad, Karlův most a Staroměstské náměstí. Ale na Prahu se dá dívat i jinak. Shodou okolností to teď ukazuje hned několik snímků.

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení