Podobu náměstí, ležícího v samotném srdci městské památkové rezervace, patřící svou rozlohou mezi největší a nejvýznamnější na světě, navíc zřejmě změní výsledek ideové soutěže. O jejím vypsání aktuálně rozhodli radní hlavního města.

Jeden ze signatářů petice - starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký připomněl, že parkoviště nejčastěji využívají politici a lobbisté, kteří pak mají na dosah ruky budovu Poslanecké sněmovny. Podle Lomeckého by nejen oni v budoucnu mohli parkovat v podzemní garáži. Nikoliv však přímo pod náměstím, které se má stát klidovou zónou. Lomecký dodal, že klidu náměstí dojde snad po otevření tunelového komplexu Blanka. Právě tehdy prý bude možno uvažovat o odklonění zdejší tranzitní dopravy.

Akci podporuje řada osobností

„Dali byste do vzácné barokní truhly brambory? A co parkoviště aut na jednom z nejkrásnějších míst Prahy?“ Tak zněla stěžejní petiční otázka, na kterou odpověděla NE také celá řada známých osobností. Například slavný režisér a výtvarník Jan Švankmajer, světově uznávaný architekt Bořek Šípek, ekonom Tomáš Sedláček, herečka Eva Holubová, či zpěvačka Tonya Graves.

Mluvčí petiční akce Kateřina Jacques ze Sdružení občanů a přátel Malé Strany a Hradčan připomíná, že zůstat by nemělo jen u samotného vypovězení smlouvy.

Občanské hnutí peticí otevřelo širokou debatu s laickou i odbornou veřejností o možnostech lepšího využití této jedinečné plochy. Ideálním řešením by prý bylo místo pro odpočinek, doplněné zelení, domnívá se Jacques.

„Je to nekulturní a barbarské. Nechat na Malostranském náměstí parkovat auta je podobné, jako bychom ze starožitné vitríny udělali botník.“ I pod toto prohlášení se v posledních několika týdnech a měsících podepsalo na pět tisíc lidí nejen z Prahy, ale i z ostatních koutů republiky, či ze Slovenska, Francie, Velké Británie, nebo Německa.

Petice za zrušení parkoviště v dolní části Malostranského náměstí sklízí úspěch a klepe na dveře šéfů pražského magistrátu. Jak si poradí „s odkladištěm aut, které hyzdí srdce památkové rezervace?“

Šance na úspěch je veliká…

Jednobarevná městská rada TOP 09 už o loňských letních prázdninách představila soupis několika úprav městského prostranství, které si vyžádají investice v řádu statisíců až milionů korun.

Vedle odstranění zábradlí, oddělujícího tramvajový ostrůvek na zastávce I. P. Pavlova od východu z metra, či rozšíření chodníků v ulici Karoliny Světlé je na jmenovaném seznamu pod heslem „Malostranské náměstí lidem“ krok, vedoucí k odstranění zdejšího parkoviště. Auta by měly nahradit lavičky a stromy, pod něž by bylo možné usednout.

„Jsou to drobné projekty za drobné peníze, ale už nikoliv drobně zlepší život Pražanů ve městě,“ shrnul v dříve primátor Hudeček.

Pod zem, nebo na protější břeh?

Po eventuálním zrušení parkoviště ale budou scházet parkovací místa. Kam s auty? Do doby, než vznikne případné podzemní parkoviště by se možná mohla dočasně přesunout na náměstí Jana Palacha na protějším břehu Vltavy.

Internetová občanská akce s názvem „TOP 09 neumí řídit Prahu“ však k tomuto plánu už před rokem poznamenala, že zrušení parkoviště na Malostranském náměstí, ale například i zmiňované rozšiřování chodníků v ulici Karoliny Světlé jsou kroky, namířené proti Pražanům. „Vládne primátor Hudeček pro turisty, nebo pro občany Prahy,“ ptají se příznivci internetové akce s dovětkem: „kolik Pražanů chodí ulicí Karoliny Světlé a skrz Malostranské náměstí?“

Jenže čísla hovoří jasně. Zatímco akce „TOP 09 neumí řídit Prahu“ má na internetu řádově několik stovek příznivců, petici za zrušení parkoviště podporují tisícovky lidí.

„Chceme se bavit o možnostech využití volné plochy náměstí, kde bude prostor pro odpočinek a kde přibude zeleň, která zlepší ovzduší v této části města, či o následné vyhlášení veřejné soutěže k realizaci výsledku veřejné debaty,“ poznamenala Kateřina Jacques.

Archivní podoba Malostranského náměstí v Praze.

„Malostranské náměstí je jedním z posledních, které ještě neprošlo tak zvanou revitalizací," připomněl primátor Tomáš Hudeček. „Proto se rada hlavního města Prahy rozhodla pro vypsání ideové soutěže. Zjistíme, jaké možnosti náměstí poskytuje, a na architektonické návrhy přijde čas později," dodal s tím, že součástí diskuse bude i řešení množství automobilů a jejich parkování na Malostranském náměstí. Jde o poslední takto rozsáhlou parkovací plochu na Malé Straně, o budoucnosti by tedy měla rozhodnout právě soutěž.

Jeden ze signatářů petice - starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký u příležitosti předání petičních archů primátoru hlavního města řekl, že radnice Prahy 1 již nechala zpracovat dvě možné koncepce budoucí podoby Malostranského náměstí. Jedna prý počítá s umístěním kašny, druhá se znovuobnovením pomníku rakousko-uherského maršála a českého šlechtice Jana Josefa Václava Radeckého, který v minulosti na Malostranském náměstí stával. Po roce 1918 byla socha z politických důvodů nejprve zakryta a později uložena v Lapidáriu Národního muzea. Starosta podle svých slov pro obnovení pomníku není, zásadně mu to prý ale nevadí. K tématu by se podle něj případně mohlo vypsat místní referendum. Na fotografii podoba malostranského náměstí z počátku minulého století.