VYBERTE SI REGION

Auta mají dál dusit Prahu. Oddálí žaloba stavbu okruhu?

Praha - Trasa byla naplánována před padesáti lety. Městské části, které jí leží v cestě, se bojí hluku a chtějí novou variantu. Dostavba severní části Pražského okruhu se nejspíš vzdaluje. A s ní také možnost odklonu značné části tranzitní dopravy z vnitřního města.

17.10.2015 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoAutor: DENÍK/Ladislav Schäfer

Důvodem je žaloba, podaná na Prahu radnicemi několika městských částí i jednotlivci, kvůli takzvaným zásadám územního rozvoje, schváleným zastupitelstvem v polovině září minulého roku. Dokument totiž vymezuje trasu dálničního obchvatu. A tomu stojí v cestě právě ony městské části.

Jejich volení představitelé, ale samozřejmě i obyvatelé mají oprávněnou obavu ze zhoršení životního prostředí. Poukazují na fakt, že zmíněná trasa byla projektována na začátku šedesátých let minulého století, kdy se v dané lokalitě nacházely pouze širé lány.

Jenže dnes tam stojí hustě obydlená sídliště i rodinná zástavba. Žalobci se dožadují změny trasy, která by podle jejich představ měla vést severněji od hranice metropole. To však může zahájení stavby o několik let oddálit a prodloužit dobu, po kterou se Praha bude dusit pod náporem aut.

Z širšího, celopražského úhlu pohledu se jejich počínání jeví jako nezodpovědné. To si myslí například i náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Zmíněná žaloba ho vyprovokovala k ostré reakci. Ta ale radnice nepřesvědčila.

Obavy z oddálení dostavby

Za trestuhodné a nezodpovědné označil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) počínání několika městských částí, ležících na severní periferii metropole. Podaly totiž žalobu kvůli vymezení trasy dostavby zdejší části Pražského okruhu, zaneseného v zásadách územního rozvoje.

„Každá taková městská část si zaslouží dostat nulu v rámci přerozdělování peněz z rozpočtu," reagoval rozhořčeně Dolínek. Zřejmě v obavě, že žaloba povede k dalšímu oddálení dostavby komunikace, která má z vnitřního města odvést značnou část tranzitní dopravy.

Pokud by soud rozhodl ve prospěch městských částí, pak by bylo nutné přikročit k aktualizaci zásad územního rozvoje, případně ke změně trasy dálničního obchvatu. Ten je nyní v územním plánu zakreslen tak, že prochází například přes Suchdol, Dolní Chabry, Březiněves, Ďáblice, Satalice, Černý Most, Dolní Počernice, čí Běchovice. Zdejší volení představitelé i obyvatelé se bojí hlavně zvýšení hlukové zátěže a namítají, že tato varianta okruhu, pocházející z roku 1963, je zastaralá.

Padesát let starý projekt nevyhovuje

„Tam, kde na začátku šedesátých let minulého století byla jen pole, stojí dnes sídliště a rodinná zástavba. Není možné tudy vést dálnici," upozornila například starostka Satalic Milada Voborská (STAN). Připomněla, že městské části už s podobnou žalobou uspěly na přelomu let 2010 a 2011, kdy jim dal za pravdu Nejvyšší správní soud (NSS). I tehdy byla hlavním argumentem zastaralost trasy. Podle soudního verdiktu nezohledňovala dopad na životní prostředí v okolí žijících obyvatel.

„Jde o více než padesát let starou koncepci, nerespektující aktuální vývoj v oblasti urbanizmu, ekologie, ale i bezpečnosti provozu," formulovali námitku starostové. Zároveň úspěšně upozornili na fakt, že od doby, kdy v 60. letech dnes už částečně zrušená trasa okruhu vznikala, se minimálně patnáctkrát zvýšil objem dopravy a navíc se výrazně rozrostl obydlený katastr hlavního města.

Varovali také, že trasa částečně má procházet přes obytnou zástavbu výše zmíněných městských částí i několika středočeských obcí, jako například Přezletic, Podolanky, Jenštejna, nebo Radonic. Už před čtyřmi lety přišli s takzvanou severní regionální variantou okruhu, vedoucí kolem Říčan, Úval, Brandýsa nad Labem, Neratovic, Kralup nad Vltavou a Kladna.

Mimo katastry obcí

Podle expertních závěrů, které prý mají k dispozici měla být trasa o deset až patnáct kilometrů delší, ale i přesto dostupnější. „Vedla by totiž mimo katastry obcí a městských částí a tudíž by byla technicky méně náročná," vysvětlili starostové a spočítali, že jimi předkládaná varianta by byla až o čtvrtinu levnější než dlouhodobě zamýšlená. Stát by prý ušetřil až čtrnáct miliard korun.

Ovšem podle oslovených dopravních expertů by příprava takové varianty zabrala deset až patnáct let. Samotný Středočeský kraj podal v nedávné minulosti několik kasačních stížností, a to po rozhodnutích Krajského soudu v Praze, jimiž zrušil jednak výstavbu jihovýchodní části okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, ale také severozápadní části okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí.

Pražský magistrát byl ale dlouho přesvědčen o tom, že severní regionální varianta by se příliš vzdálila od města a mimo jiné by mohla odradit řadu řidičů od jízdy po okruhu.

Před soudem návrh obstojí

Zásady územního rozvoje, které se drží žalobou napadené varianty, se podle bývalého primátora Tomáše Hudečka (nestr., dříve TOP 09) před schválením zastupitelstvem hlavního města v polovině září minulého roku, vypořádaly se všemi připomínkami městských částí. To by mohlo znamenat, že tentokrát soud rozhodne právě ve prospěch hlavního města.

Ministerstvo dopravy (MD) prý další žalobu předpokládalo. Jeho mluvčí Tomáš Neřold k věci sdělil, že varianta, obsažená v zásadách územního rozvoje, je připravena natolik kvalitně, že pravděpodobně může obstát i před případným soudním přezkumem.

Bez ohledu na to ale náměstek primátorky pro územní rozvoj a plánování Matěj Stropnický (SZ, Trojkoalice) tento týden vyjádřil vstřícnost vůči dotčeným městským částem, které podaly žalobu. Na rozdíl od svého kolegy z městské rady Dolínka.

Vedení Prahy nemá jednotný postoj

„Správnou reakcí není kritika těchto obcí, ale aktualizace zásad územního rozvoje, jíž trasování upravíme. V současné podobě je totiž stavba zkrátka neprojednatelná," vzkázal Stropnický a vysloužil si tím pochvalu například od starosty městské části Lysolaje Petra Hlubučka (STAN).

„Uskupení Starostové pro okruh vzniklo proto, aby městské části a obce, které mají být nenávratně postižené výstavbou tranzitní transevropské dálnice, nikoliv jen okruhu Prahy, daly najevo, že si uvědomují nutnou potřebu této stavby, požadují však prověřit variantní řešení, které bude šetrné k životnímu prostředí, obyvatelům Prahy a bude levnější a zaplatitelné z fondů EU," vysvětlil Hlubuček.

„EU jasně deklarovala, že v této předložené podobě, kde vede trasa přes zastavěná území a Naturu 2000 nebude stavbu financovat," dodal starosta Lysolají. Mluvčí MD konstatoval, že přípravy úseků okruhu Březiněves Suchdol a Suchdol Ruzyně se od rozhodnutí NSS z roku 2011 příliš neposunuly, především kvůli vytrvalému odporu zdejších obyvatel a radnic. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) už v této souvislosti připustil jakési „přeprojektování." Konkrétní představu však zatím nesdělil.

Hygienické limity se dodrží

Neřold doplnil, že nejdál jsou přípravy výstavby úseku 511, propojujícího Běchovice s dálnicí D1. Tam podle MD práce nejspíš začnou v roce 2019 a první řidiči by pak tudy projeli v roce 2023. Ťok ale letos v létě zmínil, že stavba možná odstartuje už v roce 2017.

Podle ministra je totiž třeba co nejdřív ulehčit od tranzitní dopravy jihovýchodní části metropole, zejména pak oblasti Spořilova a také často ucpané Štěrboholské radiále. Možnost včasnějšího zahájení výstavby připustilo i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Osobně se za něj už přimluvil i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Starosta Běchovic Ondřej Martan (ODS) prý ale bude trvat na tom, aby se součástí tohoto úseku Pražského okruhu stal i obchvat městské části. Podle některých odhadů tudy totiž zhruba do dvaceti let bude projíždět až osmdesát tisíc aut denně.

Hlavní projektant stavby Jiří Lebeda už na jaře letošního roku ujistil, že komunikace dodrží všechny hygienické limity. „Jinak by hlavní hygienik nevydal souhlasné stanovisko ani pro územní řízení," podotkl Lebeda. Podle plánu ŘSD bude úsek dálnice na většině míst zahlouben zhruba do šesti metrů. V místech protnutí s osídlenou zástavbou pak počítá s pětimetrovými protihlukovými stěnami, nebo dvojnásobně vysokými náspy. Vozovka pak bude vylita tak zvaným tichým asfaltem.

Čtěte také: Radnice zažalovaly Prahu kvůli Pražskému okruhu a dráze letiště

Autor: Jakub Krupka

17.10.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Komiksem se v Česku živit nedá

Praha - Za svou komiksovou knihu Děsivé radosti získal řadu ocenění. Dnes ilustrátor Michal Suchánek hodnotí mladé talenty. V Česku jich prý máme dost. Aby mohl dodělat svou knihu, dal výpověď v práci. A vyplatilo se. Děsivé radosti loni sklízely úspěch v Česku, v současnosti se připravují překlady do dalších jazyků.

Taxikáři neuspěli s návrhem okamžitého zákazu služby UberPOP

Praha - Několik pražských taxikářských firem vystupujících pod Sdružením pražských provozovatelů TAXIslužby (SPPT) neuspělo u městského soudu s návrhem předběžného opatření na zakázání služby UberPOP. Podají na Uber žalobu a chystají i další kroky. Sdružení to v pondělí oznámilo v tiskové zprávě. Uber sdělil, že je mu líto, pokud se taxikářské organizace snaží omezit právo spotřebitele na svobodný výběr.

AKTUALIZOVÁNO
Krejčířova vila v Černošicích. Ilustrační foto.

Do dražby Krejčířovy menší vily se nepřihlásil žádný zájemce

Praha - Do dražby menší z vil uprchlého podnikatele Radovana Krejčíře v Černošicích se nepřihlásil žádný zájemce. Informoval o tom mluvčí Exekutorské komory David Sahula. Dražba se měla uskutečnit dnes, vyvolávací cena byla 17,2 milionu korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.