Ještě donedávna byly oblouky karlínského viaduktu nevzhledným místem, kde parkovala auta. V červnu však byly vozy nahrazeny volejbalovým hřištěm, pingpongovými stoly, bistrem a místem pro posezení, kam chodí desítky Pražanů odpočívat.

Vrátí se auta do viaduktu? 

Relaxační podobě by však mohl být už v září konec. Doběhne zkušební doba projektu, který po vzoru jiných evropských měst využil oblouky železničního mostu ke kulturnímu vyžití.

Do prostoru by se tak v říjnu mohla navrátit auta v rámci smíšené parkovací zóny Prahy 8. A to i přesto, že by v příštím roce měla začít rekonstrukce Negrelliho viaduktu.

Vznikla petice 

Proti parkovacím zónám nyní vznikla petice, v níž lidé potvrzují svůj nesouhlas s umožněním dočasného i trvalého parkování aut pod oblouky viaduktu i kolem nich.

„Vůbec si nedovedeme představit, že by ke zrekonstruovanému mostu přiléhalo parkoviště," uvádí architektka Yvette Vašourková z Centra pro středoevropskou architekturu (CCEA), které je iniciátorem projektu Léto pod viaduktem. Zároveň dodává, že není ideální, aby se zřídily v místě parkovací zóny, když by měla v příštím roce začít nákladná oprava viaduktu.

S jejím názorem souhlasí přes 380 osob podepsaných pod elektronickou peticí za zachování současné podoby okolí viaduktu. Pod fyzickou peticí, která je u bistra pod obloukem, bylo ke včerejšímu podvečeru 28 podpisů. Zastánce mají tvůrci projektu i v pražské primátorce Adrianě Krnáčové (ANO).

Vznik náměstíčka závisí na zónách

„Jsem pro, aby prostor zůstal v současném stavu až do rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Při ní by se mělo počítat s tím, že by v lokalitě měla tato kreativní zóna pokračovat i po skončení oprav. Neměly by tam tedy vzniknout parkovací zóny, ten prostor má mnohem větší potenciál a nevidím důvod, proč by nemohl plnit stejný účel jako třeba v Curychu," říká primátorka.

Právě ve švýcarském městě, ale i ve Vídni či Londýně jsou už delší dobu oblouky pod železničními mosty vyplněny a sídlí v nich kavárny, bistra či galerie. Výhrady proti přání primátorky má starosta Prahy 8 Roman Petrus (ČSSD), který po řadě odkladů je k začátku rekonstrukce v příštím roce skeptický.

Muselo by zmizet i hřiště 

„Souhlasím s tím, aby auta nadále neparkovala pod oblouky. Jsem ale zastáncem toho, aby u chodníku vznikly modré parkovací zóny s tím, že by auta částečně stála na chodníku, který je dostatečně široký," líčí starosta městské části, na jejímž území se železniční stavba nachází.

Podle tvůrců projektu by však takové parkování znamenalo, že by muselo zmizet hřiště na plážový volejbal a zároveň by to nabouralo plán, aby z širokého prostoru v ulici Prvního pluku mezi Křižíkovou a Sokolovskou vzniklo jakési náměstíčko.

Čeká se na studii

„Do tří měsíců chceme představit studii celého konceptu, v níž by bylo určeno, které oblouky by měly být využité a které zůstanou volné, aby se pod mostem mohli pohybovat lidé a auta. Rozhodně však neuvažujeme o tom, aby se z jediného prostoru vhodného pro náměstíčko stalo místo pro parkování," tvrdí Vašourková. Zaplnění by se mělo podle plánů architektů týkat mnoha oblouků od karlínského břehu Vltavy až po Vítkov.

Nejdelší most patří železnici

Druhý nejdelší most v Praze je majetkem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), pozemky pod ním patří hlavnímu městu. SŽDC plánuje na příští rok celkovou rekonstrukci viaduktu postaveného v roce 1850. Rekonstrukce by podle odhadů měla trvat tři roky.

V současnosti se pod stavbou v rámci akce Léto pod viaduktem konají kulturní akce jako koncerty, taneční lekce či divadelní představení.

Čtěte také: Zájem o stání v nových modrých zónách projevilo téměř 10 tisíc lidí