VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Architekti: Eskalátor na Vyšehrad není šílený nápad

Praha – Pojízdné schody z Nuslí ke stanici metra Vyšehrad znovu budí debaty. Především mezi některými pražskými architekty, kteří, jak říkají, tento mediální přetřes stále mají v paměti. A tak se opět rojí úvahy, zda eskalátor zůstane jen v rovině debat nebo se bude stavět  a „konečně se kopne do země". I s odstupem času několik stovek metrů dlouhý eskalátor má nejen své příznivce, ale i kritiky

27.9.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník

S nápadem přišel pražský dopravní podnik, ten předložil magistrátu. Primátor Tomáš Hudeček předpokládá, že pojízdné schody by vedly od Divadla na Fidlovačce ke stanici metra Vyšehrad. To vše za uvažovaných 318 milionů korun. Město si od projektu slibuje zlepšení propojení metra s tramvajovými tratěmi v Nuslích.

„V případě úvahy, zda eskalátor z Nuslí na Vyšehrad skutečně realizovat, je potřeba nejdřív prostudovat příslušný projekt. V případě zájmu bychom na projektu případně rádi spolupracovali. Avšak říci ano či ne, za daných okolností v rovině pouhých spekulací žádný posudek o výhodách či nevýhodách eskalátoru poskytnout nelze," sdělil Jan Jadrníček,  z architektonického studia Master Designe v Bolzanově ulici.

V současnosti musí lidé buď vyšlapat na metro trasy C po 350 metrů dlouhých schodech s převýšením 37 metrů, nebo jet tramvají na I. P. Pavlova či na Pražského povstání. Pojízdné schody by tak částečně nahradily zatím nevybudovanou trasu metra D v plánované trase přes náměstí Bratří Synků.

„Domnívám se, že avizovaná investice 318 milionů korun je pro tento vskutku neobvyklý záměr nedostačující. Pak je tady otázka efektivity, zda bude kapacita eskalátoru  v budoucnu vůbec využita.  V Nuslích je dopravní obslužnost přece vcelku vyhovující," míní Martin Valovič z architektonického studia v Praze 4.

Technicky se dá vyřešit všechno

Jízda po pohyblivých schodech by podle prvotních odhadů trvala tři minuty. Jejich provoz by dozoroval dispečer ve stanici metra C Vyšehrad. Problémem eskalátoru ale je, že by neřešily přestup z tramvaje na metro pro vozíčkáře nebo matky s kočárky.

„Technicky se dá vyřešit téměř všechno. Takže představa eskalátoru mi nepřipadá jako šílený nápad. Problém bych viděl pouze v převýšení terénu. Jinými slovy, kopec z Nuslí na Vyšehrad je místy opravdový krpál, ale vnímal bych to pro architekty jako velkou výzvu," hodnotil Martin Polách z architektonického studia MAP v Praze 6 Vokovicích.

Vozíčkáři a matky budou mít problém

Podle dopravního podniku by eskalátor byl z větší části zahloubený. Kratší úsek v horní části by byl visutý.

„Zatím si to nedovedu představit, ale pokud na eskalátor nemůže vozíčkář a v budoucnu ani maminka s kočárkem, tak efekt pro ty, pro něž jsou dnešní schody bariérou, je nulový. Navíc eskalátor je vždy chápán jako zařízení pro přepravu masy cestujících. Zdejší poptávka rozhodně není masová v řádu několika tisíc lidí za hodinu, byť by se určitě pak zvedla," je názor Františka Macourka z Nuslí.

Zcela odmítavý postoj ke stavbě eskalátoru zaujal Jiří Vejražka z Vinohrad. „Je to nesmysl. Provozní náklady by byly vysoké a počet lidí, kteří by toho pravidelně využívali, není dostatečný. Chodím tam třicet let a vždycky se tam courá jen pár lidí," uvedl.

Eskalátor by udržel lidi ve městě

Podle urbanisty Tomáše Vícha z občanského sdružení PragueWatch je vždy potěšující, když se zrodí nápad, jak udržet obyvatelstvo ve městě a omezilo by se stěhování do satelitních oblastí. Uvažovaný eskalátor by tak prý jisté pohodlí Pražanům nabídl.

Z celkové odhadované částky by stavební  část vyšla na 132 milionů, zbytek by stály samotné schody. Odhadované náklady jsou jen informativní a mohou se lišit nejen s rozdílnou než uvažovanou geologickou strukturou podloží  píše se v materiálu pražského dopravního podniku.

Pozemky pod schody patří metropoli, která by je tak nemusela vykupovat. Naopak v odhadu ceny nejsou zahrnuty například přeložky komunikací či vybudování nové pěší cesty. A to jsou podle oslovených architektů zcela netušené položky, jež mohou výrazně změnit celkovou výši uvažované investice.

„Každá věc je nejprve nápad, záměr, potom projekt a až pak stavba. Spojení Nuslí  s metrem už je ve fázi záměru, kdy se nápad uchytil. Měřili jsme to a vzdálenost nahoru ke stanici metra Vyšehrad je zhruba totožná se schody na náměstí Míru," řekl svého času primátor Tomáš Hudeček. Jak se situace ohledně eskalátoru v současné době řeší či nikoliv, dopravní podnik dosud neodpověděl.

Autor: Petr Štrompf

27.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Robbie Williams.

Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze i do Prahy

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

/ VIDEO / Většina videí Prahy se zaměřuje na známá místa a pamětihodností, jako je Pražský hrad, Karlův most a Staroměstské náměstí. Ale na Prahu se dá dívat i jinak. Shodou okolností to teď ukazuje hned několik snímků.

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení