Smutné statistiky nabízí počty dopravních nehod cyklistů a chodců v hlavním městě. Hlavně nejde jen o čísla, ale každá vážná událost je příběhem s tragickým koncem, který poznamená mnoho lidí.

Včera si jeden s takových příběhů připomněli lidé při tradiční cyklojízdě Prahou, která byla zároveň vzpomínkovou akcí na oběti nehod, zejména pak na velkého propagátora městské cyklistiky Jana Bouchala, jež před pěti lety zemřel po dopravní nehodě, kdy byl sražen na kole na křižovatce na nábřeží Kapitána Jaroše.

„Dodnes není tato křižovatka s Dukelskou ulicí adekvátně upravena a patří k nejnebezpečnějším v Praze,“ tvrdí zástupci iniciativy Auto*Mat, která cyklojízdu pořádala.

Neseřízené semafory

Několik úprav zde bylo provedeno, změnil se režim semaforů a přibyly betonové bloky v dělícím pásu. Při přecházení ale musí chodec dodnes třikrát čekat na zelenou, protože auta přijíždějí z různých směrů a semafory nejsou dobře seřízené.

„Je to tu skutečně nepříjemné a hlavně dostat se na druhou stranu, mi někdy trvá několik minut,“ potvrdila na místě Jana Leníčková z Prahy 7.

Na místě nehody Jana Bouchala měl být památník, jako upozornění pro řidiče i chodce, ale vítězný návrh sochaře Davida Černého, který měla tvořit kovová silueta cyklisty sraženého z kola, zasazená do asfaltu vozovky a doplněná nápisem, byla zamítnuta městem.

Faktem je, že kovový reliéf mohl v zimě namrzat a způsobit smyk.

Včera tak účastníci cyklojízdy doplnili současný Bouchalův provizorní pomník o bíle natřené jízdní kolo, které se ve světě používá pro symbolické označení místa, kde zahynul cyklista.

Rizikových míst je víc

Podobně rizikových míst jsou ale v Praze desítky. Dobrou zprávou sice je, že magistrát o problému ví a každý rok se na několika křižovatkách objeví technická opatření. Úpravy ale probíhají vzhledem k velké finanční náročnosti pomalu.

Auto*Mat navrhuje, že by na některých místech bylo možné například zúžit jízdní profil a instalovat bezpečnostní značení, což by nebylo tak nákladné a šlo by to rychleji.

Počet dopravních nehod v Praze ale dlouhodobě klesá, na druhou stranu nehod chodců a cyklistů už příliš neubývá.

„Množství závažných dopravních nehod s chodci klesá oproti zbytku republiky pouze poloviční rychlostí,“ upozornil na statistiky dopravní policie Vratislav Filler z Auto*Matu a pokračoval: „Počet dětí zraněných autem při přecházení ulic dokonce vzrůstá,“ dodává Filler. Loni tak bylo v pražských ulicích lehce zraněno 84 dětí a 15 dětí těžce.

Inspiraci by prý Praha mohla hledat třeba v Nizozemí. Na místech, kde není možné omezit kontakt vozidel s chodci, zkrátka výrazně sníží rychlost.

Přehled o počtu zraněných cyklistů a chodců v Praze za roky 2004 - 2010

ROK Usmrceno cyklistů Těžce zraněno Lehce zraněno
celkem/dětí celkem/dětí celkem/dětí

2004 0/0 17/0 98/15
2005 3/0 11/2 92/11
2006 0/0 12/1 64/8
2007 0/0 17/1 70/2
2008 0/0 15/3 54/3
2009 0/0 8/0 40/7
2010 0/0 9/1 43/0
ROK Usmrceno chodců Těžce zraněno Lehce zraněno
celkem/dětí celkem/dětí celkem/dětí

2004 26/0 215/20 607/107
2005 35/1 183/15 537/87
2006 25/2 152/11 489/64
2007 17/0 162/21 451/72
2008 20/0 160/11 461/72
2009 13/1 149/15 507/55
2010 16/0 125/14 435/84

Zdroj statistiky: Tiskové odděleni pražské policie, 15. 1. 2011