VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Američtí dravci z pražského západu

Praha - Václav Bohuslávek a jeho tým Kit­Car plní motoristickým nadšencům jejich klukovské sny. Staví pro ně legendární sporťáky, které se proslavily na závodní dráze i ve filmech.

20.9.2011
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Je za tím neskutečné množství práce, ale dá se to dokázat, říká šéf Kit¬Caru Václav Bohuslávek o tajemství svého úspěchu. Za ním se skrývají splněné sny mnoha motoristických fandů, jak dokládá i legendární AC Cobra, kterou staví ve své dílně. Foto: Deník/Michal Bílek

Nejlepší vozy na světě pocházejí z Čech! Nevěříte? Přesto je tomu tak. Důkazem je bratrská dvojice Václav a Milan Bohuslávkové a okruh jejich spolupracovníků. Na západním okraji Prahy totiž staví na přání svým klientům technicky i vzhledově dokonalé sportovní vozy ze 60. let považované za legendy svého druhu.

Od Steve McQuenna po ZZ Top

V jejich garáži a showroomu, které už jsou za ta léta exponátům malá, se rodí například Ford Mustang z roku 1967 proslavený svým řidičem a hercem Steve McQueenem z filmu Bullitův případ, ladné Corvetty, a vyjel z ní dokonce i speciálně upravený Ford Window Coupes 34 z roku 1957 známý třeba i z obalu nahrávek rockových klasiků ZZ Top.

Samostatnou kapitolu, na niž se tým specializuje, však představuje jeden z největších automobilových klenotů AC Cobra 427 z dílny amerického technického génia motorismu Carrola Shelbyho.

„Je to vlastně takový splněný klukovský syn,“ začíná Václav Bohuslávek sice obvyklým, ale v tomto případě upřímným klišé.

Inspirace dvěma nosáči

Rychlé sportovní a později zejména americké káry mu učarovaly už v dětství. První krok ke svému současnému profesnímu zanícení pak našel na stříbrném plátně.

„Po revoluci mě napadlo, že bych mohl začít vyrábět motorové tříkolky s motorem Škoda. Inspiroval mě k tomu film Dva nosáči tankují super,“ ohlíží se s úsměvem za svými začátky.

Po čase však celý projekt prodal, neboť propadl kouzlu britského Lotusu 7, otevřeného dvousedadlového sporťáku, postaveném na základě trubkového rámu. Ten si nakonec celý postavil sám včetně plánů, výkresů a hliníkové karosérie. Bylo to deset měsíců práce. Vůz s úspěchem vystavoval i na EXPU 2000.

Klenot ze stavebnice

Následně jej zaujal nově se rodící fenomén stavba tzv. replik vozů, které zjednodušeně řečeno, lze jako stavebnici skládat sobě i zájemcům na přání v nejrůznějších provedeních

„Když jsem lotus prodával, bylo mi to pochopitelně líto, ale současně jsem pochopil, že snazší než samotná výroba je nákup a montáž stavebnic, jejichž výhodou není jen homologace pro silniční provoz, ale hlavně neustálý vývoj a možnost zdokonalování.“

Od této filozofie odvodil i název pro svou dílnu Kit-Car , která se dnes pyšní takovou pověstí, že si její majitelé nepotřebují ani nikde zadávat reklamu. S respektem ji vyhledávají nejenom zájemci z Čech, ale také ze zahraničí. Například cobru, si u nich dokonce nechal vyrobit i klient z USA a tedy ze země, odkud vůz pochází.

Auta pro bohaté a zatraceně rychlá

Vozy z Kit-Caru však pochopitelně nejsou určené pro střední třídu. Dovolit si je může pouze ta nejzámožnější klientela.

Všechny „ameriky“ jsou totiž postaveny stylem luxusních a hlavně zatraceně výkonných vozů.

Některé cobry jsou dokonce stavěny jen speciálně pro sprinty s obsahem 1500 koní, jiné jsou zase cizelovány na přání jejich budoucích majitelů ve všech detailech, třeba i včetně perleťové barvy.

Prakticky vše se dělá ručně a právě s ohledem na kvalitu odmítá Václav Bohuslávek produkovat více než šest vozů ročně.

Do rukou amatérů ani náhodou

Výsledky jeho práce mohou zájemci z řad běžných smrtelníků vidět nejčastěji na srazu amerických sportovních vozů nebo závodech ve sprintu.

V tom druhém případě je Václav Bohuslávek jejich aktivním a pravidelně také úspěšným účastníkem. Vozí si na ně svou vlastní modrou cobru se stylovými bílými pruhy vyladěnou tak, že na půldruhé míli nemá problém dosáhnout třístovky za hodinu.

Poznatky ze závodů lze navíc dobře uplatnit i při výrobě.

Sám šéf­mechanik však potencionální zájemce jak o koupi, tak o svezení vždy nabádá spíše ke střídmosti. „Pořídit si takový vůz vyžaduje velkou míru odpovědnosti, protože i s nižším objemem motoru určeném do provozu se z něj v rukou nezkušeného řidiče stává zbraň.

Restaurované klenoty s puncem dravosti

Z toho samého důvodu zavrhl i myšlenku, že by vozy nabízel třeba k případnému zapůjčení.

„Bez našeho dohledu jsme vůz zapůjčili pouze jednou. Chlapík nás přesvědčoval, jak to má v ruce, ale uběhlo jen pár dnů a opřel to o strom. To nás poučilo, a tak už žádné auto nedáváme z ruky, protože je to poklad i pro nás,“ svěřuje Václav Bohuslávek nehezkou, ale cennou zkušenost.

To, co si ale z Kit-Caru novopečený majitel vozu odváží, není jen luxus a rychlost. Jde totiž hlavně o to, že většina z takto vyrobených vozů představuje skutečné unikáty. Hlavní důvod, proč se staví, je ten, že jejich originály už většinou nejsou nikde k sehnání.

V řadě případů se jedná vlastně o restaurované motoristické klenoty.

Na rozdíl od klasických veteránů si však trvale uchovávají svou dravost, ladné křivky a ducha časů, ve kterých pořádné auto bylo bytostně spjato s charakterem svého řidiče.

Srdcařův splněný sen

Není proto nic výjimečného, že řada z těch, kteří si z Kit­Caru odvezou svůj první vůz, se záhy zase objeví s prosbou o další přírůstek do svojí sbírky. „Nejeden klient od nás často odjíždí dojatý,

z čehož máme radost, protože je to asi to nejlepší ocenění, jakého se nám může dostat,“ netají se Václav Bohuslávek.

Současně totiž přiznává, že od svých zákazníků se on sám příliš neliší. Právě splněný sen je to, co má s nimi společného, neboť původně se do práce pustil jen tak pro radost. O Shelbyho „kobře“ kdysi jen snil nyní mu ji občas „zajíždí“ i jeho partnerka.

Těm, kteří by se chtěli ubírat v jeho šlépějích, tak jen předesílá: „Ano dá se to dokázat, ale je za tím neskutečné množství práce. Tahle činnost je ponejvíce o citu. Pokud ho nemáte, jenom za peníze repliku nepostavíte. Musíte být zkrátka srdcař, jinak by to nefungovalo.“

Autor: Ivan Šiler

20.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový přístřešek v tramvajové zastávce Nad Havlem
2

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Miloš Zeman a Karel Srp starší. Ilustrační foto.
5

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Co je pro někoho stará veteš, jinému poslouží. Zaklínadlo zní: Re-Use

Praha – Pomoci vdechnout nový život starým věcem mají takzvaná Re-Use centra, která umožní nacházet uplatnění pro starší, avšak stále funkční či využitelné předměty. Ty by jinak kvůli své nemodernosti skončily v odpadu. Po vzoru Vídně nebo třeba Budapešti začíná magistrát hledat vhodné prostory pro spuštění pilotního projektu – dobře dostupnou krytou halu. Či více hal: buď pro otevření hlavního Re-Use centra, nebo několika center menších.

Na ozdravné pobyty pro děti ze smogových oblastí půjde 40 milionů

Praha - Na ozdravné pobyty dětí, žijících ve smogových oblastech, půjde 40 milionů korun z Národního programu Životní prostředí. Žádat o ně mohou školy, školky a nově i dětské skupiny, a to od 4. září. Oproti dřívějším dotacím je nyní podmínkou, aby byl pobyt spojený s ekologickou výchovou. V dnešní tiskové zprávě to sdělilo ministerstvo životního prostředí.

Ztraceným lidem v lesích pomohou záchranné tabulky

Praha - Body záchrany. Tak se jmenují destičky se speciálním kódem, s jehož pomocí hasiči či záchranáři lehce lokalizují člověka v nouzi. V pražských lesích jich nově přibylo 29.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení