V srpnu 1996 byl obraz ukraden. Letos na jaře mu pražští detektivové přišli na stopu. Zjistili, že se obraz nachází v jedné pražské aukční síni – a jeho držitel jedná o tom, že ho nabídne k prodeji.

Pro cennou malbu neprodleně zajeli – a nyní dílo předali Národní galerii. Prozatím do úschovy – k vlastnictví obrazu se totiž hlásí hned tři různé subjekty (Národní galerie je mezi nimi také). Dílo ceněné na miliony korun tedy bude vyčkávat v trezorové místnosti se speciálním klimatem na chvíli, kdy o jeho budoucnosti rozhodne soud.

Do té doby nemůže být vystavováno ani s ním nelze jakkoli nakládat. Opustit místo současného uložení obraz před konečným verdiktem může vlastně jen v případě, že by si soud vyžádal znalecký posudek, kvůli němuž by bylo potřebné detailnější zkoumání v restaurátorské laboratoři se špičkovým přístrojovým vybavením, řekl Deníku vedoucí restaurátorského oddělení Národní galerie Petr Kuthan. Právě on obraz namalovaný po roce 1900 přebíral z rukou policejních detektivů.

Nárůst hodnoty

Po dvě desítky let byl obraz rodáka z Berounska, celoživotně působícího v Praze, nezvěstný. Byl ukraden v srpnu 1996 z galerie v Hlinsku, kam ho Národní galerie zapůjčila na výstavu věnovanou právě dílu Jana Preislera. Tehdy byla škoda vyčíslena na 600 tisíc korun až milion. V mezidobí se poměry na trhu s uměním změnily – a dnes se odhad hodnoty díla pohybuje výrazně výš. Mezi sedmi a osmi miliony korun, uvádí znalecký posudek.

Pátrání po obraze bylo dlouho neúspěšné, třebaže se na něm nepodílely jen policejní složky z Chrudimska, kde byl ukraden. Zapojili se i specialisté z policejního prezidia – a podle slov Jiřího Tesaře z chrudimského územního odboru policie byli do spolupráce na případu zapojeni vlastně kolegové z celé republiky. „Bylo totiž podezření, že v rámci schengenského prostoru obraz vycestuje mimo naše hranice," vysvětlil Tesař.

Zasáhli včas

Přijít na stopu ukradeného obrazu se nicméně nedařilo. Povedlo se to až letos, kdy se kriminalisté z ředitelství pražské policie dověděli, že by dílo mohlo být nabídnut k prodeji na území hlavního města. Jak se to domákli, detektivové neupřesní, aby neprozradili nic ze své kuchyně.

„Informaci jsme získali operativně pátrací činností," konstatoval ve středu detektiv Evžen Klíma. Přímo v aukční síni proto kriminalisté obraz zajistili. „Těsně před aukcí," konstatoval Klíma s tím, že jeho tým ale zasáhl ještě včas – dřív, než mohlo být dílo nabídnuto.

Třebaže před 19 lety se zloděj nerozpakoval vyříznout obraz z rámu, šéf týmu restaurátorů Národní galerie Kuthan po zběžné obhlídce netajil spokojenost se stavem díla. „Je uspokojivý," shrnul své dojmy a doplnil, že obraz byl v nedávné době restaurován – zdá se, že kvalitně a citlivě – a napnut na nové plátno. To je u starších výtvarných děl běžný postup – textilie totiž stárnou a původní plátno je křehké. „Vypadá to, že je to uděláno dobře – tak, aby lepicí emulze neprostupovaly do malby," řekl Deníku Kuthan.

Dílo je v bezpečí

Nyní už je obraz v ideálních podmínkách – v zabezpečené místnosti depozitáře s klimatizací zajišťující osmnáctistupňovou teplotu a relativní vlhkost vzduchu na hodnotě 50 procent. Stejně prý Národní galerie ukládá pro policii a soudy i další zajištěná cenná díla – a proti minulosti, kdy umění končilo v sejfech bez zajištění optimálních podmínek, je to prý velký pokrok.

Kdo obraz Preislerův ukradl a co se s ním dělo pak, policisté ve středu nesdělili. „To je stále předmětem vyšetřování," konstatoval Tesař. Právě na něho přitom odkázal i pražský detektiv Klíma – s tím, že šetření samotné krádeže je věcí východočeských kolegů.

Úspěšně dosáhli i za hranicePředání ukradeného obrazu, který se podařilo nalézt, do úschovy Národní galerii bylo mimořádnou událostí i pro samotné aktéry. Deníku to potvrdil vedoucí restaurátorského oddělení Petr Kuthan. „Opravdu se neděje, že by policie takto chodila každého půl roku," konstatoval. Spolupráci s kriminalisty si ale pochvaluje. Ve středu připomněl další příběh se šťastným koncem, kdy policejní detektivové sehráli klíčovou úlohu. Na počátku to přitom vůbec nevypadalo nadějně.

Kolega kunsthistorik procházel katalog aukční síně ve Vídni a objevil v nabídce sochu, o které věděl, že byla u nás ukradena. Ihned prý kontaktoval ministerstvo – a byl prý celý zničený z toho, když se dověděl, že stát nebude podnikat žádné kroky, jelikož jde o církevní majetek. Kuthan, který byl náhodou svědkem kolegova rozčarování, našel v mobilu kontakty na policisty, se kterými spolupracoval – načež policie byla na místě do deseti minut.

„Udělali zápis – a ještě týž den odpoledne následovalo jednání se styčným důstojníkem na rakouské ambasádě," pochválil Kuthan. Ani další kroky na sebe nenechaly dlouho čekat. Protože se podařilo prokázat, že jde o umělecké dílo ukradené v České republice, hned ráno stáli policisté před vídeňskou provozovnou, čekali, až bude otevřeno – a sochu zabavili. „Už je zpátky," ocenil Kuthan výsledek úspěšné spolupráce.