Zabývá se jím od letošních prázdnin na podnět ředitele obecně prospěšné společnosti Acta non Verba Vojtěcha Razimy. Ten je přesvědčen, že zakázka byla ještě za minulého vedení podniku doslova ušita na míru jedné jediné společnosti.

Prostřednictvím úzkoprofilového magazínu Security se ve věci nechali slyšet také experti na bezpečnostní problematiku. Poukázali na diskriminační podmínky soutěže a podají prý trestní oznámení.

Nový management DPP údajně nestihl rozjetou akci zarazit. V září vypršel termín pro podávání přihlášek.

Tendr na tři roky trvající ostrahu šestadvaceti budov pražského dopravního podniku (DPP) byl ušit na míru jedné společnosti. Alespoň to tvrdí ředitel obecně prospěšné společnosti Acta non Verba Vojtěch Razima. Jeho tvrzení podporují i někteří experti v oblasti bezpečnosti, kteří hodlají podat trestní oznámení kvůli podezření z pletichy ve veřejné zakázce.

Podle informací Pražského deníku se sice do soutěže přihlásilo pět firem, jenže podle znění jejího zadání (redakce jej má k dispozici) má pravděpodobně šanci uspět jen jediná.

Razima proto již v létě podal podnět Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Ten může rozjetou záležitost na poslední chvíli zarazit.

Složitý případ

Na úřadu samotném se k záležitosti zatím odmítají oficiálně vyjadřovat. Jeho pracovníci však neoficiálně redakci sdělili, že se podnětem společnosti Acta non Verba intenzivně zabývají a naznačili, že případ je poměrně složitý. Jenže Razima tvrdí, že je vše zřejmé a „přesně ve stylu bývalého vedení DPP," za jehož působení zadání zakázky vzniklo. Přestože byla vypsána až letos v létě, současný management DPP na celou záležitost údajně neměl vliv.

Razima ve shodě s bezpečnostními experty, publikujícími v úzkoprofilovém magazínu Security upozorňuje, že podmínky soutěže jsou na první pohled diskriminační.

Vše dle zákona?

Ani zástupci DPP podle mluvčího podniku Petra Vorlíčka nehodlají a prý ani nemohou komentovat průběh výběrového řízení. Tedy alespoň do té doby, než výběrová komise předloží vedení podniku své závěry a doporučení. Vorlíček zároveň před časem ujistil, že „DPP veřejnou zakázku na fyzickou ochranu budov vypsal zcela v souladu s platnou legislativou."

Vozovny, depa, či budovu ředitelství DPP mají však slovy Razimy šanci pohlídat muži v černých uniformách, zaměstnaní výhradně firmou, která drží přesně specifikovaný certifikát na vysílačky.

„Problém je, že jediným držitelem certifikátu Motorola Dimetra IP, verze R 8.1 je pouze jediná firma v České republice a to firma Konektel. A tak se zájemci o poskytování ostrahy musejí nutně spojit s touto firmou. Ta odmítá každou bezpečnostní agenturu, mimo tu správnou, která je s hochy z DPP předem dohodnutá. A získat od Motoroly další certifikát nebylo možné ve lhůtách výběrového řízení stihnout. Ani když byl termín pro předložení nabídek prodloužen do září 2013," konstatoval Razima. Doplnil, že nejde o první „úspěšnou spolupráci" mezi DPP a držitelem certifikátu Motorola Dimetra IP.

„Na konci roku 2012 Praha podepsala smlouvu na rádiový systém Tetra za 236 milionů právě s firmou Konektel. Ta bude mít rádiový systém na starosti dalších dlouhých deset let. Podle Českých Radiokomunikací byly podmínky tendru v rozporu se zákonem a výběrové řízení ušito na míru právě této firmě," dodal Razima.

Úřad na ochranu hospodářské soutěže prověřuje rovněž podobnou smlouvu z roku 2012. Tehdy držitel certifikátu Motorola Dimetra IP dodal bez výběrového řízení brněnským strážníkům radiokomunikační systém v hodnotě 80 milionů korun.

Které objekty DPP mají být střeženy?

- stanice metra Háje, Střížkov, Letňany, Dejvická, Černý Most, Zličín, Motol

- Muzeum MHD Střešovice

- vozovna Žižkov

- vozovna Vokovice

- vozovna Strašnice

- voz Pankrác

- voz. Kobylisy

- vozovna Hloubětín

- Depo metra Zličín

- Opravárenská základna metra, Sazečská, Praha 10

- Depo metra Hostivař

- Depo metra Kačerov

- Centrální dispečink MHD, Na bojišti 5, Praha 2

- Garáže Vršovice

- Garáže Řepy

- Garáže Kačerov

- Garáže Klíčov

- Vozovna Motol

- Budova ředitelství DP, a. s., Sokolovská 217/42, Praha 9

- Ústřední dílny Malešice

- Sklad stavebních hmot, U vozovny 6, Praha 10

- Autoprovoz Švábky, Švábky 4, Praha 8

- Trakční vedení, Korunní 110, Praha 10

zdroj: zadávací dokumentace k výběrovému řízení