Policisté v poslední době zaznamenali nárůst počtu lidí, jimž neznámí pachatelé odčerpávají účtů nemalé částky, připomněla Jana Macalíková z policejního prezidia.

„Upozorňujeme na možné souvislosti spojené s infikováním počítačových zařízení, popřípadě chytrých telefonů, kam uživatelům obvykle přicházejí potvrzovací sms od bank při provádění transakcí. Souvislostmi mezi šířením e-mailů se škodlivým kódem a podvodným odčerpáváním finančních prostředků z účtů se naši kriminalisté intenzívně zabývají," konstatovala Macalíková.

E-maily upozorňující na dluhy

Pomyslné dveře k cizím penězům si pachatelé otevírají pomocí škodlivého kódu obsaženého v přílohách zasílaných e-mailů, jejichž typickým prvkem je text (často budící pozornost už tím, že je psaný kostrbatou češtinou), který se snaží vzbudit u příjemce zdání existence nějakého dluhu nebo upozorňuje na nutnost včasného uhrazení údajné pohledávky.

Ve skutečnosti ale jde o to uživatele přimět, aby otevřel soubor v příloze e-mailu či použil připojený klikací odkaz. Výsledkem se pak stane infikování počítače škodlivým kódem, pro který se vžilo označení „trojský kůň".

Policie: neotevírejte bez rozmyslu každý e-mail

Policisté mají jednoduché doporučení: neklikat bezmyšlenkovitě na všechno, co se k otevření nabízí – zvlášť rizikové jsou přílohy e-mailů neznámých odesilatelů nebo elektronické zprávy, které se tváří jako sdělení zasílané bankou a které nějak vybočuje z rámce dosavadní komunikace s peněžním ústavem.

Cokoli nezvyklého je totiž důvodem k maximální ostražitosti. Vyplatí se rovněž zajistit aktualizaci antivirové kontroly nejenom v počítači, ale i v případě mobilního telefonu.

Banky po mailu nikdy nezjišťují hesla

„Doporučujeme, aby se řídili také pokyny své banky. Ale pozor! Pokud vám přijde výzva, abyste si stáhli do počítače a mobilu jakoukoliv s bankou související aplikaci, nereagujte - byť se na první pohled může jevit, že jde například o výzvu banky, upozornila Macalíková.

Pomocí e-mailu nebo v SMS zprávách banky posílají pouze běžné informace podle vyžádání klienta a jeho pokynů - například o pohybu zůstatkůna účtu. Nikdy ale touto cestou nenabízejí aplikace - a rozhodně ani nezjišťují od klientů informace, či dokonce přístupová hesla.