Krádeže navigací určených k zamontování do aut, ukazatelů rychlosti, rámečků s ovladači pro přístrojové desky a podobného artiklu organizoval podle zjištění vyšetřovatelů bývalý pracovník firmy, který ke krádežím za úplatu přesvědčil zaměstnance současné. Ti věci odcizené na výrobních linkách ukrývali ve svých šatních skříňkách, ve vhodné chvíli je propašovali z fabriky – a pak byly věci nabízeny zájemcům prostřednictvím prostřednictvím e-shopu na internetu. A soudě podle množství zajištěných věcí, kšefty se rozjely skutečně ve velkém. Milan Komárek, náměstek ředitele středočeské policie, který ve středu o případu informoval, uvedl, že předběžně je škoda vyčíslena na 2,5 milionu korun. Prozatím. Skutečná částka po ukončení šetření ovšem podle odhadů bude zhruba dvojnásobná. „Myslím, že na pět milionů se dostaneme," konstatoval Komárek.

Stovky a tisíce kusů

Do akce se podle jeho slov zapojilo na sedm desítek policistů, kteří operovali nejen na Brandýsku, kde zaměstnanci firmu okrádali, ale třeba i na Mělnicku. A dokonce i na Královéhradecku a na Ústecku. „Provedli 38 prohlídek – z toho 10 domovních; ve 28 případech šlo například o garáže, výrobní haly či šatní skříňky," konstatoval Komárek.

Nalezené věci jednoznačně potvrdily nejen samotné podezření, ale fakt, že šlo skutečně o rozkrádačku mamutího rozsahu. Kriminalisté zajistili nejen peníze – 376 700 Kč, 950 eur a 320 dolarů – ale především kvanta ukradených dílů: 136 navigací, 1053 přístrojových desek a displejů, 143 rádiových desek, 1056 různých plastových součástek, přes 200 čteček paměťových karet – a rovněž více než čtvrt tisícovky archů identifikačních štítků k navigacím. „Máme tím zaplněné dvě kanceláře," připomněl Komárek s tím, že v rámci akce kriminalisté rovněž zajistili motocykl Kawasaki Z 1000, dvě auta (octavii a fabii) – a rovněž obstavili pět bankovních účtů s celkovou částkou 1,5 milionu korun.

Nadaný komplic

Ukradené věci se často daly prodat tak, jak je zloději získali – třeba v případě navigací je to ale oříšek. Firma je totiž dodává automobilkám jako hardware, kterému vdechnou život až výrobci aut. Zhruba se to dá přirovnat k „počítačovému železu" – samotný počítač také nebude fungovat, jak uživatel očekává, pokud na něm nepoběží operační systém. Zlodějský gang měl ale technicky zdatného spolupracovníka, který u ukradených navigací zasahoval do softwaru. Prostě je zvládl přeprogramovat a pozměnit jejich identifikační zna­ky.

Šetření nekončí

Šestici lidí, kteří přímo kradli, hrozí podle Komárka tresty od dvou do osmi let; za legalizaci výnosu z trestné činnosti může trojice obviněných počítat s pobytem ve vězení od dvou do šesti let. Tak to alespoň stanoví zákoník. Z čeho se ale nakonec budou podezřelí zpovídat před soudem, ukáže teprve další zkoumání. Kriminalisté totiž stále rozkrývají další a další vazby – a aktuálně se soustředili na zjišťování podílu „legalizátorů" na organizaci celé skupiny.

Zaměstnanci selhali i jinde…

Zatímco krádeží aut podle policejních statistik v posledních letech ubývá, s případy vykrádání vozidel je tomu přesně naopak. A platí o i pro krádeže autosoučástek: obzvláštní oblibě se těší vestavěné navigace, airbagy, xenonové světlomety… Jasně se tak ukazuje, že po autodílech je na trhu sháňka. Jeden ze zdrojů, které pomáhaly pokrývat vysokou poptávku, policisté nyní zlikvidovali. Není to ale poprvé, co dopadli skupinu získávající autodíly pro další kšeftování přímo z výroby. Ze soudních jednání, která se konala v uplynulých letech v Mladé Boleslavi i u Krajského soudu v Praze, vyplynulo, že podobné možnosti přivýdělku dokážou být pro zaměstnance velkým lákadlem – a pracovníci z výroby kvůli tomu dokážou vytvářet i velmi konspirační vazby.