I těm nově pořízený vůz zajistí vyšší komfort - stejně jako strážníkům a policistům, pro něž je určena kabina se třemi místy k sezení. A řidič ocení i náhon na všechna čtyři kola.

Nástavba je vybavena nejen dvěma sedadly s bezpečnostními pásy pro podnapilé osoby, které zvládnou sedět, ale také vysouvacím lůžkem; nechybí samozřejmě ani sedadlo pro dohled. Ve srovnání se starším vozidlem je „daleko výhodnější" boční vstup do nástavby s posuvnými dveřmi, připomněla vedoucí kanceláře ředitele městské policie Irena Seifertová.

„Při otevření se posunou podél nástavby a nezaberou tolik místa," přiblížila hlavní výhodu. „Zadní část nástavby je oboustranně otevírací, a to křídlovými dveřmi. Pravá strana je přepažena a na přepážce je vyrobena polička na odložení lékárničky a odkládací prostor pro dezinfekční prostředky. Pod touto odkládací poličkou je příprava pro upevnění invalidního vozíku," doplnila. Nalevo se pak nachází odzadu přístupné lůžko pro ležící osoby.

Služba nonstop

O svážení podnapilých osob na záchytku se v metropoli stará právě městská policie - i v případě, že rozhodnutí o transportu je v režii Policie ČR. A posádka specializovaná na opilce si rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek práce. Ve čtvrtek to potvrdil radní pro bezpečnost Libor Hadrava. „Vozidlo pro odvoz opilých osob funguje 24 hodin denně každý den v roce - a strážníci, kteří tuto službu vykonávají, jsou prakticky stoprocentně vytížení," konstatoval.

Za pravdu mu dává i ředitel pražských strážníků Eduard Štuster, který má své stanovisko podepřené čísly. Svoz podnapilých po celém území metropole zajišťuje městská policie od počátku roku 2006 - a odvezeno již bylo téměř 30 tisíc lidí. „Jen v loňském roce to bylo 4006 osob," konstatoval Šuster. „Z tohoto počtu tvoří 83 procent muži a 17 procent ženy," nabídl srovnání. A ještě dvě čísla jsou podle jeho slov zajímavá: podíl občanů ČR a cizinců. Je to poměr 75 procent ku 25 procentům.