VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zlodějů benzinu je čím dál víc. Natankují a bez placení ujedou

Mladoboleslavsko - Natankovat a ujet. Přesně tohle heslo razí „nájezdníci", jak se jim začalo říkat, kteří přijedou 
k čerpací stanici, natankují 
a bez zaplacení odjedou. Tohle sice není žádná novinka, jen se to v současné době děje čím dál častěji.

20.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Jan Vraný

Těžkou hlavu z toho mají majitelé čerpacích stanic a jejich zaměstnanci, právníci 
a v neposlední řadě i policisté. Mladoboleslavsko není výjimkou.

„Policisté se s újezdy od čerpacích stanic setkávají několikrát do měsíce, a to na území celého okresu.  Při pátrání po pachatelích nám výrazně pomáhají kamerové záznamy a jejich zveřejnění prostřednictvím médií," vyjádřil se k „nájezdníkům" David Schön, mluvčí policie ČR v Mladé Boleslavi.

To ale platí pouze v případě, že kamerový záznam je skutečně kvalitní a lze na něm rozpoznat tváře zlodějů. Pak je velmi pravděpodobné, že pachatel bude dopaden.

„Velmi často se pachatelé dopouští újezdů i opakovaně, pouze třeba mění vozidla nebo registrační značky. Tyto případy řešíme jako trestný čin krádeže, kde pachateli hrozí vězení v délce až dvou let. Jednorázové újezdy jsou většinou přestupky, a takto zjištěné pachatele oznamujeme správnímu orgánu," uvedl Schön.

Srážka ze mzdy

Když ale kamerový systém  kvalitní není, nebo úplně chybí, nastává problém, na který mnohdy doplácejí zaměstnanci čerpaček, kteří za to vůbec nemohou. „Ptali jsme se i u dalších čerpaček, a mnohde jim šéf takovou krádež blbečka, musím to tak říct, strhne. Nám zatím ne, ale řekli nám, že záleží, jak často se to bude opakovat," řekla Lenka z čerpací stanice na Boleslavsku, která si nepřála zveřejnit celé jméno.

Důvod je jasný, bojí se o práci. My jsme ale zjistili, že pokud existuje záznam z kamer, kde je vidět, že někdo ujel bez placení, tak by na zaměstnanci neměl zaměstnavatel požadovat úhradu schodku, protože by nemělo jít o jeho odpovědnost. Tak to vidí naši právníci.

Někteří zaměstnavatelé peníze svým podřízeným strhávají, na jiných benzinkách ne. Ačkoliv se podle policistů podobné případy dějí téměř všude, nechce být čerpací stanice medializována.

Boleslavský deník jich oslovil několik, ale žádná se k tomuto problému nechtěla vyjádřit oficiálně. Nájezdníci tak sice plení čerpací stanice, ale žádná nechce být se zloději pohonných hmot spojována.

Začarovaný kruh

A jak už bylo řečeno, právníci tvrdí, že právo je na straně zaměstnanců. Ti se ale bránit nechtějí, protože se bojí o práci. Začarovaný kruh, který nelze rozetnout? Někde už řešení našli.

„U nás se nejdříve platí a pak tankuje. Někde zase mají stojany, které si řidiči obslouží sami. Jsem rád, že náš zaměstnavatel to takhle vyřešil a nechce peníze po nás. Kdyby to tak nebylo, uvažoval bych o odchodu a hledal si jinou práci," uvedl Václav T., pracovník čerpačky na Boleslavsku, který si nepřál uvést celé jméno, ale redakce jeho identitu zná.

Co ale vlastně žene „nájezdníky" na čerpací stanice? „Aktuální cena benzínu a nafty nevede až k tak radikálnímu zvýšení počtu újezdu, spíš se začínají objevovat případy odcizení pohonných hmot ze zaparkovaných vozidel. V poslední době kriminalisté objasnili sérii krádeží benzínu z osobních aut na Bělsku, při nichž způsobila dvojice pachatelů škodu za více než třicet tisíc korun," uvedl policejní mluvčí.

Nápady řidičů

A jak tedy situaci řešit? Zmíněný začarovaný kruh by mohli rozplést řidiči, jejichž nápady by třeba mohly majitele čerpacích stanic motivovat.

Tomáš Bajer, programátor, Mladá Boleslav: Navrhl bych stejné řešení, jaké funguje v USA, řidič přijede, nastaví nebo sdělí obsluze, za kolik bude tankovat, zaplatí a stojan mu nic víc nedá.

Zuzána Doležalová, manažerka, Praha: Myslím, že by to šlo velmi jednoduše a nestálo by to žádné peníze navíc - řidič přijede, zaplatí tolik, za kolik chce čerpat, natankuje a jede dál.

Josef Egert, student, Kolomuty: Byl bych pro optické závory pro každé tankovací místo, které se otevřou až po zaplacení dané částky. Princip je stejný jako na placeném parkovišti. 

Autor: Petra Kuldová

20.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Holešovice a Libeňský most

Libeňský most čeká na ortel po zátěžových testech

Milan Chovanec (ČSSD)

Chovanec chce od policie důkazy o existenci internetové hry Modrá velryba

Drahošovou tiskovou mluvčí bude Lenka Pastorčáková

Praha - Tiskovou mluvčí prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše bude Lenka Pastorčáková. Dosavadní redaktorka České televize se funkce ujme na začátku května. V sobotu o tom informoval server Lidovky.cz.

AUTOMIX.CZ

Jak se nespálit při koupi ojetiny II.: Jsme u auta. Na co si dát pozor?

V minulém dílu článku o nákupu ojetiny jsme si probrali, čím se řídit při počátečním výběru auta a jak se připravit na jeho nákup. Nyní se dostáváme do bodu, kdy jsme u vybraného vozu. Na co si dát pozor? A co všechno byste měli zkontrolovat?

MŠMT: Zveřejnění testů přijímaček nemůže narušit přijímací proces

Praha - Zveřejnění zadání jednotných přijímacích zkoušek na internetu před dokončením jejich letošních termínů není podle ministerstva školství natolik závažné, aby mohlo narušit přijímací proces. Přesto podle něj není šíření testů tímto způsobem vhodné, protože může porušit zásadu, aby byl zachován rovný přístup uchazečů k testům. V pátek to sdělila mluvčí ministerstva Klára Bílá v reakci na výzvu organizace EDUin, aby ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) zajistila rovný a okamžitý přístup k již použitým testovým zadáním.

Muzeum připomíná 70 let od cesty Hanzelky se Zikmundem

Praha – Zdá se to skoro neuvěřitelné, ale je to tak: na své putování po světě vyrazili Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund před rovnými 70 lety. Kulaté výročí startu legendární cestovatelské dvojice k první ze série jejich cest v sobotu po celý den připomínají akce v Národním technickém muzeu – přičemž součástí programu bude zahájení tematické pamětní jízdy automobilu Tatra 87 s posádkou Petr Horký, Michal Popov a Miroslav Náplava, mířící ve stopách Hanzelky a Zikmunda do Marseille.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies