VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zelené tunely nad kolejemi ohrožují bezpečnost cestujících

Benešovsko - Strojvedoucí vlaků i cestující v nich jsou ve stálém ohrožení stromy padajícími na koleje nebo na troleje. Přestože má dráha zákonem vytyčené ochranné pásmo, stále dochází k pádu větví i celých kmenů do průjezdného profilu zejména v období, kdy je na stromech ještě listí a napadne sníh.

26.11.2014
SDÍLEJ:

Jaký je zájem společnosti? Chránit zisk vlastníků nebo zdraví lidí ve vlaku? Foto: archiv Deníku

Pak nahnuté kmeny vytvoří „zelený tunel". Na Benešovsku jsou nejproblematičtější místa v lesních úsecích tratí v Posázaví, i mezi Voticemi a Sudoměřicemi. „Ale za poslední tři roky se situace hodně zlepšila," konstatoval Martin Liška, strojvedoucí motorových vozů a lokomotiv z Čerčan.

Správa železniční dopravní cesty se odstraňováním křovin a kmenů nebezpečných stromů rostoucích přímo v obvodu dráhy (na pozemcích spravovaných SŽDC tři metry od osy krajní koleje) i na okolních pozemcích cizích vlastníků, které spadají do takzvaného ochranného pásma dráhy (60 metrů od osy krajní koleje) zabývá v průběhu celého roku, zejména v době vegetačního klidu. Naráží však na ochránce přírody.

Každý strom představuje riziko

Pády stromů na koleje a v případě elektrizovaných tratí také na trolej představují významný negativní zásah do železničního provozu. Od nečekané překážky v kolejišti hrozí nejen poškození drážních vozidel, ale především zranění osob, které v nich cestují.

Správa železniční dopravní cesty jako správce železniční infrastruktury proto během roku, a to zejména v období vegetačního klidu, pravidelně odstraňuje nebezpečné dřeviny nebo jejich části podél železnice.

„SŽDC má ze zákona povinnost provozovat dráhu pro potřeby plynulé a bezpečné drážní dopravy. V obvodu dráhy tak má plné právo pokácet strom, který ji může ohrozit. Statistiky dokládají, že prakticky každý strom, který může dopadnout do provozované dráhy, představuje bezpečnostní riziko. Vedle toho jsou zřejmá ohrožení i jinde. Například v omezení rozhledových poměrů na přejezdech nebo ve viditelnosti návěstidel," uvedl Bohuslav Navrátil, náměstek generálního ředitele SŽDC pro provozuschopnost dráhy.

Uvedený přístup, který má předcházet mimořádným událostem způsobeným spadlými stromy, se však nesetkal s pochopením ze strany rezortu životního prostředí, především ministerstva a České inspekce životního prostředí (ČIŽP). Tyto orgány mají tendenci kácení rizikových stromů všemožně omezovat a v podstatě se tak snaží bránit zajišťování povinností, které jsou jasně dané zákonem o dráhách.

Ochránci nenesou odpovědnost

Přitom nenesou žádnou odpovědnost v případě mimořádné události, protože ta bude vždy na provozovateli dráhy, tedy SŽDC. Situace dospěla již tak daleko, že ČIŽP brání například údržbě vegetace při zajišťování požadovaných rozhledových poměrů na železničních přejezdech. K tomu využívá i pomoc Policie ČR. Takový přístup se ale míjí s opakovanými proklamacemi o zajištění bezpečnosti na železničních přejezdech.

Stromy na koleje padají nejen při sněžení nebo vichřici. Ale i kvůli zanedbanému zdravotnímu stavu i za klidného počasí, v bezvětří.

„Mezi Stříbrnou Skalicí a Sázavou jel osobní vlak, který v Sázavě Černé Budy křižoval s protijedoucím. Jeho strojvedoucí na stejné úseku po necelých deseti minutách za obloukem spatřil spadlý strom. Začal brzdit a utekl ze stanoviště motorového vozu mezi cestující, aby je varoval před nárazem. Špička stromu prorazila čelní sklo a projela opěrkou sedačky do přepážky mezi stanovištěm a chodbičkou," popsal strojvedoucí Lumír Běhal z Posázavského Pacifiku hororový případ zničení čela motorového vozu.

Situace se podle něho zlepšila při budování koridoru. „Například mezi Holoubkovem a Rokycany to je hezké. Vykácené na třicet metrů od kolejí. Škoda, že se tohle nepovedlo mezi Senohraby, Čerčany a Benešovem, kde už zase po modernizaci pár stromů na trolej spadlo," upřesnil strojvedoucí.

Každou překážku na trati nyní dokumentují drážní orgány, takže není výjimkou, že vlaky, zejména na elektrifikované jednokolejce mezi Voticemi a Táborem, stojí i několik hodin. A cestující při stržené troleji a výpadku napájení v soupravách mrznou.

Vítězí bezpečnost lidí nebo stromů?

Z pohledu SŽDC jde v první řadě o bezpečnost cestujících a vlakového personálu. Od února letošního roku se v případě kácení v obvodu dráhy řídí interním metodickým pokynem, který vychází z platných právních předpisů, především ze zákona o dráhách.

„Správnost tohoto přístupu nedávno potvrdil i nezávislý právní posudek z akademického prostředí. V tomto ohledu má SŽDC plnou podporu i ze strany Ministerstva dopravy a Drážního úřadu," potvrdil náměstek Bohuslav Navrátil.

Velkým problémem jsou však také stromy, které nerostou přímo v obvodu dráhy, tedy na pozemcích spravovaných SŽDC, ale nacházejí se v ochranném pásmu dráhy. Přitom vlastníci těchto pozemků si kolikrát ani neuvědomí, jaké povinnosti z vlastnictví pozemku, který zasahuje do ochranného pásma dráhy, vyplývají.

I nečinnost majitele může být příčinou

Zákon o dráhách hovoří jasně: „Vznikne-li nebezpečí (sesuvy půdy, padání kamenů, lavin a stromů nebo jejich částí) z jednání vlastníků nemovitostí, jsou povinni učinit nezbytná opatření na svůj náklad. Jednáním je přitom i nekonání, kdy vlastník pozemku připustil vznik stávajícího neutěšeného stavu."

„Tento logický přístup ostatně pramení již z nálezu Ústavního soudu z roku 2002. V praxi je však situace bohužel často jiná. Proto SŽDC opakovaně vyzývá vlastníky sousedních pozemků, aby zdroje ohrožení dráhy průběžně odstraňovali," upřesnil náměstek ředitele SŽDC.

Nejčastěji se přitom jedná o stromy na lesních pozemcích. Vzhledem k tomu, že více než polovina lesů kolem železničních tratí je ve správě státního podniku Lesy České republiky, SŽDC iniciovala několik jednání, na kterých byla dohodnutá vzájemná spolupráce. Dráha lesákům například vypomůže s transportem dříví z nepřístupných lokalit.

Na Benešovsku využívá správce tratí pro mýcení okolí kolejí plánované výluky kvůli běžným opravám kolejí, přejezdů, mostů a stanic i stavbu koridoru mezi Sudoměřicemi a Táborem. „Nedávno chlapi vyřezávali pančavy v rovném úseku staré tratě mezi Heřmaničkami a Voticemi. V úterý při výluce mezi Střezimíří a Meznem," nastínil traťmistr.

Správa železniční dopravní cesty nad rámec svých základních povinností usiluje o zlepšení druhového zastoupení stávajících dřevin v okolí některých tratí.

Místo stromů vhodné keře

V letošním roce Správa železniční dopravní cesty odstartovala projekt s pracovním názvem Zelené zásněžky.

„Jeho cílem je vysadit nové druhy dřevin nízkého vzrůstu, zejména vhodných druhů keřů, které vytvoří pás nízké vegetace. Ten nebude v budoucnu ohrožovat drážní provoz, současně však bude působit jako přirozená bariéra proti případnému zavátí tratí sněhem. Vnímáme i pozitivní dopad v podpoře biodiverzity a návratu některých typických původních dřevinných druhů namísto invazivně se šířících dřevin, jako je trnovník, akát či bez černý," nastínil řešení Bohumír Trávníček, jenž má u správce státní železnice na starosti ekologii.

Autor: Ladislav Jerie

26.11.2014
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Robbie Williams.

Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze i do Prahy

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

/ VIDEO / Většina videí Prahy se zaměřuje na známá místa a pamětihodností, jako je Pražský hrad, Karlův most a Staroměstské náměstí. Ale na Prahu se dá dívat i jinak. Shodou okolností to teď ukazuje hned několik snímků.

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení