Rada hlavního města Prahy už před 14 dny schválila přípravy projektu dostavby severovýchodního vnitřního okruhu. Tento záměr mohlo schválit pražské zastupitelstvo již na svém řádném jednání 14. září, jenže koalice o tom chce hlasovat až po sněmovních volbách. Opoziční TOP 09, ODS a Nezávislí to kritizují, a proto vyvolali mimořádné zastupitelstvo.
„Podle mě koalice lže a podvádí Pražany. Máme vážné podezření, že chtějí přeskočit termín voleb a pak to budou dál oddalovat,“ řekl předseda klubu TOP 09 Václav Novotný.
Šéf pražské ODS Filip Huplík zase uvedl, že jde o něco, co nemá ve světě obdoby. „Opozice podporuje návrh koalice a svolává kvůli tomu mimořádné zastupitelstvo. Nevidíme jediný důvod, proč by měli Pražané čekat dva měsíce,“ prohlásil Humplík. Návrh, aby zastupitelstvo dostavbu okruhu schválilo, podporovali i komunisté a Piráti.
Nepodpořím to, řekl Dolínek
„Nepodpořím zařazení. Dneska tu jsou velká ramena, ale nikdo z klubů se neozval, abychom to projednali,“ prohlásil sociálnědemokratický náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek, který přitom na radě za schválení obchvatu orodoval.
Stávající projekt, schválený radou, má platný posudek vlivu na životní prostředí (EIA). Jde o variantu, preferovanou ČSSD a ANO, Ta se skládá ze tří úseků. Prvním je 3,2 kilometru dlouhý úsek z Pelc-Tyrolky na Balabenku, kde mají být dva tunely. Druhý úsek mezi Balabenkou a Štěrboholskou by měl jeden tunel a třetí částí je 1,35 kilometru dlouhá Libeňská spojka. Tam by tunel měřil 865 metrů.
Pokud město ve finále zvolí tuto variantu, v ideálním případě by mělo v roce 2021 získat územní rozhodnutí a v roce 2023 stavební povolení. Projekční práce na dostavbu okruhu mají vyjít podle odhadů na 350 milionů korun. Do země by se mělo poprvé kopnout v roce 2024 a hotovo by mohlo být v roce 2031.
Okruh blokují Zelení
Schválený projekt ovšem blokuje Trojkoalice, která před časem prosadila vypracování studie alternativní trasy okruhu. Tato studie má být hotova až v polovině příštího roku. Do té doby hodlá zřejmě dostavbu městského okruhu protahovat.
Trojkoalicí preferovaná alternativní trasa vychází ze staršího návrhu městského Institutu plánování a rozvoje a vedla by z větší části nad zemí. Počítá s vedením dopravy po dvou trasách, které už existují. Jedna by vedla od Pelc-Tyrolky Povltavskou ulicí směrem na Českobrodskou a zahrnovala by nový tunel pod Malešicemi. Druhá by řidiče vedla z Holešoviček přes Průmyslový polookruh. Postavit by bylo nutné jen úsek o délce zhruba 3,5 kilometru, zahrnující nový tunel.