Farář Stanislav Glac dosud o možnosti pravidelných prohlídek - alespoň v hlavní turistické sezóně - s radnicí nejednal. Místostarosta Sedlčan Miroslav Hölzel k tomu poznamenal, že je to škoda.

„Na restaurování fresky jsme přispěli z městského rozpočtu nemalou částkou 200 tisíc korun. Pokud v tomto směru nebude pan farář vstřícnější, nic s tím neuděláme. Objekt patří církvi a my žádné kompetence nemáme," řekl.

Žádné propagační materiály o fresce podle informací místostarosty zatím nepřipravuje ani Městské muzeum Sedlčany. „Těžko sem můžeme na tuto unikátní nástěnnou malbu lákat lidi, když víme, že ji těžko uvidí. Z naší strany stále vstřícnost k jednání a dohodě trvá, na tahu je pan farář," dodal.

Tajemství ukryté staletí

Fresku odkrývaly restaurátorky Theodora Popová a Markéta Pavlíková centimetr po centimetru v loňském roce několik měsíců a odhalovaly tak tajemství, kterou ukrývala stěna u sakristie celá staletí. Kromě gotické malby z konce 14. století tak znovu objevily i pozdější fragment malby z roku 1661 - Křest Krista. Výjevem křtu Krista v Jordáně byla gotická malba později zakryta.

Podle historičky Zuzany Všetečkové malbu v novém presbytáři objednal některý z Rožmberků: „Dokládají to pětilisté rozety a erb Rožmberků. Motiv panoše, který drží v ruce korunu nejstaršího klečícího krále, zatím neměl v Čechách obdoby. Je typický pro kompozice zejména ve Štýrsku, Tyrolích, Chorvatsku, Slovinsku nebo Polsku."

K průzkumu a restaurování fresek dal podnět sedlčanský občan Jan Růzha. I on by si přál, aby unikátní dílo bylo víc veřejnosti přístupné.

Čtěte také: Sedlčanský kostel skrývá klenot z třináctého století

Marie Břeňová