VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyroste snad kvůli metru za Prahou nový obří terminál?

Praha - Hotový očistec. Tak se cestování mezi hlavním městem a Jesenicí na Praze-západ může jevit lidem, kteří se potřebují přepravovat ve stejných časech, jako i většina ostatních. Tvoří se kolony, silnice je přecpaná. Byl to i jeden z problémů, na který v rámci akce Deník s vámi – Setkání s hejtmankou před týdnem upozornila jedna z účastnic panelové diskuse. Viceprezidentka Hospodářské komory ČR Irena Bartoňová Pálková, která v Jesenici bydlí.

9.2.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Obyvatelé Jesenice si především stěžují na dopravu do centra hlavního města.Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

„Na cestu do Prahy si musíme vyhradit o půl až tři čtvrtě hodiny víc," přiblížila vlastní zkušenost z jízd do metropole. V kolonách uvíznou i autobusy – a nevyhovuje ani jejich četnost, připomněla Bartoňová Pálková. Problém podle jejích slov mají třeba mladí, kteří se chtějí jezdit bavit do Prahy – a pak mají nesnáz s cestou domů.

Ve špičce lidé z Osnice zůstávali bez autobusového spojení

Tahle slova, která se objevila v on-line záznamu debaty na webu Deníku, nenechala chladnou starostku Jesenice Radku Vladykovou (ANO). Paní viceprezidenta asi moc jezdí autem, míní.

Podle starostky totiž nelze přehlédnout nárůst počtu spojů, který se podařilo dojednat v uplynulých dvou letech. Zvláště ve špičce a o víkendech (kdy v minulosti třeba lidé z Osnice zůstávali bez autobusového spojení), stejně jako časně ráno, kdy lidé míří do práce.

Autobusy s čísly 327 jezdí častěji

Zavedení brzkého ranného spoje do Prahy se týká linky 332, připomněl referent Ropidu, organizátora Pražské integrované dopravy, Radim Kohutka. Posílení dopravy v ranní špičce pracovních dnů i večer přinesly podle jeho slov změny na lince 326.

Také autobusy s čísly 327 jezdí častěji. „V pracovní dny zkrácení intervalu z Osnice v ranní špičce a posílení dopravy ve večerním období ve směru z Prahy včetně obsluhy oblasti Belnické od posledního metra. O víkendech zkrácení intervalu ze 120 minut na 60 minut celodenně," shrnul změny Kohutka.

Velké naděje vkládá starostka do posledního únorového dne 

S výjimkou stesků na průjezdnost silnice Deník při jízdě autobusem z Jesenice na Budějovickou v Praze nezaznamenal vážnější stížnosti na hromadnou dopravu ani u oslovených cestujících. Třeba 32letý Tomáš, který dřív bydlel v Dolních Břežanech, prý nepociťuje, že by si pohoršil. „Aspoň z hlediska mých potřeb," doplnil.

Velké naděje vkládá starostka Vladyková do posledního únorového dne, kdy se setká se stranickou kolegyní, primátorkou Prahy Adrianou Krnáčovou. Jedno z hlavních témat: možnost prodloužení plánované linky D pražského metra.

Mohlo by dojít i na změny územního plánů

Z konečné stanice v Písnici by mohla vést (zřejmě po povrchu) až do Jesenice. Hlavní město sice zatím nic takového nezamýšlelo – ale co kdyby… „Ano, kdekdo říká, že je to sci-fi – absolutně nereálné," připustila Vladyková.

„Pokud ale nebude vůle začít s přípravami, skutečně to nikdy nebude," řekla Deníku. Uvědomuje si, že takový záměr se chystá alespoň 15 – 20 let, během nichž by plány mohly dostávat konkrétnější obrysy. A mohlo by dojít i na změny územních plánů.

Dnes jezdí také moderní a tiché tramvaje 

Záměru je nakloněna i středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). „Neomezujeme se však jen na metro," upozornila. „Dnes jezdí také moderní a tiché tramvaje, které se za město zšiřují i v zahraničí," připomněla hejtmanka řešení, o němž se již také hodně namluvilo – a více by měla naznačit studie, kterou si hejtmanství nechává zpracovat.

I Ropid připouští, že řešení dopravy z lokality Jesenicka do Prahy na bázi kolejové dopravy je jediná cesta, která se nabízí k tomu, aby se problémy vyplývající z obsluhy této oblasti autobusovou dopravou staly minulostí.

Starosta Vladyková jde v představách ještě dál 

Za organizaci to Deníku ve středu sdělil Filip Drápal. „Zároveň je však nutné u všech návrhů podrobně posoudit investiční a následné provozní náklady tak, aby zvolené řešení zohlednilo nejen technické a dopravní možnosti, ale především budoucí zatížení rozpočtů objednatelů veřejné dopravy," upozornil, že je třeba počítat. A pečlivě.

Starostka Vladyková ovšem jde ve svých představách ještě dál, než naznačují ty nejodvážnější myšlenky, které již zazněly. Kolem konečné metra, jež by nemohla být přímo u města, ale až za Pražským okruhem, by vyrostla i další infrastruktura: parkoviště P+R, terminál příměstských autobusů, komerční zóny. Dejme tomu: něco ve stylu pražského Zličína. V téhle chvíli to možná zní jako úplná fantazie – nicméně takové záměry by mohly být výhodné z pohledu budoucího vyústění plánované dálnice D3 z jihu Čech.

Metro? Jedno z možných řešeníZáměr prodloužit metro D z Prahy až do Jesenice vnímá hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová jako jeden z možných léků na problémy Jesenicka. „Uvedené řešení je podle našich informací zatím jen ve stadiu jedné ze zvažovaných variant. Je předčasné hovořit o jakémkoli harmonogramu, neboť každá realizace je závislá na mnoha faktorech. Prudký nárůst obyvatel v Jesenici a jejím okolí a každodenní zácpy na silnicích nás nutí prověřovat všechny možnosti, jak lidem spojení veřejnou dopravou zlepšit. Jsme si vědomi rozvoje celé této oblasti jižně od Prahy – a je to nejen bytová výstavba."
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová.

Metro? Šance je jenom miziváSpíše jako populismus vnímá úvahy o možnostech budoucího protažení metra daleko za hranice hlavního města náměstek primátorky Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy Petr Dolínek (ČSSD). „Takové návrhy jsou předčasné. Můžeme se bavit o tom, jestli má do Jesenice vést tramvaj nebo nějaké jiné povrchové řešení, to je samozřejmě nasnadě, ale je potřeba se napřed pobavit s projektanty a pořádně to promyslet. Taky bych mohl říct, že prodloužím metro do Uhříněvsi – lidem by se to líbilo. Ale neudělám to, protože nejdřív je tomu potřeba dodat nějaké racionální základy, ne to jenom tak vystřelit od boku."
Petr Dolínek.  

Čtěte také: Praha a DPP nabídly developerům spolupráci na stavbě metra D

Autor: Milan Holakovský

9.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Indický film vznikal v Praze
DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení