„Původní plavidlo sloužilo téměř patnáct let. My před plavbou k události nemůžeme zahřívat motory jako ostatní, vyrážíme hned. Což bylo na opotřebení motoru znát," podotkl třebenický potápěčský instruktor Marek Jošt při slavnostním převzetí plavidel, kterých bylo do středočeského kraje přidělených z celkových šestnácti pro celou republiku pět.

Tři kajutové a dva nízkoponorové. Flotilu si tak obnovilo také poříční oddělení Labe v Nymburce. Další plavidla putovala na Orlík, Jihočeského, Královéhradeckého a Pardubického kraje.

Čluny jsou určené pro běžnou hlídkovou službu i okamžitý zásah při mimořádných událostech, pro pátrání po pohřešovaných, utonulých i po předmětech. Pro hledání pod vodou i na dně je vybavený sonarem.

Kajutový člun s ponorem téměř jeden metr a s dvěma výkonnými motory, které umožňují dosáhnou rychlosti až 60 km/h, je možné využít při nepříznivých klimatických podmínkách před vyhlášením druhého stupně povodňové aktivity k evakuaci a záchraně osob.

Při povodních motor stávkoval

„Právě při povodních, kdy došlo k sesuvu chaty v nepřístupné lokalitě, takže se k ní po břehu nemohli dostat hasiči ani záchranka, jsme dvě osoby za dramatických okolností evakuovali po vodě," připomenul Marek Jošt.

V rozhodující chvílí totiž motor původního policejního člunu nechtěl nastartovat a vodohospodáři už potřebovali okamžitě odpouštět zcela zaplněnou Slapskou přehradu.

Nízkoponorový člun s čelní vykládací rampou, která usnadňuje naložení potřebné výbavy i práci potápěčů, se může plavit i v zatopených oblastech s nižší vodní hladinou, v níž lze očekávat kmeny stromů, větve, kameny a další překážky. O ně by se jiná plavidla poškodila či zničila. Se dvěma motory si poradí i se silným proudem, jak tomu bývá při povodních.

„Novou techniku za více než 73 milionů korun jsme pořídili v rámci evropského projektu Zvýšení akceschopnosti Policie ČR při řešení mimořádných událostí, přičemž 85 procent je hrazených z evropských fondů," vysvětlil Martin Vondrášek, první náměstek policejního prezidenta, při pátečním spuštění plavidel na Vltavu.

Kajutový člun: Tinnsilver 870-Cabin, maximální rychlost 55-60 km/h, 2 motory Honda, 12 osob,, ponor 990 mm.

Nízkoponorový člun: Alunautic LC 7,50, semikatamaran, nosnost 1500 kg, 10 osob, ponor 440 mm.