Důvodem kolapsu byl přechod do režimu Pražské integrované dopravy, do jehož systému byla oblast Kladenska a Slánska začleněna už 26. srpna přičemž mimo jiné došlo také k navýšení počtu spojů. 

Pražská integrovaná doprava. Ilustrační foto.
Kladensko bude od soboty součástí Pražské integrované dopravy

Pojedou spoje podle jízdních řádů? 

Objevily se problémy s nedostatkem řidičů, které vedly až k tomu, že se dopravní systém začal hroutit. Nebylo ojedinělé, že vozy nepřijely a cestující marně čekali jak na ty nově zavedené, tak i na ty provozované už v minulosti. Vzniklá situace pokračovala celý uplynulý týden, aniž se situace lepšila. Spíše naopak. Pro pondělí ředitel kladenského ČSAD Ludomír Landa sliboval, že firma udělá maximum, aby jízdní řády platily. Ráno vypadalo slibně, avšak odpoledne se bez výpadků neobešlo. Až včerejšek naznačil obrat. „Situace se stabilizovala,“ potvrdil Deníku zjištění z terénu mluvčí organizátora pražské dopravy Ropid Filip Drápal. Ten věří, že systém opatření, jež kladenský dopravce přijal, už povedou k trvalé změně. „Alespoň doufáme,“ konstatoval.

Poznamenal také, že od zítřka by už firma měla mít řidičů dostatek. V pondělí totiž vedení kladenského ČSAD oznámilo, že se natrvalo vzdává dvou linek. Vrátilo i licence k jejich provozu. Trasu mezi Nádražím Veleslavín v Praze a Kolčí na Kladensku (na lince číslo 323) a autobusy KladnoKralupy nad Vltavou (620) zajistí do dneška. Jak na nich budou lidé jezdit od zítřejšího rána, už je starost objednavatele veřejné dopravy, kterým je kraj.

Ilustrační foto.
Na kladenské autobusy lidé čekají marně. Nejsou řidiči

Kraj žádal dopravce o pomoc

Cestující na holičkách nezůstanou, ujistil Deník mluvčí Středočeského kraje Pavel Lochař. „S dopravci intenzivně jednáme a myslím, že se to blíží ke zdárnému konci,“ řekl včera odpoledne. Předpokládá, že dnes bude moci oznámit, které autobusy nahradí ty odcházející. Dodavatelská firma v tomto případě nevzejde z veřejné soutěže, ale zakázka bude zadána přímo. Jiný postup by zachování dopravy neumožnil. Místo klasického tendru se „výběr“ odehrával formou telefonování na všechny strany. „Během pondělního odpoledne jsme kontaktovali pět dopravců,“ uvedl zástupce ředitele organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje Martin Jareš. Spíše než o nabídky šlo vlastně o prosby o pomoc.

Obstarat nakvap, prakticky ze dne na den, pokrytí osmi desítek spojů je problém úředníci však už jsou optimisty. „Vypadá to velmi pozitivně; od čtvrtka by neměly být jakékoli problémy,“ očekává Lochař.

Pražská integrovaná doprava. Ilustrační foto.
Kladensko bude od soboty součástí Pražské integrované dopravy

Až se situace usadí, bude čas ohlédnout se zpět. A hledat řešení, jak pro příště zabránit tomu, aby chybějící autobusy nechávaly cestující ve štychu. Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) také ohlásila, že ze situace na přelomu srpna a září vyvodí krajský úřad důsledky. „Včetně uplatnění smluvních sankcí,“ uvedla už v neděli.