"Bohužel jsem zjistil, že některé oblasti stávkovat budou. Nebudou stávkovat Mělník a Mladá Boleslav, Kladno se rozhoduje, Příbramsko, Berounsko bude. U ostatních nevím," uvedl Petrtýl. O tom, zda a jakým způsobem kraj lidem zajistí náhradní dopravu, zatím nebylo rozhodnuto. Petrtýl chce návrh řešení přednést ve čtvrtek na jednání rady kraje.

Radní připomněl, že krajští zastupitelé uvolnili 124 milionů korun na zvýšení platů řidičů už loni v prosinci při schvalování rozpočtu na letošní rok. Krajská rada již převod peněz autobusovým dopravcům schválila. "Není to fér, protože my jsme se k tomu postavili čelem," řekl Petrtýl o celostátní stávce, která byla ohlášena po dnešním jednání předsednictva Odborového svazu dopravy.

Podívejte se: Mladí hokejisté navštívili leteckou základnu v Čáslavi

Odboráři kritizují přístup některých krajů k vládnímu nařízení o navýšení nejnižší mzdy pro šoféry autobusů. Vláda stanovila minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí. Podle odborů dostali řidiči v některých krajích přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny. Některé kraje pak souhlasily s navýšením mezd jen do měsíční výše 16.400 korun hrubého, což odpovídá hodinové mzdě podle vládního nařízení při 37,5 hodiny odpracovaných týdně.

Hejtmančin náměstek pro finance Gabriel Kovács (ANO) už dříve uvedl, že uvolněných 124 milionů korun je dostatečná částka, která by měla dopravcům ve středních Čechách umožnit zvýšit nejnižší mzdu ze 71,60 korun na 98,10 korun za hodinu a zvýšit i odměny za čekání mezi spoji.

Veřejnou autobusovou dopravu zajišťuje ve Středočeském kraji 24 dopravních společností, s nimiž má kraj uzavřeno 34 smluv o závazku veřejné služby. Vnitrostátní linkovou osobní dopravu zajišťuje v regionu více než 2000 řidičů.

Čtěte: Velvyslankyně Norska se zajímala o kolínské památky