VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vagony ze sedmdesátých let se dočkaly vylepšení. Líp se v nich sedí

Střední Čechy – Čekat na moderní vlaky už by cestující neměli dlouho. Až za dva roky, v prosinci 2019, nastoupí cestující v Benešově do rychlíku, posadí se do vagonu odpovídajícího těm nejmodernějším standardům; ať už pojede směrem na Olbramovice, nebo na Prahu.

13.9.2017
SDÍLEJ:

České dráhy ve středu představily první ucelenou soupravu s modernizovanými vozy pro rychlíkovou linku R 17 Praha–České Budějovice, kde se vylepšení do konce prosince dočká 75 východoněmeckých vagonů ze 70. a 80. let.Foto: Deník / Holakovský Milan

Ve středu to přímo ve vlaku jedoucím právě od Benešova ke konečné stanici Praha-Holešovice slíbil Michal Štěpán – člen představenstva Českých drah, který je odpovědný za osobní dopravu.

Z elitních linek půjdou vozy do regionů

Největší český železniční dopravce chystá nákupy nových vozů, které hodlá nasadit na prestižní mezinárodní linky. Uvolněné vagony, jež na nich jezdí nyní, bude možno uplatnit třeba právě benešovské trati, po níž jezdí rychlíky z Prahy na Tábor a České Budějovice. Její vozba často dosahuje podstatně vyššího věku než mnozí z pasažérů. Vagony přesunuté z nově vybavovaných linek by se pak měly uplatnit i na dalších tratích ve středních Čechách.

Napřesrok by mělo jet více vlaků

Vlak, ve kterém tahle slova zazněla, ovšem výkřik moderní techniky nepředstavoval. Rozhodně tedy ne při pohledu zvenčí: byl sestaven ze zcela běžných vagonů. Z vozů, které tehdejší Československo v rámci dělby specializací uvnitř uskupení nazývaného Radou vzájemné hospodářské pomoci dováželo v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století z východního Německa. Přesto ale České dráhy pozvaly ke svezení i hejtmanku Středočeského kraje Jaroslavu Pokornou Jermanovou (ANO), aby se pochlubily, jak se podařilo zmodernizovat interiér.
Právě ona se hostem nestala náhodou: kraj je objednavatelem veřejné dopravy – a na železnici letos posílá 1,6 miliardy korun. „V příštím roce by to mělo být ještě o trochu víc. Počet spojů mezi středočeskými městy a Prahou se navýší, naznačila aktuální plány. Deníku řekla, že se s vedením Českých drah (které v regionu, kde osobní vlakovou dopravu provozuje ještě Arriva, na kolejích naprosto dominují) chce pro budoucnost dojednat také lepší vzájemné spojení mezi městy v okrajových částech kraje. „Třeba mezi Benešovem a Milovicemi,“ konstatovala.
To, jak se podařilo vylepšit vozy rychlíkové linky R17, hejtmanka ocenila. „Nerada chválím, ale teď to udělat musím,“ prohlásila Pokorná Jermanová, když vystoupila z modernizovaného vozu. Připomněla, že právě z Benešovska, kde žije i ona, dojíždí vlakem do Prahy velké množství lidí. „Modernizací souprav se cesta stane atraktivnější a cestování bude příjemnější,“ poznamenala. S očekáváním, že vylepšení prostředí by mohlo některé lidi přesvědčit k tomu, aby z aut přesedli do vlaku.

Ze záchodků se staly toalety

V rámci omlazovací kúry z vagonů mizí tradiční koženková sedadla a sedačky dostávají textilní čalounění; zcela se pak mění podoba toalet, jež spíše než vlakové záchodky připomínají prostředí koupelny. Interiéry jsou důkladně vyčištěny, v první třídě se objevila i široká zrcadla, která opticky rozšiřují prostor. „Do vozů také instalujeme bezpečnostní LED světla u vchodových dveří,“ upozornil Štěpán na výraznou optickou signalizaci stavu, kdy je otevřeno. Další změny běžní cestující asi nepostřehnou, avšak pro dopravce jsou velmi důležité: seřízení oken a dveří, revize centrálního zavírání nástupních dveří, ale i renovace povrchu podlah a protisprejerské nátěry umožňující snazší omytí počmáraných ploch.
Z modernizovaných vozů byla ve středu poprvé sestavena kompletní vlaková souprava. Pasažéři, s nimiž Deník hovořil, si sice zásadní změny proti dřívějšku nevšimli – shodně však konstatovali, že tohle svezení vnímají jako pohodlné a příjemné: vlak je čistý a sedačky nejsou prosezené. Jenom Wi-Fi připojení k internetu ještě chybí ke spokojenosti.
Třebaže dráhy pokrytí internetem ve vagonech zavádějí, v těchto vozech se ho cestující nedočkají. Nevyplatilo by se to, a tak si pasažéři budou muset počkat až na obměnu vozového parku. Tedy – pokud se do té doby mobilní datové přenosy bez limitů nerozšíří natolik, že pátrání po wifině už bude postrádat smysl…

Hotovo bude během čtvrt roku

Na rychlíkové lince mezi Prahou, Benešovem a Českými Budějovicemi vozí cestující celkem 75 vagonů různého typu; fandové železnice by mohli doplnit, že jde o vozy řady A, B, BDs a Bee. Depa kolejových vozidel v Praze a v Plzni by měla práce na renovaci celé flotily stihnout dokončit do tří měsíců. Stát to bude dohromady necelých dvacet milionů korun. Aktuálně je částečnou revitalizací interiéru vylepšeno 19 vozů. Zvenku je prozrazuje varovné světlo u dveří – a také nápadná samolepka na boční stěně skříně graficky znázorňující trasu z Prahy přes Benešov Českých Budějovic. Už ta jasně dává najevo, pro kterou trať byly upraveny.


Ve vlacích je látkové čalounění na místě, přináší komfort

Nepopulární koženková sedadla ve druhé třídě zmizela a nahradily je moderní látkové potahy, pochlubily se České dráhy. Naopak podle informací pražského dopravního podniku je textilní povrch sedaček nevítaný a nevyhovují z hlediska hygieny, údržby i životnosti. Obojí je pravdou – mezi vlakem a metrem či třeba tramvají jsou totiž podstatné rozdíly. V dálkových vlacích se cestující zpravidla nestřídají po deseti patnácti minutách, ale obyčejně tam stráví další dobu (s čímž souvisí i vyšší požadavky na pohodlí). Mimo jiné je třeba brát v úvahu také poněkud odlišnou strukturu pasažérů s výrazným podílem studentů, byť i vlaky jsou vlastně „pro všechny“.

Autor: Milan Holakovský

13.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
4

Ultimátum taxikářů vypršelo. Na příští týden chystají protestní jízdu

Filtr pevných částic.
AUTOMIX.CZ
3

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Dnes končí astronomické léto, nastává podzimní rovnodennost

Dnes přesně ve 22:02 středoevropského letního času začne astronomický podzim. Slunce vstoupí do znamení Vah a nastane podzimní rovnodennost. To je okamžik, kdy se střed Slunce nachází právě nad zemským rovníkem, takže rovnoměrně osvětluje obě polokoule. Díky tomu mají den a noc téměř stejnou délku.

Jak se žilo v renesanci na Pražském hradě, ukázal oceněný výzkum

Kdo na Pražském hradě pěstoval alchymii nebo kdo si mohl dovolit tehdy módní malovanou keramiku, naznačuje výzkum archeoložky Gabriely Blažkové. Podrobně popsala a zařadila do širších souvislostí cenné nálezy z odpadních jímek, o kterých se sice vědělo již od 20. a 30. let minulého století, dosud se však jimi nikdo soustavně nezabýval. Blažková za svou práci dnes převzala cenu předsedkyně Grantové agentury ČR.

Výzkumu se v Česku daří, ocenění dnes získá devět projektů

Nejlepší projekty v základním i aplikovaném výzkumu ocení dnes dvě státní organizace, které poskytují peníze pro tuto oblast. Ceny jdou napříč obory, převezme je například archeoložka věnující se průzkumům v okolí Pražského hradu, hydrobiolog zaměřující se na stav Šumavy či firma, která vyvinula "rostoucí" endoprotézy pro děti. 

Koridor má další zpoždění, SŽDC musí znovu posoudit nabídku firem

Správa železniční dopravní cesty musí znovu přezkoumat nabídku sdružení firem vedených společností Metrostav, které hodnotící komise navrhla jako vítěze soutěže na modernizaci koridoru mezi vinohradskými tunely a stanicí Praha Hostivař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení