VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V bývalých sklárnách v Otvovicích lidé obdivovali staré autobusy

Otvovice /FOTOGALERIE/ - Takové hemžení lidí a aut jako v sobotu naposledy zažila obec Otvovice na Kladensku v roce 2015, kdy se veřejnosti poprvé otevřela brána bývalých skláren. O víkendu se tam opět po roce konal Den otevřených dveří Muzea historické dopravní techniky.

21.3.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
11 fotografií

Den otevřených dveří v Muzeu historické dopravní techniky v bývalé otvovické sklárně.Foto: Břetislav Kostka

Jeho zakladatel, náruživý fanda a sběratel autobusů, Petr Šikýř, měl v roce 2011 nápad - vybudovat muzeum. „Autobusy, to byl můj koníček už od dětství. Pak jsem vlastnil jeden autobus, starší karosu. To byl vyřazený kus z ČSAD Kladno, v takovém stavu, který lze těžko popsat," zavzpomínal Petr Šikýř.

„Starší autobusy samozřejmě začaly ze silnic mizet. Dal jsem se na záchranu jednotlivých podtypů a zajímavých nesériově vyráběných kusů. Zdejší správce areálu bývalých skláren byl velmi benevolentní a vyhověl nám, proto jsme zde v Otvovicích," zmínil sběratel, který ve volném čase dělá v muzeu pouze s přítelkyní Lenkou Kravontkovou. O víkendech jim pomáhají brigádníci.

Městské, linkové i dálkové autobusy

V současné době má patnáct vozů - městské, linkové i dálkové autobusy. Povídali jsme si v zaparkovaném autobusu z roku 1995. Je zajímavý tím, že ho bylo vyrobeno pouze dvacet kusů. Má hranaté čelo a kulatou záď. Dalším vystaveným vozem je karosa s pohonem pouze na LPG, jediná v Československu.

„Tento typ nemá nástupce ani předchůdce. Sbírku tvoří i poslední cedulový pražský autobus, to znamená odkud kam autobus jel, bylo uvedeno na plastové ceduli, ne digitální," přiblížil Petr Šikýř.

Zájem o prohlídku muzea čekal, ale že bude tak velký? Jedna z dopravních společností zapůjčil do muzea moderní typ dálkového autobusu BusLine, ČSAD Kladno vystavilo poslední městskou verzi karosy.

Milionáři v ujetých kilometrech

Mezi návštěvníky byli i bratři Jaroslav a Jan Brůškovi, nyní milionáři v ujetých kilometrech. „Začali jsme jezdit u ČSAD Kladno, když skončily Škody RTO, to byla sedmdesátá léta. V dnešní době jezdíme s vozidly Iris a Crossway. Pohodlí řidiče je nesrovnatelné. Bez posilovače řízení to byla dřina. Dneska si zavzpomínáme," řekli shodně. 

Stáli jsme u odkryté podlahy a Jan Brůšek dodal: „Když se zasekla motorová brzda, zvedlo se víko a tady se do toho koplo. Dneska čekáme až přijede odtah, na ulici se nedá opravit už nic."

A co by si přál do budoucna Petr Šikýř? „Můj sen je vlastnit právě Škodu 706 RTO, to je tak osm set tisíc korun, takže zůstanu dál snít," prozradil Kladenskému deníku sběratel.

Čtěte také: Střešovické muzeum MHD je po půl roce oprav znovu otevřené

Břetislav Kostka

Autor: Redakce

Místo události:
21.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Peníze. Ilustrační foto.

Praha 12 neschválila rozpočet se schodkem 162 milionů korun

Peníze. Ilustrační foto.

Praha letos rozdělí 18 milionů korun na výměnu vytápění

Letečtí záchranáři v Praze a středu Čech řešili loni 550 případů

Praha - Letečtí záchranáři v Praze a Středočeském kraji řešili loni 550 případů. Většinou vrtulník přepravoval pacienty z kraje do nemocnic v hlavním městě, řekl vedoucí lékař operačního střediska pražských záchranářů Ondřej Franěk. Letecká záchranná služba působí v Praze od roku 1987, zajišťuje ji Letecká služba Policie ČR.

Kulaťák opět stojí. Na jak dlouho tentokrát?

Praha - Jedno z nejproblematičtějších míst metropole - Vítězné náměstí, opět trpí pod náporem aut. Situaci totiž zhoršilo několik uzavírek.

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Před 115 lety se narodil kapelník Jaromír Vejvoda, autor polky Škoda lásky

Praha - Na Zbraslavi se v rodině s velkou hudební tradicí narodil před 115 lety, 28. března 1902, Jaromír Vejvoda, kterého proslavila zejména polka Škoda lásky. Refrén Vejvodovy nejslavnější písně, kterou složil v roce 1927 jako Modřanskou polku a od dva roky později ji překomponoval do dnešní podoby, znají lidé po celém světě. Českého textu se dočkala až v polovině 30. let, jeho autorem byl Vašek Zeman.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies