VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Učitelé i rodiče: Rušení praktických škol by byla velká chyba

Benešovsko - Od září roku 2016 chystá Ministerstvo školství ČR změnu v rámci vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením. Co se tedy po spuštění novely příští školní rok stane? Dojde snad k zrušení praktických škol a všechny děti s lehkou mentální retardací a jinými poruchami nastoupí do běžných 'základek'?

16.10.2015
SDÍLEJ:

V praktické škole učí děti věcem, které se jim v životě hodí.Foto: Martina Křečková

To ministryně školství Kateřina Valachová popírá. Vysvětluje, že snaha o vyšší míru společného vzdělávání neznamená rušení jakýchkoliv škol. Upozorňuje, že většina nějakým způsobem znevýhodněných dětí se už v současné době vzdělává v běžných školách.

Podle toho by se dalo předpokládat, že praktické školy budou fungovat i nadále, a bude na rodičích nebo zákonných zástupcích dětí s lehkým mentálním postižením, zda budou souhlasit, aby jejich ratolesti navštěvovali praktickou školu, nebo nastoupili do běžné základní školy.

Ministryně také připomněla, že se ve výzkumech ani v zahraničních zkušenostech nepotvrdila obava ze zhoršení úrovně vzdělávání kvůli vyšší míře inkluze (integrované vzdělávání a výchova všech dětí bez ohledu na jejich předpoklady a handicapy). Společné vzdělávání podle ní může prospět oběma stranám.

Neuvážený krok

To si na rozdíl od ní ale většina pedagogů nemyslí. Ti míní, že by to ku prospěchu věci rozhodně nebylo. Naopak. Spíš by to všem uškodilo. „Vidím to jako neuvážený krok. Zanikne tak výjimečnost komplexního a uceleného systému vzdělávání těchto dětí," uvedla ředitelka Základní školy a Praktické školy Benešov Ludmila Králová.

Podle ní právě do praktických škol přicházejí děti, které nezvládají společné vzdělávání s ostatními žáky, špatně se prosazují v kolektivu, špatně se začleňují do zdravé soutěže mezi vrstevníky, a pak začíná řada souvisejících problémů jak ve výuce, tak v kolektivu třídy.

Ludmila Králová je přesvědčena, že všichni, kteří mají zkušenost se vzděláváním těchto dětí, znají úskalí této náročné práce a vědí, že vzděláváním v praktických školách se těmto dětem pozvedne sebevědomí, pocítí pocit úspěchu a radost ze školní práce.

„Při své dlouholeté praxi s mentálně postiženými žáky si v současné době a při současných možnostech škol nedovedu představit řešení, které by po zrušení praktických škol zároveň zkvalitnilo výuku takto postižených žáků v běžném vzdělávacím proudu," dodala ředitelka benešovské praktické školy.

Násilná snaha

Se svou kolegyní souhlasí například ředitelka Základní školy Krhanice Věra Ráblová. Ta dokonce připouští, že snahu ministerstva je možné vnímat jako násilnou, protože si nemyslí, že základní školy o tuto změnu stojí.

„Základní školy pracují v současné době s dětmi, které mají individuální vzdělávací plány, i to vyžaduje velkou přípravu učitele, přestože má takovýto žák svého asistenta. Nemyslím si tedy, že by školy na inkluzive, v tom pravém slova smyslu byly připravené jak po personální, tak finanční stránce," vysvětlila Věra Ráblová, podle které by to byla zcela jistě velká zátěž pro pedagogy.

V této době totiž ještě vůbec nemají v ruce rámcový vzdělávací program upravený pro základní vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením. Není tudíž jasné, podle čeho by se učilo. „U nás ve škole pracuje asistentka pedagoga a my jí můžeme nabídnout pouze zkrácený úvazek, jelikož jsme limitovaní financemi z kraje. A už nyní má na zkrácený úvazek dvě děti," přiblížila složitou situaci ředitelka krhanické základní školy.

Co s autisty?

Ve chvíli, kdy jsou v jedné třídě dvě děti, které mají nárok na asistenta, dostanou jednoho společného za stejných finančních podmínek. Může se tedy stát, že do „normálních" základních škol nastoupí děti, které mají různé stupně poruch autistického spektra. V praktických školách nejsou totiž jen děti s lehkým mentálním postižením, ale i autisté.

„Z vlastní zkušenosti vím, co to je mít ve třídě jedno jediné dítě s poruchou autistického spektra. Přestože mělo asistenta. A v souvislosti s tím, jaké požadavky se teď kladou na vzdělávání dětí, co všechno musí zvládnout, nejsem si jistá, jestli by bylo v moci učitele mít několik individuálních vzdělávacích programů, z čehož by se pro každého žáka od sebe zcela diametrálně lišily. To nelze zvládnout ať už technicky, finančně, ale ani personálně či pedagogicky. Myslím si, že běžné základní školy na to nejsou připraveny," je přesvědčena Věra Ráblová.

Jestliže na začátku příštího školního roku ke změně v rámci vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením skutečně dojde, převážná většina pedagogů je přesvědčena, že to uškodí všem stranám. Jak pedagogům, tak dětem, které už do „normálních" škol chodí, tak těm, které do nich přestoupí z těch praktických.

Počet dětí ve třídě

Praktické školy, jako speciální školy mají snížený počet dětí ve třídě. Jestliže se ale začne učit podle jednoho rámcového programu, vzroste i u nich tlak na vyšší počet dětí ve třídě. Ty navíc nebývají na vyšší počet žáků technicky dimenzované. Navíc může dojít k tomu, že systém vzdělávání dětí s mírnou retardací, který se v České republice buduje desítky let, a který nám v Evropské unii závidí, skončí v propadlišti dějin.

S tím, aby do běžných základních škol chodily i děti obtížněji vzdělavatelné, nesouhlasí ani rodiče. „Představte si, že máte na základní škole své vlastní dítě a do třídy přijdou dvě, tři děti z praktické školy, které neoplývají potřebným intelektem. Logicky dojde k tomu, že pedagog bude přihlížet právě k tomuto dítěti a ostatní se budou učit mnohem pomalejším tempem," uvedl otec školáka, který nechtěl být jmenován.

Dodal, že v praktických školách je méně nadaným dětem lépe. Naučí se tam praktické věci, které se jim v životě budou hodit, a ne, že budou zahlcovány spoustu informací, které kvůli svému intelektuálnímu prahu nejsou schopny přijmout.

Čtěte také: Peníze do škol nově na počet učitelů. Ředitelé nesouhlasí

Autor: Martina Křečková

16.10.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tatrováckou techniku využívalo několik hodně rychlých aut.
AUTOMIX.CZ
68

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Andrej Babiš.
18

Úřad v Černošicích začal prošetřovat Babišovo majetkové přiznání

V českých městech budou lidé číst jména obětí holokaustu

Praha - V Praze na náměstí Jiřího z Poděbrad a nejméně v dalších 12 městech České republiky se v pondělí budou veřejně předčítat jména obětí holokaustu. Bude se tak dít tradičně u při příležitosti Jom ha-šoa - Dne vzpomínání na oběti holokaustu.

Libeňský most čeká na ortel po zátěžových testech

Praha – Zkoumání podrobností o havarijním stavu Libeňského mostu zahajuje v neděli večer Technická správa komunikací. Rozjela takzvané dynamické zátěžové zkoušky, kvůli nimž bude most od 21. hodiny kompletně uzavřen. V rámci těchto testů je na vozovku umístěna speciální deska generující vibrace ve vodorovné i svislé rovině – a ty rozkmitávají konstrukci mostu. Pomocí přístrojů pak technici zaznamenávají, jak most reaguje.

Chovanec chce od policie důkazy o existenci internetové hry Modrá velryba

Praha - Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) chce od policie důkazy o tom, zda opravdu existuje internetová hra Modrá velryba, která prý vyzývá hráče k sebevraždě. Řekl to dnes v České televizi v pořadu Otázky Václava Moravce (OVM). Policie před hrou v minulých dnech varovala, podle expertů jde ale jen o poplašnou zprávu (tzv. hoax). Chovanec proto požaduje od policejního prezidenta Tomáše Tuhého, aby do dvou týdnů veřejnosti informace policie vysvětlil.

Drahošovou tiskovou mluvčí bude Lenka Pastorčáková

Praha - Tiskovou mluvčí prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše bude Lenka Pastorčáková. Dosavadní redaktorka České televize se funkce ujme na začátku května. V sobotu o tom informoval server Lidovky.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies