VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Střetů vozidel se zvěří je hlášených extrémně více než před rokem

Benešovsko - V loňském roce se na Benešovsku odehrálo 1380 dopravních nehod, což je nejvíce ze Středočeského kraje. Nárůst oproti roku 2012 činil dvanáct procent. Při extrémním nárůstu počtu nahlášených dopravních nehod je v bilanci loňské nehodovosti příznivější počet zemřelých.

16.2.2014
SDÍLEJ:

Auto po srážce se srncem. Foto: Allianz Pojišťovna

V roce 2012 v souvislosti s provozem na pozemních komunikacích zemřelo 14 lidí, vloni šest. Bilance dalších následků, těžkých a lehkých zranění i hmotné škody je zhruba totožná. „Příčinami nehod je zpravidla nesprávný způsob jízdy a nepřiměřená rychlost," konstatoval Pavel Havránek, vedoucí  územního odboru Policie ČR Benešov.

„Pod vlivem alkoholu bylo způsobených 66 nehod, což je o procento méně než vloni. Zato řidičů jedoucích pod vlivem návykových látek přibylo. V roce 2013 jich bylo zjištěných 101. Je to i vybavením policistů. Dříve měli testery na omamné a psychotropní látky jen dopravní policisté, teď jimi disponují všechna obvodní oddělení," doplnil velitel policistů. 

Nejhustší silniční síť v kraji

Jaké má policie vysvětlení pro vyšší počet nehod? „Na Benešovsku máme, včetně dálnice, nejhustší silniční síť v celém Středočeském  kraji. Podobně na tom jsou okresy Mladá Boleslav, Příbram, Kladno. Častější nahlašování střetů motorových vozidel se zvěří není způsobené jejím extrémním přemnožením, ale změnou podmínek pojištění," vysvětlil Pavel Havránek, vedoucí územního odboru Policie ČR Benešov.

V roce 2012 nahlásilo policii střet se zvěří 15 motoristů. Vloni stoupl počet srážek se zvěří nebo domácími zvířaty na 216!

Stanovisko pojišťovatelů naznačil Václav Bálek z Allianz pojišťovny. „Čísla o nehodovosti jsou logickým důsledkem toho, že motoristé, kteří havarují se zvěří na Benešovsku, u nás mají uzavřené povinné ručení ve vyšší variantě, kryjící i tohle riziko. Povinným ručením už dnes řidiči nechrání pouze své okolí, ale i sami sebe," konstatoval Václav Bálek s tím, že  povinné ručení zahrnuje krytí rizika po krupobití, záplavách, spadlých větvích, střetů se zvěří i škod, která způsobí zvířata na zaparkovaných autech.

Řádění kuny za 11 tisíc korun

„Například když kuna překouše hadičky elektroinstalace u octavie, vyjde oprava na přibližně 11 tisíc korun. S tím je spojené i půjčení náhradního vozidla na delší dobu a tak podobně," nastínil mluvčí Allianz pojišťovny.

„A pokud šofér, který srazí zvíře a poškodí si auto, oznámí škodu pojišťovně, vyžaduje od něho policejní protokol. Tím pádem platí přímá úměra: Více pojištěných řidičů při stejném počtu nehod se zvěří,  větší množství policejních protokolů," upřesnil Václav Bálek. „Jestliže dříve motorista tohle riziko v povinném ručení kryté neměl, nemohla mu tuto škodu pojišťovna zaplatit a tím pádem žádný protokol nepotřeboval," dodal.

Další vysvětlení poskytl Petr Milata z ČSOB Pojišťovny. „Pro naší pojišťovnu není podmínkou pro poskytnutí pojistného plnění přivolání policie, pokud se nejedná o škodu nad 100 tisíc korun," uvedl Petr Milata. „V případě, že jsou na vozidle stopy po střetu se zvěří, tak nehodový děj nerozporujeme. Je již na řidiči, zda policii přivolá, jelikož v tomto případě může vzniknout škoda třetí osobě - mysliveckému spolku. Nemá to však vliv na pojistné plnění z havarijního pojištění," potvrdil tiskový mluvčí ČSOB Pojišťovny.

Migrační podchody a nadchody 

Názor připojil Karel Kýval z odboru životního prostředí votické radnice. „Na počet střetů vozidel se zvěří má vliv několik faktorů, mezi něž patří zvyšující se hustotou provozu. Například silnici I/3, po níž projíždí  tisíc aut za hodinu, nemá zvěř migrující za potravou ráno a večer šanci bez nebezpečí sražení přejít," uvedl Karel Kýval.

„Na zmíněné komunikaci chybí v celém úseku od Tábora do Mirošovic, kromě mostu u Tomic, migrační podchody nebo nadchody. Zvěř má přirozenou potřebu migrovat. Za potravou nebo při rozmnožování. Kdyby stále zůstávala na jednom místě, její populace by zdegenerovala," naznačil referent odboru životního prostředí a zároveň člen mysliveckého sdružení.

„U silnic pomáhají pachové ohradníky. Ale musí na ně navazovat migrační koridory přes komunikace, na něž zvěř jdoucí za potravou nasměrují. Přemnožení zvěře může nastat v omezené míře v nějaké honitbě, ale nikoliv plošně. Za vyšším výskytem sražených kusů na vozovkách je zpravidla jejich vyrušení  lidskou činností v přirozeném prostředí. Splaší se, neví kudy kam a pak skončí pod koly kamionu. Zvláště nyní v zimě má zvěř zklidněný metabolismus, nespotřebuje tolik potravy, takže jí nic nenutí jít jinam. Ale vozidlo v lese nebo psi jí vyruší," uzavřel Karel Kýval z votického odboru životního prostředí.

Autor: Ladislav Jerie

16.2.2014
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení