Jak se díváte na plánovaný odchod vojáků z újezdu?

S vojáky jsme se tu naučili žít. Nechci, aby se újezd pro lidi úplně uzavřel. Nicméně to, že se říká, že armáda nemá peníze na údržbu a provoz, není podle mne argument k plánovaným změnám. Pokud tu vznikne CHKO, peníze sem stejně, ať už z ministerstva obrany nebo životního prostředí, půjdou. Myslím si, že nejlepší ochrana újezdu byla prostřednictvím vojáků.

Z čeho máte největší obavy?

Máme strach z toho, aby se v prostoru nezačalo stavět. Většina vesnic kolem újezdu má v lesích zdroje pitné vody.

Z kolika vodních zdrojů čerpáte?

Máme tam pět studní, zásobujeme Obecnici a chceme zásobovat i Oseč. Voda je tu kvalitní.

Mluví se o sjezdovce na Třemošné. Co vy na to?

Ano, o tom se mluví. V té oblasti, kde má být sjezdovka, máme tři studny. Když jsem četl příspěvek od dopisovatelů, že voda není problém, asi by se mu to nelíbilo, kdyby tady žil. Otázkou je, zda by stavba sjezdovky vodní zdroj narušila nebo ne, a zda by případně zůstala stejně kvalitní.

Jak byste posoudil aktuální názory na problematiku Brd?

Začal bych tím, když se tady měl budovat radar. Začalo to v roce 2007. Pan ministr Vondra nás přesvědčoval o tom, jak je důležité vojenský prostor v Brdech zachovat, přesvědčoval nás ještě v roce 2009. Pak najednou začátkem roku 2011 přišla zpráva, že vojenský újezd vlastně není zapotřebí. A tohle lidi trochu mate. Proč najednou takový obrat?

Cítíte z toho jistou zákeřnost… Proč?

Jistě, lidé pak začnou hledat problémy i tam, kde možná nejsou.

Myslíte, že už je dávno jasné, co se v újezdu postaví, že jde bohatým hlavně o výstavbu turistických středisek?

Asi ano. Když se vrátím ke sjezdovce, tak projekt už je tady zhruba čtyři roky. K tomu to všechno spěje. Nejde o to, aby se lidé na zajímavá místa nemohli podívat, ale máme strach z toho, že tu developeři začnou stavět ve velkém. Pro nás je nejdůležitější zachovat zásobárnu vody. A nejen pro nás, ale i pro ostatní obce okolo vojenského prostoru.

To ale není jediný problém. Co třeba doprava přes Obecnici?

To je další věc. V okamžiku zpřístupnění se staneme tranzitní vesnicí na Plzeň. Je otázkou, co se stane s komunikací z Obecnice na Zaječov, silnice nesplňuje parametry. S největší pravděpodobností se stane komunikací účelovou a forma propustek bude fungovat nadále. Nám nejde ani tak o osobní auta, která tu stejně jezdí. Hlavní problém jsou nákladní auta. Jezdí přes nás těžaři a auta plná kamení. Tomu asi těžko zabráníme, ale obrovské otřesy ničí kostel. Je nebezpečí, že se něco stane. Další věc je bezpečnost lidí v křižovatce, není tu kde postavit chodník. Z toho důvodu jsme oslovili firmu, aby připravila projekt na revitalizaci křižovatky.