VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Staré škodovky lidé shání po garážích, za veterány zaplatí i statisíce korun

Hollabrunn - Už počtvrté se na sraz příznivců mladoboleslavské Škodovky vydal Martin Leška se svým bratrem Vlastimilem, který pracuje pro Plzeňský deník jako fotograf. Do rakouského Hollabrunnu vyrazili na 51. ročník Škoda Tour 2014 se Škodou Favoritem, jejich další kolega pak přijel s oktávií kombi.

22.7.2014
SDÍLEJ:

Bratři Martin a Vlastimil Leškovi vyrazili na letošní Škoda Tour 2014 v Hollabrunu se Škodou Favoritem. Na této značce vyrostli i se učili v autoškole. Foto: Deník/Pavla Janoušková

Bratři Leškové z Plzně jsou zatížení na škodovky, protože v nich vyrostli. „Favorita jsme měli dlouho. Značka Škoda je mi sympatická tím, jaké modely produkuje a také svojí filozofií," vysvětluje pětadvacetiletý Martin Leška.

Když si pořídil první škodovku, vydal se rovnou do jejich muzea a podíval se do výroby. Tam se dozvěděl i o pravidelném setkání Škoda Tour a v roce 2011 vyrazil na svůj první ročník, které se konalo v Dánsku. Seznámil se tam 
s novými přáteli a navázal tam mnoho kontaktů s celou Evropou.

„Tenkrát jsem tam byl se svojí felicií, kterou jsem si pořídil tak na tři roky. Po odježdění takové auto mělo hodnotu jen pár tisíc korun. To se dnes prodává jenom za převod. Takže jsem se rozhodoval, jestli ho prodám do bazaru, nebo to někdo odjezdí 
s rozvozem pizzy," rozumuje Martin Leška.

Ale protože si říkal, že to je jeho první auto, bylo by škoda ho nezachovat. Nakonec ho věnoval expozici dánského muzea. Šlo o klasickou felícii z roku 1997.

„Myšlenka byla taková, že naši dánští přátelé mají soukromý spolek, takže jsme si říkali, že je podpoříme a uděláme dobrou věc," objasňuje pětatřicetiletý fotograf Deníku Vlastimil Leška, který na Škoda Tour vyrazil soukromě díky svému koníčku.

Už na tom jejich prvním absolvovaném ročníku v Dánsku se ukázalo, že škodovky lidi spojují. Hned na začátku si vytvořili okruh přátel a známých. Na týden, který patří škodovkám a který se koná vždy v jiné zemi, se pokaždé těší, až opět poznají nové lidi či se setkají se svými známými.

Zábavné rallye 
a cestování krajem

Škoda Tour letos 
v Hollabrunnu, asi třicet kilometrů od hraničního přechodu Hatě, se konala od 19. do 26. července. Na každý den byl připravený zajímavý program. V neděli se Martin a Vlastimil zúčastnili rallye po kraji, což byl okruh asi 250 až 300 kilometrů.

„Dostali jsme itinerář, navigovali jsme si trasu. Byly tam určité body, na kterých se plnily zábavné úkoly. Třeba skládáte matičky do komínku na určitý čas, nebo musíte uhodnout, kolik bylo vlajek na náměstí ve vedlejším městě. Pak se vyhodnotí, kdo to zvládá nejlépe. Nejde o rallye v pravém slova smyslu, je to zábava a jde o to se zúčastnit," popisuje Martin Leška.

Smyslem programu je ale podle pořadatelů poznat tamní poměry a také krásy přírody i měst. Tentokrát vhodně zvolili kraj vína a posádky škodovek se podívali i do Vídně.

Ve středu byla hlavním bodem programu spanilá jízda centrem Hollabrunnu plus setkání na náměstí všech vozů s představiteli mladoboleslavské Škoda Auto. Na parkovišti rakouského městečka se předváděly jak veteráni, skoro veteráni, jako favorit nebo Škoda 120, tak i nové modely jako oktávie nebo rapidy.

S favoritem za hranice bez ostudy

Vyrazit s favoritem z Plzně až do Hollabrunnu znamená ujet kolem tří set kilometrů. Podle bratrů Leškových to není tak daleko. „Člověk je opravdu zhýčkaný. Pamatuju si, jak jsme s našima vyrazili favoritem do Itálie a byli jsme z toho urvaní, ale dneska to chápu," říká Vlastimil Leška.

Stejný názor má i jeho bratr. „Generace mých rodičů to brala tak, že si škodovku pořídili za životní úspory, ale pořád to bylo o cíl níž, než západní auta. Kdykoliv 
s tím vyrazili za hranice, platili za chudou východní Evropu," líčí Martin. Jeho rodiče dodnes tvrdí, že by se styděli přivézt favorita do Rakouska na náměstí. Bratři jim to na oplátku vyvraceli, že je spíš budou obdivovat, a taky, že ano. Favorit se prý dostává do věku veterána.

Favorit je auto, na kterém se Vlastimil Leška učil řídit už 
v autoškole. „Měli jsme bílého, ale po našich jsem zdědil žlutého. Byla to taková nostalgie. A taky mám naučené všechny pohyby. Vím, jak otevřít kapotu, jak ho nastartovat. Je pravda, že na novém autě jezdím do servisu vyměnit i žárovky, ale u favorita to zvládnu sám," popisuje Vlastimil.

Stále pěkné auto a navíc s příběhem

Bílého favorita, kterého si pořídili letos v květnu, vybrali pro Škoda Tour záměrně. Už dlouho sháněli nějaký zachovalý kus, který by byl stále pěkný. Nakonec sehnali auto i s příběhem.

„Jeden kamarád mi říkal, že jeho sousedka ovdověla a má v garáži favorita, kterého chce prodat. Zašli jsme se na něj podívat. Otevřela se garáž a tam na nás zazářilo toto. Hned jsme si ho obešli a týden jsme si to rozmýšleli," popisuje Martin.

Prvně si to chtěli rozmyslet, protože už doma dvě škodovky měli, ale pak si říkali, že by byla škoda, kdyby ho nekoupili a už bylo rozhodnuto. „Člověk přestane uvažovat racionálně. Je to můj penzijní fond. Stálo to pětadvacet tisíc a říkal jsem si, nebudu to hrotit. Někdo s tím pak dojede do škarpy a bude po něm," obhajuje volbu Vlastimil.

Jeho bratr pak hned s úsměvem dodává, že tím, že se o auto budou dobře starat, přispějí 
k záchraně kulturního a technického dědictví našeho národa. Však také od prodávající paní dostali i originál fakturu a telegram z Mototechny, že už je na skladě. Při setkání nad kávou paní také vzpomínala, jak v autě vozili králíky.

Škodovka 
spojuje cizince

Kromě rakouského srazu plánují, že se také zúčastní dalších domácích setkání a vyjížděk. „Teď nás kolegové nahlodali, protože příští rok tato akce bude v Norsku, což je z Česka asi dva tisíce kilometrů. Přemýšlíme, jestli vytáhneme favorita, nebo něco modernějšího," rozmýšlí se Martin.

Na srazu na Škoda Tour 2014 vyrazila desítka Čechů, kdežto třeba Dánů 34. V České republice ale nemají lidé takový vztah ke škodovkám a tolik se neschází jako 
v Německu nebo v Dánsku. Podle bratrů je to kvůli tomu, že škodovku má u nás kde kdo, takže se tolik nesetkáváme. Často jde třeba o veterány.

Do budoucna by si ale bratři rádi pořídili model z Anglie, aby měl volant napravo. „Když se bude dařit, tak bych si pořídil Škodu MB. U nás je to složitější, protože trh s tím neexistuje. Nejlepší je narazit na někoho, kdo to má v garáži. Pokud se dívám na německý server, tak tam stojí tři až čtyři tisíce eur," namítá Martin.

Řídit staré 
auto je věda

Udržovat starší stroj je docela náročné. Základem je nemít ho na ulici. „Nesmí se vyjíždět v zimě, když se solí. Favorit totiž rezne. Hlavně musíme hlídat, když se objeví flek, a hned ho odstranit. Dneska, když si koupíte auto, tak vám nezrezaví. Základní rada je jezdit s tím s láskou," vykládá Martin Leška.

Ježdění se staršími auty může být někdy docela věda. Někdo, kdo favorita nezná, ho nemusí ani nastartovat. „Několikrát sešlápnete plyn, než otočíte klíčkem, pak pomalu sešlápnout plyn a už to chytne. Spousta lidí se děsí, že když nastartují, tak jim svitne kontrolka dobíjení. Tady se musí prošlápnout plyn, aby se probudil alternátor, a pak všechno funguje," odhaluje Vlastimil.

Starší auta jsou podle bratrů více spjatá se silnicí. Ta novější jsou v izolaci od vnějšího hluku. Když jedete ve favoritovi, slyšíte motor, jak řadí, a také každý výmol. Vlastimil Leška by na favorita nikdy nedal dopustit, protože bez tohoto modelu by automobilka nepřežila, protože se Škodou 120 by neměla perspektivu.

Čtěte také: Pod rakouským nebem se sešli příznivci české škodovky

Autor: Pavla Janoušková Mgr.

22.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Opravář. Ilustrační foto.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Nový přístřešek v tramvajové zastávce Nad Havlem
2

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Co je pro někoho stará veteš, jinému poslouží. Zaklínadlo zní: Re-Use

Praha – Pomoci vdechnout nový život starým věcem mají takzvaná Re-Use centra, která umožní nacházet uplatnění pro starší, avšak stále funkční či využitelné předměty. Ty by jinak kvůli své nemodernosti skončily v odpadu. Po vzoru Vídně nebo třeba Budapešti začíná magistrát hledat vhodné prostory pro spuštění pilotního projektu – dobře dostupnou krytou halu. Či více hal: buď pro otevření hlavního Re-Use centra, nebo několika center menších.

Na ozdravné pobyty pro děti ze smogových oblastí půjde 40 milionů

Praha - Na ozdravné pobyty dětí, žijících ve smogových oblastech, půjde 40 milionů korun z Národního programu Životní prostředí. Žádat o ně mohou školy, školky a nově i dětské skupiny, a to od 4. září. Oproti dřívějším dotacím je nyní podmínkou, aby byl pobyt spojený s ekologickou výchovou. V dnešní tiskové zprávě to sdělilo ministerstvo životního prostředí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení