VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spojení Prahy s venkovem se usnadní a zlevní

Praha - K hromadné dopravě podle pražských pravidel se brzy připojí i některé poměrně vzdálené regiony. Mezníkem jsou dva nejbližší víkendy. Vzdálenost Nymburska od Prahy se sice nezmění, ale přece jen to brzy má být tak nějak blíž. Vlastně už koncem týdne.

20.3.2017
SDÍLEJ:

Autobusy PID. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Vít Šimánek

V neděli 26. března bude rozšířena Pražská integrovaná doprava (PID) právě na Nymbursku – do oblasti mezi Poděbrady, Nymburkem, Vlkavou, Pečkami, Sadskou, Milovicemi a Lysou nad Labem. Podle informací Filipa Drápala z pražského Ropidu – Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy – vyjede nová linka také přes Loučeň do Seletic. V rámci PID bude zavedeno sedm nových autobusových linek a rozšíří se provoz čtyř linek dosavadních.

Do měst, ale i obcí

Přečtěte si: Zima spolykala stovky milionů korun

Do systému PID se na konci týdne nově zapojí 21 středočeských obcí včetně města Nymburka, zvýší se také počet integrovaných linek v Poděbradech. Platnost jízdenek se rozšíří na železnici včetně rychlíků na trase Praha – Poděbrady.

Od 1. dubna se pak k PID připojí také části Benešovska a Příbramska. I zde se k integraci připojí rychlíky na trase Praha – Benešov, stejně jako osobní vlaky Českých drah v úseku Čerčany – Benešov u Prahy. Vedle částečného zapojení Benešova se v okolí přidá dalších 16 obcí Středočeského kraje. V „příbramském" regionu nově do systému PID vstoupí město Sedlčany a ještě devět středočeských obcí.

Zařazení dalších oblastí do systému PID je ohlašováno s tím, že cestujícím přinese veřejnou dopravu přehlednější, dostupnější – a ve většině případů také levnější. Pocítit to mají nejen pasažéři při cestování v rámci nově integrovaných regionů, ale také lidé dojíždějí do hlavního města za prací i zábavou, stejně jako Pražané naopak vyjíždějící z metropole ven.

Lepší návaznost mezi autobusy a vlaky? Jedna z výhod integrace!

Zkušenosti s rozšiřováním PID – Pražské integrované dopravy – do středních Čech? Za největší uznání prý lze považovat, že si lidé výrazněji nestěžovali, když byly připojeny oblasti, kde služby hromadné dopravy využívají desetitisíce lidí. A s dále postupující integrací se to nemění. Přímo za uznání pak lze považovat ohlasy z regionů, které přijdou na řadu: lidé se i těší. Očekávají zjednodušení a vylepšení.

Zkušenosti ukazují, že změna může přinést větší počet spojů, zjednodušení orientace v jízdních řádech – a často i úspory. Jednou z novinek totiž je, že se neplatí podle ujetých kilometrů v jednotlivých dopravních prostředcích, ale uplatňují se pražská pravidla jízdenek podle pásem a času stráveného ve vozidlech.

Jízdenky jsou přestupní, uznává je více dopravců – a na jediný lístek tak lze cestovat autobusem a vlakem, v Praze pak i metrem nebo tramvají. Tomu, kdo jezdí častěji, se navíc vyplatí pořídit si průkazu s předplatním kuponem – přičemž Lítačku lze získat i doma; bez nutnosti jet pro ni do Prahy.

Podařilo se uplatnit i podněty od lidí

Přiblížit k metropoli jízdním výhodami i navýšením počtu spojů se vbrzku mají obyvatelé tří středočeských oblastí. A třeba na benešovské radnici, za niž podmínky s pražským Ropidem vyjednávali starosta Petr Hostek (ČSSD) a místostarosta Jiří Švadlena (ANO), si pochvalují: při přípravě nových jízdních řádů se podařilo uplatnit nejen vlastní připomínky, ale i podněty od občanů. Zásadní je návaznost autobusů na rychlíky – a dokonce se podařilo domluvit i čekací doby autobusů při případ, že rychlík bude mít zpoždění!

Čtěte také: Roztoky uvažují o obchvatu, chystají setkání s okolními obcemi

I tahle vypadá integrace po pražském způsobu, k níž se stále přidávají nové regiony. Od počátku letošního roku to byly třeba další autobusy na Mělnicku (kde se tak rozšířila integrace započatá již předloni), a dokonce až na Roudnicku; i zde došlo na zapojení železnice a vylepšení návaznosti mezi vlaky a autobusy.

Nyní spějí do finále přípravy na vylepšení příměstké dopravy, která spojuje s hlavním městem oblasti kolem Kladna a Slaného.

Na užší propojení s Prahou pak má dojít i v dalších koutech středních Čech. Celý kraj by měl být zapojen do systému PID do konce příštího roku, předpokládá radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). I on v souvislosti se zařazováním jednotlivých regionů do systému PID ocenil, že cestování veřejnou dopravou se stává jednodušším a přehlednějším.

Raději bez aut

Pozitivní podle slov radního Petrtýla je, že se lidé ve středních Čechách vracejí do prostředků hromadné dopravy. To je i cílem Prahy – dosáhnout toho, aby lidé cestující do metropole omezili příjezd auty (přinášejícími nejen problémy s výfukovými zplodinami, ale především s parkováním) a dávali přednost veřejné dopravě.

Na tom, že nejlepší auto je takové, které do hlavního města vůbec nepřijede, se shodnou jak náměstek primátorky a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD), tak Ondřej Profant z opozičních Pirátů.

Dále pomoci by mimo jiné mělo posílení železniční dopravy plánované od prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády vlaků.

Autor: Milan Holakovský

20.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Císařský ostrov v Praze a jeho okolí.

Dejvice i Letnou trápí zápach. Může za to čistírna odpadních vod

Milada Horáková s prezidentem Benešem na snímku z roku 1947
5

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Záchranáři nově sídlí v Radotíně. Na řadě jsou Ruzyně a Strašnice

Praha – Nové prostory v areálu hasičské stanice v Radotíně, kam přestěhovali svou výjezdovou základnu z průmyslového objektu v nedalekých Lahovicích stojícím na území ohroženém povodní, otevřeli v úterý pražští záchranáři.

DOTYK.CZ

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.

Praha změní plány, aby mohla dostat vlaky pod zem

Praha - Hlavní město musí změnit územně plánovací dokumentaci, aby v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem bylo možno zahloubit budoucí novou podobu železnice do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla Praha (a vyhovět tak zásadnímu požadavku Prahy 6).

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Jejich plody jsou větší než jejich příbuzných odrůd z lesa, na keřích rostou v celých trsech, takže úroda je mnohem snazší a rychlejší, a jejich chuť si s těmi lesními v ničem nezadá. Řeč je o kanadských borůvkách, které si v pohodlí můžete vypěstovat na zahradě nebo i doma na balkoně a jejich sladké bobule budete mít na dosah ruky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies