VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spojení Prahy s venkovem se usnadní a zlevní

Praha - K hromadné dopravě podle pražských pravidel se brzy připojí i některé poměrně vzdálené regiony. Mezníkem jsou dva nejbližší víkendy. Vzdálenost Nymburska od Prahy se sice nezmění, ale přece jen to brzy má být tak nějak blíž. Vlastně už koncem týdne.

20.3.2017
SDÍLEJ:

Autobusy PID. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Vít Šimánek

V neděli 26. března bude rozšířena Pražská integrovaná doprava (PID) právě na Nymbursku – do oblasti mezi Poděbrady, Nymburkem, Vlkavou, Pečkami, Sadskou, Milovicemi a Lysou nad Labem. Podle informací Filipa Drápala z pražského Ropidu – Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy – vyjede nová linka také přes Loučeň do Seletic. V rámci PID bude zavedeno sedm nových autobusových linek a rozšíří se provoz čtyř linek dosavadních.

Do měst, ale i obcí

Přečtěte si: Zima spolykala stovky milionů korun

Do systému PID se na konci týdne nově zapojí 21 středočeských obcí včetně města Nymburka, zvýší se také počet integrovaných linek v Poděbradech. Platnost jízdenek se rozšíří na železnici včetně rychlíků na trase Praha – Poděbrady.

Od 1. dubna se pak k PID připojí také části Benešovska a Příbramska. I zde se k integraci připojí rychlíky na trase Praha – Benešov, stejně jako osobní vlaky Českých drah v úseku Čerčany – Benešov u Prahy. Vedle částečného zapojení Benešova se v okolí přidá dalších 16 obcí Středočeského kraje. V „příbramském" regionu nově do systému PID vstoupí město Sedlčany a ještě devět středočeských obcí.

Zařazení dalších oblastí do systému PID je ohlašováno s tím, že cestujícím přinese veřejnou dopravu přehlednější, dostupnější – a ve většině případů také levnější. Pocítit to mají nejen pasažéři při cestování v rámci nově integrovaných regionů, ale také lidé dojíždějí do hlavního města za prací i zábavou, stejně jako Pražané naopak vyjíždějící z metropole ven.

Lepší návaznost mezi autobusy a vlaky? Jedna z výhod integrace!

Zkušenosti s rozšiřováním PID – Pražské integrované dopravy – do středních Čech? Za největší uznání prý lze považovat, že si lidé výrazněji nestěžovali, když byly připojeny oblasti, kde služby hromadné dopravy využívají desetitisíce lidí. A s dále postupující integrací se to nemění. Přímo za uznání pak lze považovat ohlasy z regionů, které přijdou na řadu: lidé se i těší. Očekávají zjednodušení a vylepšení.

Zkušenosti ukazují, že změna může přinést větší počet spojů, zjednodušení orientace v jízdních řádech – a často i úspory. Jednou z novinek totiž je, že se neplatí podle ujetých kilometrů v jednotlivých dopravních prostředcích, ale uplatňují se pražská pravidla jízdenek podle pásem a času stráveného ve vozidlech.

Jízdenky jsou přestupní, uznává je více dopravců – a na jediný lístek tak lze cestovat autobusem a vlakem, v Praze pak i metrem nebo tramvají. Tomu, kdo jezdí častěji, se navíc vyplatí pořídit si průkazu s předplatním kuponem – přičemž Lítačku lze získat i doma; bez nutnosti jet pro ni do Prahy.

Podařilo se uplatnit i podněty od lidí

Přiblížit k metropoli jízdním výhodami i navýšením počtu spojů se vbrzku mají obyvatelé tří středočeských oblastí. A třeba na benešovské radnici, za niž podmínky s pražským Ropidem vyjednávali starosta Petr Hostek (ČSSD) a místostarosta Jiří Švadlena (ANO), si pochvalují: při přípravě nových jízdních řádů se podařilo uplatnit nejen vlastní připomínky, ale i podněty od občanů. Zásadní je návaznost autobusů na rychlíky – a dokonce se podařilo domluvit i čekací doby autobusů při případ, že rychlík bude mít zpoždění!

Čtěte také: Roztoky uvažují o obchvatu, chystají setkání s okolními obcemi

I tahle vypadá integrace po pražském způsobu, k níž se stále přidávají nové regiony. Od počátku letošního roku to byly třeba další autobusy na Mělnicku (kde se tak rozšířila integrace započatá již předloni), a dokonce až na Roudnicku; i zde došlo na zapojení železnice a vylepšení návaznosti mezi vlaky a autobusy.

Nyní spějí do finále přípravy na vylepšení příměstké dopravy, která spojuje s hlavním městem oblasti kolem Kladna a Slaného.

Na užší propojení s Prahou pak má dojít i v dalších koutech středních Čech. Celý kraj by měl být zapojen do systému PID do konce příštího roku, předpokládá radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). I on v souvislosti se zařazováním jednotlivých regionů do systému PID ocenil, že cestování veřejnou dopravou se stává jednodušším a přehlednějším.

Raději bez aut

Pozitivní podle slov radního Petrtýla je, že se lidé ve středních Čechách vracejí do prostředků hromadné dopravy. To je i cílem Prahy – dosáhnout toho, aby lidé cestující do metropole omezili příjezd auty (přinášejícími nejen problémy s výfukovými zplodinami, ale především s parkováním) a dávali přednost veřejné dopravě.

Na tom, že nejlepší auto je takové, které do hlavního města vůbec nepřijede, se shodnou jak náměstek primátorky a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD), tak Ondřej Profant z opozičních Pirátů.

Dále pomoci by mimo jiné mělo posílení železniční dopravy plánované od prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády vlaků.

Autor: Milan Holakovský

20.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vrtulník ZZS. Ilustrační foto.

Letečtí záchranáři v Praze a středu Čech řešili loni 550 případů

Dopravní zácpy na Kulaťáku.
16

Kulaťák opět stojí. Na jak dlouho tentokrát?

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Před 115 lety se narodil kapelník Jaromír Vejvoda, autor polky Škoda lásky

Praha - Na Zbraslavi se v rodině s velkou hudební tradicí narodil před 115 lety, 28. března 1902, Jaromír Vejvoda, kterého proslavila zejména polka Škoda lásky. Refrén Vejvodovy nejslavnější písně, kterou složil v roce 1927 jako Modřanskou polku a od dva roky později ji překomponoval do dnešní podoby, znají lidé po celém světě. Českého textu se dočkala až v polovině 30. let, jeho autorem byl Vašek Zeman.

Většina stran zatím neví, kdo bude v Praze jejich volebním lídrem

Praha - Většina politických stran zatím neví, kdo je v Praze povede do podzimních sněmovních voleb. Média to zjistila z ankety mezi jejich volebními štáby. Nicméně z čela kandidátek se budou snažit mandát obhájit poslankyně Jana Černochová (ODS) a Marta Semelová (KSČM), piráti do čela zvolili pražského zastupitele Jakuba Michálka. K volebním urnám by měli Češi vyrazit nejpozději 21. října, konkrétní datum stanoví president Miloš Zeman.

Zoo Praha odstartovala 86. sezonu. Slavnostní zahájení se neslo v retro stylu

Praha - V sobotu 25. března zahájila Zoo Praha 86. sezonu, která potrvá až do 28. září. Celá akce probíhala v retro stylu, odkazujícím na přivítání 25-ti miliontého návštěvníka v roce 1975. Právě 70. léta byla pro pražskou zoo, kterou tehdy vedl ředitel Zdeněk Veselovský, velmi úspěšná, a to i v celosvětovém měřítku. V letošní sezoně Zoo Praha přivítá již 60-ti miliontého návštěvníka!

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies