VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidičů je málo a stárnou. Průměrně slaví padesátiny

Řidičů je jako šafránu. A vědí to i společnosti, které by je rády zaměstnaly. Problémem je, že není, kde brát. Chybí totiž šoféři nejen nákladní automobilů, ale především autobusů. A důvod? Zrušení vojenské služby.

18.3.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Své o tom ví například Dopravní podnik Mladá Boleslav, který zajišťuje městskou hromadnou dopravu. O trochu lépe je na tom společnost Arriva Střední Čechy, jejíž autobusy vozí cestující až do Prahy.

Informace o nedostatku řidičů dokládají i poslední zprávy ze statistiky Kontaktního pracoviště Úřadu práce ČR v Mladé Boleslavi. Tady mají aktuálně poptávku po 130 šoférech.

„Momentálně máme dvaapadesát řidičů na plný úvazek a sedm na zkrácený," sdělil jednatel Dopravního podniku Mladá Boleslav Tomáš Pacák.

Čtěte také: Mladíka od smrti dělilo sedm minut! Našli ho včas

Jak se zdá, mezeru po chybějících šoférech alespoň zde snadno zaplní. Ve středu totiž za volant městského autobusu usedl nový řidič a další bude jeho místo následovat 1. dubna. „Pokud do té doby nikdo neodejde, budeme mít plný stav, tedy 61 řidičů, a takový počet na zajištění dopravy stačí," vysvětlil Tomáš Pacák. Pokud se vyskytne větší nemocnost, která by mohla narušit provoz, za kolegy zaskakují šoféři, kteří mají volný den.

Přesto je průměrný věk řidiče dost vysoký. Vyšplhal se na 53,9 let.

Cestující v okolí Benátek vozí řidička

U společnosti Arriva Střední Čechy jsou sice mladší šoféři, ale ne o moc. „Průměrný věk řidičů je v současné době asi 50 let. Máme však i řadu mladých a dokonce i řidičku. Ta vozí cestující v okolí Benátek nad Jizerou a zatím spolehlivě," poznamenal manažer společnosti Jan Holub.

Za volant autobusů tu sedá pětadevadesát stálých řidičů a k tomu ještě deset brigádníků, kteří vypomáhají právě v době nemocí či dovolených. Přestože v současné době problémy se zajištěním provozu nemají, rádi by přijali nejméně pět nových řidičů.

Čtěte také: Ve výplatě najdou zaměstnanci Škodovky rekordní bonus: 45 tisíc korun

Řidičák společnost proplatí

Jan Holub nedostatek řidičů přičítá zrušení vojenské služby, která šoféry generovala. „Řada pozdějších profesionálů tam řidičské průkazy na autobus i nákladní auta získala bezplatně. Dnes tato možnost chybí a není ani žádný učební obor, kde by řidiče na výkon jejich budoucího povolání připravoval," podotkl manažer autobusové dopravy. Za mínus považuje i to, že získat řidičák dnes stojí poměrně hodně peněz.

„Pokud chce někdo jezdit pro naši společnost a řidičák nemá, může si ho udělat a my mu ho proplatíme," upozorňuje na významný benefit. Uchazeči mohou kromě toho získat ještě vstupní bonus deset tisíc, zvýhodněný tarif na volání i pro rodinné příslušníky, příspěvek na penzijní nebo životní pojištění či odměny za pracovní a životní výročí i za jízdu bez nehody. U boleslavské hromadné dopravy zaměstnance lákají také na bonusy ve formě stravenek, drogerii či ošacení.

Tomáš Pacák i Jan Holub se shodují na tom, že noví šoféři dnes již nemusí mít letité zkušenosti z řízení nákladních vozů. „Řidiče si vychováme sami. Musí mít ale chuť takové povolání vykonávat," dodal Jan Holub.

Autor: Lucie Růžková

18.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kolona. Ilustrační foto.

Doprava se v Praze zahustila, ovlivňují ji nová omezení

instalatér, ilustrační foto

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

AKTUALIZOVÁNO

Vláda definitivně schválila, že se Praha pokusí získat sídlo EBA

Praha - Česko se pokusí po odchodu Velké Británie z Evropské unie získat pro Prahu sídlo Evropského bankovního úřadu (EBA). Vláda dnes definitivně schválila podání přihlášky, řekl novinářům během jednání zmocněnec pro kandidaturu Karel Dobeš. ČR podle něj bude mít velkou konkurenci, jako svou výhodu prezentuje například bezpečnost a dobrou přístupnost hlavního města. Pro úřad má připravenou kancelářskou budovu nedaleko středu města, která bude dostavěna na začátku roku 2019. Jasno o tom, kam se EBA z Londýna přestěhuje, by mělo být v listopadu.

Nejen slunce, oči ohrožuje v létě i voda a nebezpečný prvok

Léto je spojeno s lákavou představou dovolené, lékaři ale upozorňují, že pro naše oči je to ale naopak období plné nástrah v podobě slunce, klimatizace i špinavé vody.

Pohřeb výtvarníka Karla Franty bude 26. července ve Strašnicích

Praha - Poslední rozloučení s výtvarníkem Karlem Frantou, který zemřel 19. července ve věku 89 let, bude ve středu 26. července ve Velké obřadní síni krematoria v Praze - Strašnicích. V neděli to oznámila jeho rodina. Zesnulý byl známý především ilustracemi dětských knih, získal řadu mezinárodních ocenění.

Šimon Pánek: Svobodu a prosperitu nemáme navždy. Bojím se o ně

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Mělo to být povídání o čtvrtstoletí úspěšné nevládní organizace, která dokázala pomoct milionům lidí ze všech koutů světa. Místo toho se celým rozhovorem vinul apel. „Stále víc vnímám obrovské nebezpečí hodnotového vyprázdnění a krizi moderního demokratického státu,“ varuje Šimon Pánek. Demokracie je podle něj křehká, můžeme o ni kdykoliv přijít.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení