Pomoci změnit to má modernizované infocentrum v Husově ulici v Praze, které hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) otevírala teprve přednedávnem: 29. srpna. Jeho provoz zajišťuje krajská příspěvková organizace nazvaná Středočeská centrála cestovního ruchu.

Otevření turistického informačního centra Středočeského kraje
Středočeši chtějí Praze odlákat část turistů k sobě

Lákat nové návštěvníky a prodloužit pobyt

Také její další aktivity by měly být zaměřeny na přilákání turistů a marketing; na nabízení rozmanité škály příležitostí k pasivnímu i aktivnímu vyžití, a to včetně představení dosud méně známých lokalit, které jako turistické cíle běžně neslouží.
„Zřízením centrály chceme dosáhnout maximální propagace Středočeského kraje v jednotlivých turistických oblastech a zvýšení turistického potenciálu jak z řad domácí, tak zahraniční klientely na vícedenní pobyty,“ nastínila hejtmanka hlavní úkoly. S dodatkem, že obdobné organizace či agentury, které vyvíjejí vlastní aktivity a vystupují v roli koordinátora i vůči destinačním managementům na lokálních úrovních, většina ostatních krajů má; ve středních Čechách však tato instituce dlouhodobě chyběla.

Hasiči zachránili anglicky hovořící turisty.
Turisty uvízlé na skále odváděli do bezpečí lezci z řad hasičů

Nikoli výlety z Prahy, ale výlety do Prahy

K prvním úkolům organizace, kterou kraj zřídil letos 1. května, bylo pomoci stabilizovat situaci v oblasti Brd a Podbrdska, kde se zjara mohlo zdát, že představy různých místních institucí o budoucím rozvoji turistického ruchu se někdy spíše střetávají, než aby se prolínaly. Do budoucna je ovšem hlavním posláním dosáhnout zvýšení přílivu návštěvníků a prodloužení jejich pobytu. A hlavně: najít cesty, jak to zajistit – včetně oslovení nových cílových skupin.
Jasnou vizi má náměstek hejtmanky Vít Rakušan (STAN). Dospět do stavu, kdy střední Čechy dokážou oslovit turisty s nabídkou, která je pravým opakem současného stavu: přijeďte k nám, ubytujte se u nás a zůstávejte u nás – a od nás vyjíždějte do té krásné, ale drahé a také poněkud přeplněné Prahy, kterou máme přímo uprostřed.
Hlavnímu městu by okolí metropole chtělo část turistů odlákat a přetáhnout – přesto však ředitelka Středočeské centrály cestovního ruchu Nora Dolanská, která dříve působila v čele Pražské informační služby, nehovoří o konkurenci. Kooperace prospěšná oběma stranám – to jsou podle ní ta pravá slova. Zvlášť v hlavní sezoně ve středních Čechách – v červenci a srpnu – by okolní region opravdu mohl Praze část návštěvníků „ukrojit“.

Aplikace. Ilustrační foto.
KRÁTCE: Chytrá aplikace nasměruje turisty i mimo centrum

Oslovovat návštěvníky na letišti i na nádraží

S hejtmankou se Dolanská shodne v tom, že pro podporu cestovního ruchu je žádoucí pobídnout středočeské podnikatele, aby se více zaměřili na nabídku ubytování vyššího standardu. Čtyřhvězdičkových hotelů by bylo třeba víc – a ty pětihvězdičkové chybí přímo citelně. Dalším subjektem, s nímž by Pokorná Jermanová ráda navázala spolupráci, je Letiště Václava Havla. Proč by nebylo možno nabízet pobyty jeho prostřednictvím? Přímo na letišti by se také časem měl objevit středočeský infostánek přibližující, co vše je možné spatřit, zažít i užít si za Prahou – a další by měl vzniknout také na hlavním nádraží. Prostě v místech, které jsou hlavními vstupními branami nejen do Prahy, ale i do středních Čech.

Fronty do areálu Pražského hradu 22. května. Prašný most
Krátkodobí turisté si návštěvu Hradu rozmyslí

TURISTIKA V REGIONU A MOŽNOSTI JEJÍHO ROZVOJE
* Návštěvníci Středočeského kraje
72 % domácí turisté, 28 % hosté ze zahraničí

Zahraniční turisté:
24 % Němci
11 % Slováci
10 % Číňané
7 % Poláci
6 % Jihokorejci
42 % Ostatní


* Hlavní lákadla Středočeského kraje

- Rozmanitá krajina vybízející k aktivnímu odpočinku s řadou sportovních příležitostí a velkým rekreačním zázemím
- Dvě památky UNESCO: městská památková rezervace v Kutné Hoře s katedrálou Nanebevzetí Panny Marie na předměstí Sedlec, Průhonický park
- Pět desítek hradů a zámků
- Poutní místa Svatá Hora v Příbrami a Stará Boleslav
- Čtyři desítky rozmanitých objektů a komplexů technických památek
- 111 muzeí, 14 galerií a 15 divadel
- Památky s vojenskou minulostí (bunkry, památníky, vojenské skanzeny)
- Řada folklorních slavností



* Příležitosti, které se nabízejí k využití

- Dokázat zlákat zahraniční návštěvníky Prahy k vícedenním pobytům ve středních Čechách, nabízet pobyty s výlety do Prahy (dnes je to naopak)
- Oslovit možné návštěvníky už na hlavních vstupních branách do metropole zřízením infostánků na Letišti Václava Havla a na hlavním nádraží
- 33 čtyřhvězdičkových hotelů a 127 tříhvězdičkových na území kraje – lze nabízet pobyty s výjezdy do Prahy pro studentské skupiny od nás i ze zahraničí (naléhavé je však je spolupráci s podnikatelskou sférou doplnit nabídku pětihvězdičkového ubytování pro náročné)
- Nabídnout přenocování na hradech a zámcích v rámci projektu „šlechtického ubytování“
- Vyznavačům cykloturistiky zprostředkovat objevování Brd i dalších dosud málo známých oblastí, připravit letáky, mapy i web speciálně pro cykloturisty – zaměřené lokálně i s podporou dálkových tras (Greenways, Labská stezka, EuroVelo); v Praze nabízet jednodenní až třídenní výletní trasy na kolech po středních Čechách
- Vyhledávat nové turistické příležitosti oslovující konkrétní cílové skupiny (turistika na koních, akvaparky, in-lineové trasy pro bruslaře, putování po židovských památkách a podobně)
- Umět lépe „prodat“ rozsáhlou nabídku pro milovníky golfu včetně velmi kvalitního zázemí
- Podporovat vodáctví a sporty na vodě, lépe využít potenciálu vodních ploch (zvlášť v oblasti Slap)
- Lépe využívat nabídky středočeského lázeňství a wellness pobytů
- Lépe oslovit zájemce o židovské památky, z nichž o mnohých se velmi málo ví
- Oslovovat možné návštěvníky i prostřednictvím sociálních sítí, vytvořit funkční turistickou aplikaci a připravit koncept moderní turistické karty

Zdroj: Vicehejtman Středočeského kraje pro oblast cestovního ruchu a bezpečnosti Vít Rakušan (STAN), Středočeská centrála cestovního ruchu


Pomoci přilákat turisty do kraje má 15 milionů korun
Osm zaměstnanců, z toho tři na infocentru – a roční rozpočet 15 milionů korun. Tak ředitelka Středočeské centrály cestovního ruchu Nora Dolanská přiblížila Deníku podobu nové instituce, jejímž hlavním posláním je nabízet pobyty ve středních Čechách. A – nabízet je úspěšně.
Do vínku toho ovšem dostala víc; má také spravovat objekty na Mladoboleslavsku: rozhlednu Čížovka a dosud poměrně málo známý sportovně rekreační areál Vrchbělá, vybudovaný s přispěním evropských dotací na okraji někdejšího vojenského prostoru Ralsko. Dolanská nezastírá, že ideální model využití bude středočeská turistická centrála teprve hledat – připouští však, že nový stav má větší logiku než minulost, kdy adrenalinový areál měla v péči správa a údržba silnic. „V souvislosti s tím se náš rozpočet zřejmě navýší,“ předpokládá ředitelka.
V tom, jak účinněji oslovit turisty, už ovšem měla jasno hned v době, kdy se v létě ujímala nové funkce. Začalo to změnou otevírací doby infocentra v pražské Husově ulici, kam si lze teď zajít pro mapy a informace i o sobotách, nedělích a svátcích – a byl tam zahájen také prodej zájezdů do středních Čech. Počty takto prodaných výletů se podle Dolanské mají rychle zvýšit – což bude i jeden z kroků k dosažení dalšího cíle: přilákat k návštěvě více cizinců. Ty je třeba přesvědčit, že Česká republika není jen Praha – a vysvětlit, že návštěva Českého Krumlova, o kterém snad také slyšeli, obnáší tři hodiny jízdy; přitom cesta kratší než hodinku poslouží k objevení řady skvostů, které rozhodně stojí za návštěvu.
I našincům je ale co nabízet: zájem mají o cyklostezky, pobyty u vody, o nový rodinný park Mirákulum… Dalším skupinám chce nová turistická centrála představit, co by mohlo zlákat i je. „Nově chceme oslovit mládež, seniory nebo sportovní kluby – od nás i ze zahraničí,“ plánuje ředitelka přípravu nabídek vytvářených přímo „na míru“. Výletníkům, kteří se chtějí nechat hýčkat, by v příštím roce ráda nabídla projekt „šlechtického ubytování“ – možnost strávit noc se vším komfortem na hradě či zámku. Dolanská přitom věří, že nepůjde jen o jednu či dvě příležitosti. Očekává, že pro spolupráci získá provozovatele deseti až patnácti historických objektů. Dalšími blízkými cíli jsou Brdy jako nový fenomén, využití potenciálu turistiky v okolí vodních nádrží – a je také na místě dát více vědět o četných příležitostech pro vyznavače golfu.