VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Parkovací systém rozdělí Mladou Boleslav. Už v létě

Mladá Boleslav - Parkování je v Mladé Boleslavi jedním z největších problémů, s nimiž se automobily zahlcené město potýká. Rozdělení města na zóny, parkovací karty, parkovací automaty a moderní systém kontroly by měl situaci alespoň trochu vylepšit.

14.1.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

„Po deseti letech práce na nejrůznějších variantách se nyní nacházíme těsně před dokončením a realizací. Čerpali jsme inspiraci z ostatních měst, kde už nějakým způsobem regulované parkování mají, a snažili se přizpůsobit to našim podmínkám. Parkování je živý organismus, mění se a vyvíjí," vysvětluje šéf boleslavského odboru dopravy Josef Macoun.

Ve městě tak vznikne několik zón s různými parkovacími režimy podle toho, jak je která lokalita vytížená a pro parkující řidiče atraktivní. „Principem je ochránit především rezidenty, tedy obyvatele Mladé Boleslavi, a potom podnikatele, kteří na území města mají sídla firem a provozovny. Slibujeme si od toho, že z ulic zmizí třeba auta agenturních pracovníků, kteří tu vůz odstaví často na řadu týdnů," uvedl náměstek primátora Jiří Bouška.

Podle něj je reálné, že nový parkovací systém bude v Mladé Boleslavi zaveden o letních prázdninách, tedy v polovině letošního roku. Aby člověk získal parkovací kartu (uvažuje se i o tom, že by na rodinu mohly být karty dvě), musí splňovat dvě podmínky: být obyvatelem města nebo zde mít přechodný pobyt - nikoliv však na ubytovně - a zároveň mít právní vztah k vozidlu, na které bude parkovací karta vydaná.

Ředitel Městských parkovacích domů Mladá Boleslav Jan Nejman vysvětlil, že kromě uvolnění ulic a ochrany rezidentů si od nového systému slibují také konec takzvané parkovací turistiky, kdy je podle odborníků řidič při hledání volného místa v největším stresu. Největším problémem jsou samozřejmě zaměstnanci Škodovky, kteří do města dojíždějí a z nějakých důvodů nevyužívají parkoviště automobilky.

Několik tipů zón

Co to bude znamenat v praxi? Ve městě vznikne několik typů zón. První je dělená, kde jsou vyhrazená místa pro abonenty a rezidenty (tedy obyvatele a podnikatele) a jiná místa pro návštěvníky, kteří za parkování zaplatí. „Tento systém už několik let funguje v centru a historickém jádru města, a měnit se tu nebude, alespoň prozatím," podotkl Jan Nejman.

V některých čtvrtích vzniknou takzvané rezidentní zóny, a parkovat zde budou pouze lidé s platnými kartami, tedy obyvatelé lokality. V plánu jsou ale i smíšené zóny, na nichž stejná místa mohou využívat návštěvníci, abonenti i rezidenti, platí tu tedy jak karty, tak parkovací lístky.

Na většině území budou parkovací automaty v provozu pouze přes den od pondělí do pátku, případně v sobotu dopoledne. „Celý systém bude variabilní a určitě se bude vyvíjet, není to žádné dogma," upozornil Jan Nejman. Samozřejmě to s sebou nese i nutnost vybudovat další parkovací místa, která by mohli využívat především návštěvníci.

V Mladé Boleslavi v tuto chvíli plánují postavit tři nové parkovací domy, na místě bývalého Dallasu, u fotbalového stadionu a na náměstí Republiky, kde by měl být parkovací dům pod zemí a jeho vznik je spojen s revitalizací plochy v horní části náměstí. Další parkovací dům plánuje Klaudiánova nemocnice, Škodovka jeden otevřela minulý týden.

Chytré město

Zajímavý je i plán na kontrolu parkování. Vzhledem k rozlehlosti by nebylo v silách městské policie obsáhnout celé město. Kontrola bude založena na monitorování registračních značek aut. „Informace o jednotlivých espézetkách se budou sbíhat u operátora, platit to bude i pro návštěvníky," vysvětlil ředitel Parkovacích domů.

Vše včetně prodlužování parkování či povolení k němu se bude odehrávat elektronicky. „Předpokládáme, že budeme využívat monitorovací vůz s kamerami, který bude jezdit ulicemi města a snímat espézetky. Vůz monitoruje i dopravní značení a další věci," upřesnil.

To je přesně v duchu filozofie smart cities, tedy chytré město, kde je možné prostřednictvím různých aplikací nejen koupit parkovací lístek, ale třeba najít i volné místo. "Ty možnosti jsou dnes skutečně obrovské a stále se to vyvíjí," uvedl náměstek Bouška.

Momentálně vše pokročilo natolik, že město vypsalo výběrové řízení na dodavatele parkovacích automatů. „Bohužel ho musíme opakovat, přihlásila se jen jedna firma, a ta navíc naše podmínky ani nesplnila," dodal Jiří Bouška.

Čtěte také: Také do Benešova dorazilo chytré parkování - smart parking

Autor: Šárka Charousková

14.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cyklostezka. Ilustrační foto.

Nová cyklostezka spojí Prahu s letištěm i krajem

Stanice metra Malostranská.
AKTUALIZOVÁNO

Vytékající voda uzavřela stanici metra Malostranská

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

Zoo Praha si připisuje další chovatelský úspěch. Orlí pár se stará o trojčata

Praha - Zoo Praha se může pochlubit dalším významným chovatelským úspěchem. V současné době se zde daří odchovávat na hnízdě pod rodiči tři mláďata orla východního. Je to vůbec poprvé, kdy je známo, že se tento druh orlů chovaných v lidské péči stará o trojčata. Návštěvníci mohou mláďata s rodiči vidět ve voliéře ve spodní části zoo.

OBRAZEM: Před sídlem ČEZ protestovali demonstranti v plavkách a v bazénku

Praha - Demonstranti v plavkách protestovali 27. dubna v Praze před sídlem energetické společnosti ČEZ proti prodeji hnědouhelné elektrárny Počerady. Dozorčí rada ČEZ má rozhodnout o případném prodeji elektrárny společnosti Vršanská uhelná ze skupiny Czech Coal finančníka Pavla Tykače.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies