VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci vodochodského letiště jednali o studii EIA celou noc

Mělnicko - Odpůrci rozšíření letiště na mezinárodní terminál v úterý na letňanském výstavišti žádali o změnu termínu veřejného projednání. Ovšem marně.

26.7.2013
SDÍLEJ:

Veřejné projednání Letiště Vodochody v pražských Letňanech.Foto: Martin Tlustý

Dlouhých šestnáct hodin diskutovali odpůrci záměru rozšíření Letiště Vodochody s úředníky ministerstva životního prostředí, dalších státních institucí a také s ředitelem vodochodského letiště Martinem Kačurem.

Veřejné projednání studie vlivu stavby na životní prostředí (EIA) v jedné z hal výstaviště v pražských Letňanech začalo úderem úterního poledne. Poslední účastníci pak halu opustili až ve středu v půl páté ráno.

Na začátku jednání přitom odpůrci letiště žádali úředníky ministerstva životního prostředí (MŽP) o přesunutí termínu veřejného projednání studie EIA na září. Marně.

„Nejen, že jste to dali do poloviny prázdnin, ale ještě jste začátek zvolili na poledne ve všední den. Připadá mi to jako sabotáž," stěžoval si Petr Kužvart z občanského sdružení Ateliér pro životní prostředí, čímž si vysloužil potlesk několika stovek lidí.

S jeho slovy však nesouhlasila vrchní ředitelka sekce technické ochrany životního prostředí MŽP Jaroslava Honová, která připomněla, že jde už o druhý termín, protože ten červnový byl kvůli povodním zrušen.

„Podle zákona musíme v takovém případě v co nejkratší lhůtě stanovit nový termín a přizvat všechny odborníky. Zákon nám neukládá, že pokud jsou prázdniny, tak můžeme termín libovolně přesouvat," kontrovala ředitelka Honová.

Po prvotních rozbrojích ohledně termínu veřejného projednání už další jednání podle kralupského starosty a mluvčího iniciativy Stop Letišti Vodochody Petra Holečka probíhalo bez problémů.

„Byly projednány všechny naše připomínky a každý, kdo se přihlásil do diskuze, dostal slovo. Veřejné projednání bylo vedeno věcně a velice transparentně. Nebyli přítomni žádní provokatéři," popsal průběh setkání starosta Kralup nad Vltavou.

Ve svém projevu se Holeček zaměřil především na dopravní zátěž, která by v případě rozšíření vojenského letiště na mezinárodní terminál ve městě vznikla. „Kralupský most by byl prvním mostem severně od Prahy, takže bychom tím byli velice zatíženi. Připomněl jsem taky naše obavy ohledně bezpečnosti v závislosti na to, že v Kralupech máme Českou rafinérskou a v blízké Nelahozevsi je centrální tankoviště ropy," prohlásil Petr Holeček.

Starostové dalších obcí se před zhruba čtyřmi sty lidmi vyjádřili podobně. „Není to projekt ve veřejném zájmu, jsme zásadně proti," uvedl místostarosta Báště Václav Žihla. Nekompromisně na jeho slova navázal starosta Chvatěrub František Derfl: „Nenecháme se vyhnat z našich domovů zničením životního prostředí a sobeckým záměrem navrhovatele. Kategoricky odmítáme jednat o jakýchkoliv kompenzacích. Život se za peníze vyměnit nedá," prohlásil za bouřlivého ohlasu přítomných.

Slovo dostal během zdlouhavého veřejného projednání studie EIA samozřejmě také ředitel letiště a zástupce společnosti Penta Investments Martin Kačur, který shrnul změny záměru. „Ročně bude odbaveno pětatřicet tisíc příletů a odletů, v nočních hodinách letiště v provozu nebude," uvedl, ale vzápětí dodal, že projekt počítá s výjimkami. „Po dvaadvacáté hodině připouštíme maximálně 730 zpožděných letadel ročně, během jednoho týdne by jich tak nebylo více než čtyři," poznamenal Kačur, po jehož výkladu následoval hlasitý pískot odpůrců letiště.

Jak se ministerští úředníci s názory odpůrců spojených pod iniciativou Stop Letiště Vodochody a dalších organizací vypořádají, by mělo být podle Petra Holečka jasné nejdříve za měsíc. „Udělali jsme, co jsme mohli. Předložili jsme v zákonné lhůtě naše připomínky k posudku studie EIA. Ministerstvo má nyní deset dní na to, aby se s nimi vypořádalo, a pak dalších dvacet dní na to, aby nám sdělilo, jestli studii EIA uznají, nebo neuznají." uzavřel kralupský starosta.

Už v pondělí zástupci obcí z okolí Letiště Vodochody prohlásili, že nesouhlasí s případným kladným posudkem dokumentace posuzování vlivů záměru na životní prostředí. Podle nich má dokumentace řadu nedostatků a ministerstvo životního prostředí prý nemůže vydat souhlas. Zároveň zástupci iniciativy pohrozili, že pokud MŽP bude souhlasit, obrátí se na soud. Investor, kterým je finanční a investiční skupina Penta, oponuje, že projekt je v souladu s českou legislativou.


JIŘÍ ŘÍHA, ČTK 

Autor: Jiří Říha

26.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Výročí atentátu na Heydricha připomenou dvě venkovní výstavy

Sobotka: Kandidátem ČSSD na Hrad by mohli být Zaorálek nebo Štěch

Kandidátem ČSSD v prezidentských volbách by mohli být ministr zahraniční Lubomír Zaorálek nebo předseda Senátu Milan Štěch. Serveru iDnes.cz to řekl předseda sociální demokracie Bohuslav Sobotka. Oba jsou podle něj výrazné osobnosti. Strana by mohla kandidáta vybrat v létě.

Chovanec popírá, že by útočník z Manchesteru letěl přes Prahu

Útočník z Manchesteru Salman Abedi (v arabském přepisu Salmán Abádí) neletěl před útokem přes Prahu. Na twitteru to dnes oznámil český ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Ministr to uvedl na základě poznatků, které dnes tuzemské bezpečnostní složky získaly od zahraničních partnerů. Podle Chovance není pravdivá informace, kterou přinesl německý list Der Tagesspiegel.

Bezpečnostní složky o letu útočníka Abediho přes Prahu nevědí

Praha - Bezpečnostní složky státu nemají podle ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD) informaci o tom, že by útočník z Manchesteru Salman Abedi (v arabském přepisu Salmán Abádí) letěl před útokem přes Prahu. "Prověřujeme ji," napsal Chovanec na twitteru.

DOTYK.CZ

Lžete a zase lžete, pronesla Valachová a pak se rozplakala

/ANKETA/- Zasedání parlamentních výborů nebývá nijak dramatické. Až na výjimky. Tou bylo středeční jednání senátního školského výboru, který posuzoval návrh novely zákona o pedagogických pracovnících, jehož hlavní součástí je kariérní řád.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies