Za sebou mají zápis například budoucí prvňáčci při 
I. Základní škole ve Zruči nad Sázavou. Jak řekla ředitelka vzdělávacího zařízení Ivana Stará, rádi by budoucími prvňáčky zaplnili tři třídy.

„Musíme však počítat s faktem, že některé děti se ukáží jako nezralé pro školní docházku a bude jim doporučen odklad a návštěva pedagogicko - psychologické poradny," dodala ředitelka.

Odklad? Tak pětina populace

Kolik dětí letos po zápisech nakonec nezasedne v září do lavic prvních tříd, je ještě hádankou, jelikož v některých školách se zápisy teprve chystají. Jak ale uvedla vedoucí odloučeného pracoviště Pedagogicko - psychologické poradny Středočeského kraje v Kutné Hoře Eva Grandischová, přibližně se nyní odklad školní docházky týká pětiny předškoláků.

A dá se čekat, že počet se ještě navýší! „Počet odkladů školní docházky se zvyšuje, jelikož nyní nastupují do školy opět silnější ročníky," řekla Eva Grandischová. Nejčastějším důvodem k odkladu jsou řečové potíže.

„Pokud dítěti dělají problémy třeba dvě písmenka, tak to zvládne s pomocí logopeda. Komplikace nastávají v případě, kdy se potíže týkají více písmenek. Potom má dítě i potíže se psaním, jelikož píše tak, jak vyslovuje. Poruchy výslovnosti je tak potřeba odstranit za půl roku - od zápisu po nástup do školy - a to je při vícečetných vadách náročné," dodala vedoucí kutnohorské pedagogicko - psychologické poradny.

Pro psaní je potřeba ruka lehká, uvolněná

Další komplikace, kvůli kterým můžou učitelé u zápisu nebo zaměstnanci pedagogicko - psychologických poraden doporučit rodičům odklad školní docházky, jsou komplikace grafomotorické.

"Kolikrát je ručička dítěte zkrátka tvrdší, ani ve školce to třeba nezvládne nacvičit, a pro psaní je potřeba ruka lehká, uvolněná. Potíže ale nečiní mnohdy jen samotné psaní, ale i zraková soustředěnost," sdělila Eva Grandischová.

Pro odhalení zrakové pozornosti dítěte slouží testy, ve kterých má za úkol - aniž by dokázalo psát nebo znalo písmenka - jednoduše graficky napodobit předložený vzorový tvar a dále rozlišování souboru velmi podobných symbolů.

Žádají vždy rodiče!

Mnoho z nás je přesvědčeno, že odklad školní docházky „mají na svědomí" vyšší autority, jako je dětský lékař, ředitel školy nebo zaměstnanci pedagogicko - psychologické poradny. O odklad školní docházky však vždy žádají v první řadě rodiče!

„V praxi je to tak, že učitelka v mateřské škole nebo při zápisu upozorní rodiče na možnost odkladu a doporučí jim po konzultaci navštívit pedagogicko – psychologickou poradnu. Poté je jen na rodičích, zda toto doporučení využijí nebo ne. Většinou se s námi domluví na schůzce, kde si s nimi promluvíme, uděláme potřebné testy, a poté je na rodičích, zda budou souhlasit 
s odkladem," sdělila vedoucí pedagogicko - psychologické poradny.

Co dítě čeká?

V rámci odkladu školní docházky čeká na dítě absolvování řady testů, jednoduchých, hravých. Ty absolvuje nejen v pedagogicko - psychologické poradně, ale i u dětského lékaře. „V pedagogicko - psychologické poradně trvají testy delší dobu a jsou komplexnější," dodala Eva Grandischová.

Na co všechno se tyto testy zaměřují? Podle slov vedoucí 
z kutnohorské poradny dítě absolvuje testy na jemnou 
a hrubou motoriku, zkoušky výslovnosti, logického myšlení, mělo by zvládnout rozpoznávat tvary, zároveň disponovat dostatečnou předmatematickou představivostí.

"Není důležité, aby dítě umělo vyjmenovat řadu čísel - to je vlastně něco jako básnička. Spíše zda chápe základní předmatematické operace, které ovlivňují následné studium matematiky," řekla Eva Grandischová.

Dále se testuje i zrakové 
a sluchové vnímání dítěte, jeho pozornost, dovednost kooperace i orientační úroveň rozumových schopností.

V jednodušší podobě testují tyto dovednosti a schopnosti už učitelky při zápisu. „Dítě by mělo poznávat barvy, tvary, umět se představit, popsat, co je na obrázku a podobně," popsala zápis Ivana Stará, ředitelka I. Základní školy ve Zruči nad Sázavou.

„Výsledky testů u lékaře 
a v pedagogicko - psychologické poradně se předloží rodičům. Jen výjimečně se hodnocení lékaře neshoduje s tím z pedagogicko - psychologické poradny," řekla Grandischová.

Když kamarádi odchází…

Představa, že dítě tráví v rámci odkladu další rok ve školce, zatímco jeho kamarádi jsou již školáky, se může zdát stresující. Předškolní děti však odklad a odchod kamarádů zvládají celkem dobře. „Domluví se s maminkou, že se do školy podívají až za rok a do té doby si bude ještě hrát ve školce," uvedla Eva Grandischová.

Komplikovanější je situace ve chvíli, kdy dítě nastoupilo do školy nezralé a její požadavky nezvládá. „Ve výjimečných případech potom doporučujeme dodatečný odklad školní docházky. Je tomu tak 
v případě, kdy se dodatečně zjistí, že dítě na základní školu zkrátka ještě vůbec nepatří 
a musí se navrátit zpět do školky. V tu chvíli se tak již ze školáka najednou stává opět předškolák," řekla Grandischová.

A co o odkladech soudí samotní rodiče? „Odkladem školní docházky zastáncem nejsem. Výjimkou je ale třeba dítě, které má opravdu velké důvody, proč by do školy nastoupit nemělo. Pokud je ale dítě zdravé, je nesmysl žádat 
o odklad. Vychovávám dvě děti, nikdy jsem ale nepřemýšlela o tom, že by mělo mít jedno 
z nich odklad," sdělila svůj názor maminka Petra z Hlízova.