Volby jsou za námi, je po ustavujícím zastupitelstvu. Cítíte úlevu, nebo jste z jednoho stresu přešel do druhého? Jak se cítíte?

Nedá se říci, že by bylo nějaké volno. Těším se na dovolenou v prosinci, kterou dlouhodobě plánuji. Nikam jsem neodjížděl kvůli volební kampani, neměl jsem velkou letní dovolenou, takže cítím, že to jednoznačně potřebuji. Ani jsem neodjel bezprostředně po ustavujícím zastupitelstvu, bylo třeba nějaké věci systematizovat, pomoci novému místostarostovi Michaelu Kašparovi, aby se zorientoval ve své práci a těžil z výhody, kterou jsem neměl možnost obrátit se na někoho zkušenějšího.

Za dva roky budou volby do krajského zastupitelstva. Budete znovu kandidovat? Obhájil jste post starosty, nabízí se otázka, co dál.

Každopádně chci najít uplatnění v krajské politice, pokud budu nominován Starosty a nezávislými, chci kandidovat v krajských volbách za dva roky. Myslím, že je pro Kolín i prospěšné, být blízko krajským informacím. Koneckonců, starostové všech čtyř velkých měst ve Středočeském kraji, tedy Kladna, Mladé Boleslavi, Příbrami i Kolína byli zároveň krajskými zastupiteli. Nebudu převlékat dres, jsem stále nestraníkem. Takže do krajských voleb bych chtěl kandidovat, žádné další úmysly nemám.

Objevují se spekulace, že byste se právě za dva roky mohl ocitnout jako lídr kandidátky STANu, díky volebnímu výsledku Změny. Co na to říkáte?

Teď má být krajský sněm Středočeského kraje, kde se budou volební výsledky hodnotit. Zatím se o tom oficiálně nejednalo, nominace se nevytváří, jsou to ještě dva roky, než budou krajské volby. Spekulovat, jestli budu lídr, nechci. STAN je hnutí s nějakými pravidly, kde budou probíhat primární volby, určitě se o pozici lídra bude ucházet více osob. Mluvit o tom teď je předčasné.

Kolín příští rok čeká odstartování mnoha investic. Máte odhad, kdy bude hotové nové autobusové nádraží?

Těžko uvažovat, kdy bude hotovo, chci, aby se s realizací začalo příští rok. Budeme hlídat dotační tituly, na ty konkrétní pro dopravní infrastrukturu to není tak jednoduché. Projektová cena po položkách ještě není, ale předpokládáme 30 40 milionů korun. Zatím to ale není projektantská cena. Chci, aby tato položka byla v rozpočtu na další rok. Každopádně investice bude ve dvou fázích terminál jako takový a úprava stávajícího prostranství.

Co bude místo stávajícího prostranství, je častým předmětem debat. Můžete to prozradit?

Hlavně parkoviště pro automobily, ale třeba i stání pro autobusy to Kolínu dlouhodobě chybělo, aby někde mohl zastavit dálkový autobus pro turisty. Jistě by se tam objevily i nějaké nové dřeviny, ale to není do detailu ztvárněno. Parkoviště musí u nádraží jednoznačně zůstat, nemůžeme si tam dovolit nějaký park místo parkování. Rozhodně ho neplánujeme zrušit.

Hnutí ANO 2011 na své tiskovce hovořilo o projektu nádraží, František Martínek jeho podobu kritizoval. Hovořili jste o něm s dopravci? Jak na něj reagovali?

S dopravci bylo dlouhodobě jednáno. Uznávám, že ten projekt je pro dopravce náročnější. Nechceme, aby autobusy zůstaly celé dny stát prázdné někde na autobusovém nádraží. Plocha má být příjezdová, nástupní a odjezdová. Nemají na ní stát čekající autobusy. Chceme, aby to byl moderní terminál, jako na západ od našich hranic, akorát na to čeští dopravci nejsou zvyklí. Jejich názory na věc byly jiné než názory města, ale jednalo se s nimi tak, že s navrhovaným řešením už souhlasí.

Zmínil jste, že by kanalizace měla projít zásadní rekonstrukcí. Máte odhady, na kolik její oprava vyjde?

Na to je ještě příliš brzy. Určitě se bude částka pohybovat v desítkách milionů korun. Nová koncesní smlouva však počítá se závazkem města, že se nájemné bude vracet do kanalizační infrastruktury. Od 2016, kdy, pokud pánbůh dá, bude platit nová koncesní smlouva, by měly začít masivní investice do kanalizace v Kolíně.

Přinese to uzavírky ulic ve městě?

To je zatím hodně daleko, ale není to nijak odlišné od uzavírek, když se opravuje povrch ulice. Chceme spojit opravu podzemní infrastruktury s komfortem nadzemí. Vnitřní dluh v silnicích a chodnících je stále patrný, podle mě se posledních dvacet let opravovalo výrazně méně než v jiných městech. Střed města je relativně uspokojivý, ale v okrajových i příměstských částech se na chodníky a silnice příliš nemyslelo.

Co s tím?

Zakládáme novou komisi. Máme komisi pro příměstské části už roky, ale teď bude nově komise pro rozvoj sídlišť. Minulé čtyři roky to byla idea bývalého starosty Kutné Hory Iva Šance. Pokud se podíváte na kutnohorské sídliště Šipší, je vidět, že komise těmi nápady lokalitám velmi pomohla. Chceme to tedy zavést stejně jako se povedlo rekonstruovat vnitroblok Družstevní ulice, stejně jako se povedla renovovat Šachovnice, chceme využít stejného dotačního titulu, který je vyhlášený i pro rok 2015. Kolín o něj bude opět žádat, chceme vytipovat projekty během ledna, února. Máme velkou naději, že se další dvě, nebo tři místa podaří během příštího roku opravit.

Hodně školek v posledních letech prošlo navýšením kapacity. Chystá se ještě další vlna, je ještě poptávka po místech?

Povedlo se nám to, že děti, kterým jsou k 1. září tři roky a mají trvalé bydliště v Kolíně, místo ve školce mají. Za dva až tři roky by měl následovat mírný pokles, co se týká demografické křivky, ale to neznamená, že by se něco mělo zavírat, naopak se budou přijímat děti, které se narodily třeba 2. nebo 5. září. Kdyby se kapacity nevyužily pro kolínské děti, a teď mluvím o horizontu deseti let, tak místa můžeme nabídnout okolním obcím. Nyní hledáme s odborem školství vnitřní rezervy, kde by se třeba dalo otevřít dvacet míst, ale už se nebavíme o stovce.

V současné době je dluh Kolína zhruba 700 milionů. Chystá se nějaké nové řešení, jak získat lepší podmínky?

Ty jsou teď nastaveny dost jasně. V září jsme schválili změnu úrokových podmínek, kdy město výrazné miliony ušetří. Stejně jsme se pokoušeli o návratnou finanční výpomoc, nicméně jsme ty peníze nedostali a doba, kdy se mohl bez sankcí splatit úvěr, je už passé.

Místo němčiny teď na gymnáziu učíte politologii. Proč ta výměna?

To je ryze technická věc. Ve čtvrtém ročníku není úvazek na seminář konverzace z němčiny, v této době je na gymnáziích demografická krize, kdy je málo dětí, takže se otevírají pouze části seminářů. Stál jsem před rozhodnutím, zda neučit vůbec, nebo vzít výzvu, co tam je úvazkově možné tedy seminář z politologie. A protože mě učení baví a chci zůstat v kontaktu se svojí původní profesí, vzal jsem seminář z politologie.

Řadu věcí budete jako člověk z praxe asi vidět jinak než teoretikové. Jak se vám předmět učí?

Velmi bych oddělil politiku a politologii, jak jsem vysvětloval studentům na prvním semináři. Dávám studentům základní vhled do dějin politického myšlení.

Když ale mají učitele starostu, tak se vás určitě ptají, jak vypadá praxe.

V tomhle jsem docela nekompromisní. Díváme se na to z historického hlediska, kdy to není čistý dějepis, ale popisujeme rozdíly liberalismu, socialismu… Chci, aby toto uměl absolvent gymnázia definovat, vysvětlit základní rozdíly, říct stěžejní hesla. Rozhodně nevykládám nic o svých politických názorech.

Spíše než politické názory jsem myslel na funkci úřadu, případně zajímavosti ze starostování.

Chci probrat, co probrat mám, což v tomto pololetí jsou základy politického myšlení. V dalším se budeme bavit o ústavním pořádku České republiky, jaké instituce mají jaké kompetence, jak fungují. Tam si umím představit, že pokud se budeme bavit o zastupitelstvu nebo radě města, praktické postřehy pomohou. Ale zabýváme se popisem fungování stavu, nikoliv politikou jako takovou.

Na začátku našeho rozhovoru jste řekl, že místostarosta Michael Kašpar má tu výhodu, že může čerpat z vaší zkušenosti. Je práce starosty v druhém období jednodušší, když víte, jak na to?

Těžko říct. Určitě je jednodušší nástup, věděl jsem, do jaké kanceláře jdu, jaké spektrum práce mě čeká, obhájil jsem funkci, z čehož má člověk osobní radost, není to nic nového. Jsem rád, že můžu kontinuálně pracovat, nic mě nepřekvapí, což jsem rozhodně před čtyřmi lety říct nemohl. Člověk si vnitřně uvědomuje věci, které nedělal ideálně a bude se je snažit trochu změnit, i co se týká fungování úřadu. Práce je stále stejně, ale samozřejmě chybí ta začátečnická nervozita.

Domů tedy nechodíte dřív, že je rychleji hotovo?

Zrovna nedávno jsem tu byl do půl osmé do večera, kdy jsem tu byl poslední, už ani uklízečky tu nebyly. Rozhodně to není tak, že je o něco dříve hotovo a jsem dřív doma. Žasnu nad tím, jak někteří pánové starostové zvládnou například post náměstka financí. Asi dělám něco špatně, ale souběh dvou takových funkcí si nedokážu představit. Ptáte se, jestli to je jednodušší tady bych řekl takovou historku, kterou vyprávěl zkušený pilot letadla, když letěl s mladou pilotkou a ta se ho ptala, proč si let neužívá, když se nic neděje, je krásné počasí, nejsou turbulence a nic špatného se neděje?

Co jí ten pilot odpověděl?

On jen pokýval hlavou a řekl ale já vím, co by se mohlo dít. Začátečnictví sice má v sobě tu nervozitu, že je pro vás všechno nové, ale o mnohých rizicích ještě nevíte. Zkušenost vás začátečnické nervozity zbavuje, ale zase si umíte představit, co všechno se může stát, a vidíte souvislosti, které jako začátečník ne.

Máte nějaký recept, jak se z toho nezbláznit?

To ještě nevím, uvidíme (směje se). Recept na to mám stále stejný umět relaxovat. Každý na to má jinou metodu. Někdo k tomu potřebuje deset hodin v posilovně, někomu se stačí dvě hodiny prospat, někdo sáhne po alkoholu. Pro mě je stabilně dobrou relaxací čas strávený s dcerou, sport, běh nebo přátelé. Ideálně takoví, kteří nejsou z Kolína, jsou z doby, která předchází vašemu starostování, znají vás jako spolužáka, nebo kolegu z jiného pracoviště a chovají se k vám stále stejně. Nejsou servilní, jsou kritičtí a dovolí si stejně, ne-li více. A vy víte, že je máte kvůli něčemu jinému, než že jste stále v té funkci. Na to je důležité nezapomenout, že úsměvy mnohých nejsou úsměvy na vás osobně, ale na vaši funkci. A dokud tohle člověk ví, tak duševní zdraví jde nějakým způsobem uchovat.