VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na otevření muzea Liazu chybí Hradišti peníze

Mnichovo Hradiště /FOTOGALERIE/- Přes sto let bylo Hradiště městem Liazu, nákladního automobilu, který ve své době patřil ke špičkám a jeho sláva sahala až za hranice tehdejšího Československa. Teď je naděje, že si to připomene muzeem.  

8.9.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Poslední Liaz byl vyroben 1.9.2003 v Mnichově Hradišti.Foto: Archív pořadatelů

V mnichovohradišťském závodu našla v minulém století zaměstnání polovina místních dospělých, celkem tam pracovalo dva a půl tisíce lidí. Město se díky Liazce stalo známým po celém světě a firmě vděčí za svůj zatím největší rozkvět.

Už delší dobu se mezi lidmi šíří zpráva o možném vybudování muzea, které by bylo jediné svého druhu v Česku. Bohužel zatím chybí peníze i prostory.

Podle starosty Ondřeje Lochmana radnice tuto myšlenku podporuje. „Pokud se tu vytvoří skupinka lidí, která by si vybudování muzea a vše, co s tím souvisí, vzala na starost, pomůžeme jim, jak jen to půjde,“ ujišťuje Lochman. Přiznává však, že největší překážkou jsou pravděpodobně náklady.

„Není v možnostech města vznik muzea zaplatit. Stále tu jsou záměry, které jsou důležitější,“ vysvětluje starosta.

Ekonomické stránky věci jsou si vědomi i místní nadšenci, kteří vznik muzea prosazují. Zatím chtějí ostatním alespoň předvést vozy, které prošly právě výrobní linkou továrny v Hradišti. A představit jim zároveň svůj nápad, jak slávu Liazu do města vrátit prostřednictvím muzea.

Na sousedské slavnosti Zažít Mnichovo Hradiště jinak, která se uskuteční 16. září od deseti hodin, bude na návštěvníky čekat asi čtrnáct Liazek, od nejstarších až po novější typy. A spousta dobových materiálů a snímků. „Je to náš první pokus o oživení Liazu. Nikdy předtím se ve městě výstava takového rozsahu nekonala,“ zve hlavní koordinátor akce Ondřej Knobloch.

Zájemci budou mít možnost prohlédnout si zblízka převážně sériové vozy, které bylo dříve možné běžně potkávat na silnicích. A na jejichž výrobě se dokonce někteří dělníci z Hradiště podíleli. Pro fanoušky Liazky bude nepochybně velkým lákadlem nejstarší exponát, který pochází z padesátých let minulého století Svůj vůz značky Liaz přivezou i dobrovolní hasiči z Kláštera.

Průvodci výstavou pak budou ti nejpovolanější, členové občanského sdružení, kteří tyto vozy rekonstruují a sbírají. Lidé přitom budou mít příležitost se některými z vozů i svézt. Pamětníci, kteří zažili kdysi slávu Liazu, se ponoří do vzpomínek na staré časy například v expedičním autobusu nebo v autobusu mateřské školy.

Na akci se těší i Vratislav Šverma, dlouholetý zaměstnanec závodu, který tam strávil třicet let svého života. „Nebýt Liazu, Hradiště by nebylo Hradištěm,“ říká a vzpomíná s úsměvem na tváři, „byly to úžasné časy. Než tady Liaz otevřel svou pobočku, lidé museli za prací dojíždět i několik desítek kilometrů, jelikož tady téměř žádné jiné pracovní příležitosti nebyly.“

Závod Vratislav Šverma opustil těsně před jeho zánikem. To už tak radostné časy nebyly. „Začátek konce byl někdy v devadesátých letech. Firma se začala pomalu hroutit. Na vině bylo i to, že stát tehdy povolil dovoz starých náklaďáků ze zahraničí. Byly levné, tedy i snadno dostupné,“ zamýšlí se Šverma, podle kterého byla po uzavření Liazu atmosféra ve městě doslova hrozná. „Každý to prožíval. Do poslední chvíle všichni věřili, že se podnik podaří zachránit. Bohužel marně.“

Rovněž starosta Ondřej Lochman přiznává, že město vděčí Liazu za hodně. „Hradiště se po otevření výrobního závodu rozrostlo o zhruba tři a půl tisíce obyvatel, a stalo se tak sedmitisícovým městem,“ upřesňuje starosta.

Z historie Liazu
Národní podnik Liberecké automobilové závody (LIAZ), založený v roce 1951, byl členěn do deseti závodů. Na konci osmdesátých let minulého století měl asi 12300 pracovníků, mezi které patřilo i zhruba dvanáct set vězňů. Podnik se v socialistických letech se svými vozy účastnil i slavných automobilových závodů Rallye Dakar.

Třetí místo v roce 1987 a stříbro z roku následujícího byly triumfem Liazu a jeho řidiče Jiřího Moskala. Po revoluci v roce 1989 začaly problémy, klesal prodej a pak i výroba. V roce 1992 byl podnik částečně privatizován v kuponové privatizaci, o tři roky později privatizace skončila a majoritu získala Škoda Plzeň. V roce 1998 byl na společnost vyhlášen konkurs, po dvou týdnech byl však zrušen. V roce 2000 koupil Liaz slovenský Sipox, neměl ovšem dost peněz na výrobu.

Po dalších dvou letech podnik definitivně zkrachoval. Ochrannou známku Liazu dnes vlastní společnost AP Trust, součást holdingu Škoda. Poslední Liaz byl vyroben před čtrnácti lety, 1. září 2003. Šlo o asistenční vozidlo pro dakarský tým Martina Macíka, který do továrny v Mnichově Hradišti dovezl veškeré díly, a Liaz 111.154 tam byl sestaven.

Poté Liaz opustili poslední zaměstnanci a brány podniku se navěky zavřely.

Autor: Pavla Franzkiová

8.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Houbařská sezóna začala hlavně díky vydatným dešťům
20

Boj o houby: Pražané se chlubí svými úlovky a nabízí je za odvoz

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
AKTUALIZOVÁNO
17

Vláda schválila návrh rozpočtu. Stát bude hospodařit se schodkem 50 miliard

AKTUALIZOVÁNO

Angela Vítězná. Merkelové ale kazí radost zisk krajní pravice

/SLEDOVALI JSME ON-LINE, KONEČNÉ VÝSLEDKY/ Německá kancléřka uspěla i přes výrazný odliv hlasů počtvrté v řadě. Druhá ze stran nynější velké koalice – sociální demokracie – má nejhorší výsledek od války.

Bydlení podle znamení zvěrokruhu: Jak si žijí vodní a vzdušná znamení

Nic na světě nepoví o člověku tolik, jako jeho byt. Hned při vstupu do předsíně bezchybně odlišíte pedanta od bohéma. Každý člověk má svůj vkus, každé astrologické znamení své priority.

Nakupování jízdenek bude snadnější. Pomůže nová aplikace Lítačka

Chcete si označit lístek a žádný nemáte? Nerozumíte si s prodejním automatem? Ocitli jste se kdesi uprostřed ničeho na zastávce, kde se jízdenka prostě koupit nedá? Tak to už od příštího roku nebude žádný problém.

Bookmakeři: Volby vyhraje ANO, ovšem 27 procent nezíská

Velkým favoritem říjnových voleb do Poslanecké sněmovny je podle bookmakerů stále hnutí ANO s kurzem 1,1:1 - 1:13:1. Na jeho vítězství jde také zhruba polovina sázek. Zatímco ještě koncem června sázkové kanceláře považovaly za téměř jisté překročení 27 procent (1,45:1), nyní už je podle nich tato varianta velmi nepravděpodobná (až 4,6:1). Vyplývá to z vyjádření sázkových kanceláří, které oslovila média. Za ANO následují ČSSD (8:1 - 9:1) a KSČM (11:1 - 13:1). Celkový objem sázek už přesáhl 30 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení