Původně byla v plánu pouze oprava dřevěné části mostku, tedy pouze pochozí plocha a zábradlí. Nakonec je oprava větší. „Bylo ale zjištěno, že dřevěná konstrukce z měkkého dřeva je v havarijním stavu,“ uvedla Věra Janatová z Městského úřadu Kutná Hora. Havarijní stav způsobilo vlhké prostředí a absence pravidelné údržby. „Dřevěné zábradlí vykazovalo nestabilitu konstrukce. Některé prvky konstrukce chyběly. Jiné byly shnilé. Pochozí plocha byla také částečně shnilá,“ dodala. Z tohoto důvodu bylo již v roce 2014 přistoupeno k instalaci provizorní dřevěné lávky, aby na místě nečíhalo žádné nebezpečí. Ta byla položena do středu stávající pochozí části mostku.
Kvůli shnilé konstrukce musela radnice přistoupit i k vybudování celé nosné konstrukce. Kvůli tomu se ale prodlouží uzavírka mostu, která je v tuto chvíli stanovena do konce října tohoto roku. „Poté bude mostek V Hutích opět přístupný pro veřejnost,“ řekla.
Naposledy prošel mostek opravou před jedenácti lety.
Celkové náklady na současnou opravu jsou vyčísleny na 685 tisíc korun, část těchto nákladů pak pokryje dotace z Ministerstva kultury ČR. „Dotace je ve výši 200 tisíc korun,“ dodala Věra Janatová.
Pěší i cyklisté jsou tak nuceni v současné době místo, kde se mostek nachází, celé obejít. „Chodím tímto místem ráda na procházku. V létě je tu klid, příjemný stín. Kvůli opravě mostu jsem ale musela letos svou procházku zkrátit,“ uvedla Kutnohořanka Alena Ryšánková.
MOST PŘES BRSLENKU
Most V Hutích v Kutné Hoře ale není jediný, který na Kutnohorsku potřebuje opravu. Například v Čáslavi se připravuje rekonstrukce mostu přes Brslenku v lokalitě Budín. Uskutečnit by se měla v příštím roce.
Na rozdíl od mostu v Kutné Hoře, který je stranou dopravních tepen, oprava toho v Čáslavi přinese řidičům komplikace. Cesta se jim totiž na několik měsíců uzavře. Most je v majetku Středočeského kraje a dohlíží na něj Krajská správa a údržba silnic, přesto bude jeho oprava čáslavskou radnici nepřímo zřejmě něco stát. Než začnou opravy, počítá se totižs přeložením vedení inženýrských sítí. Po dokončení rekonstrukce budou po obou stranách mostu i lávky pro pěší. „Určitě je dobře, že k opravě mostu dojde. Na Budín jdu občas pěšky a přijde mi, že je za poslední roky současná lávka trochu chatrná,“ uvedla jedna z obyvatelek Čáslavi.
OPRAVA BY BYLA DRAHÁ
Není to ale jen most přes Brslenku, který dělá obyvatelům Čáslavi vrásky na čelech. Oprav by potřeboval i most v ulici Tyršova. „Most slouží na tomto místě již desítky let a čas se na něm podepsal. Hledáme na něj vhodný dotační titul. Z vlastních nákladů bychom ale jeho opravu nepokryly,“ uvedl čáslavský starosta Jaromír Strnad. Zdůraznil však, že most zatím není v havarijním stavu.
DVA ROKY STAVBY
I ve Zruči nad Sázavou byl v posledních letech jeden ze zdejších mostů v centru dění. Rozsáhlou opravou, která trvala dva roky, prošel most přes Ostrovský potok v ulici Nábřežní a v současné chvíli jej čeká kolaudace. Nový most je širší, než byl ten původní, proto bude mít i chodník a větší průtočnost. Celková cena jeho stavby se vyšplhala na 2,3 milionů korun, z toho 1,18 milionu korun pokryla dotace.
Nezahálí ani v Uhlířských Janovicích. V současné době vzniká projekt na výstavbu zničeného mostu v městském parku. „V tomto roce to ale nestihneme,“ upozornil starosta Uhlířských Janovic Jiří Buchta.