Meteority, které dopadly u Benešova, prý váží i dva kilogramy

Benešovsko - Přes to, že se z vesmíru snesl do kraje u Konopiště takzvaný bolid Benešov zhruba hodinu před půlnocí 7. května 1991, dosud se nikomu nepodařilo najít víc, než malý zlomek toho, co prý nedaleko Benešova ještě leží.

2.11.2014

Možná i takhle velký meteorit lze najít na Benešovsku.Foto: DENÍK/Milan Holakovský

Čeští vědci z Astronomického ústavu AV ČR a České geologické služby se nálezem toho mála přesto vyznamenali. Dokázali totiž znovu a tentokrát mnohem přesněji spočítat dráhu bolidu Benešov. A to jim pak přineslo celosvětovou slávu a uznání.

Jak uvedl scienceworld.cz, nový výpočet atmosférické dráhy posunul linii dopadu dál o celých 330 metrů! Díky tomu pak „hledači pokladů" našli čtyři nepříliš velké meteority na poli na dohled od kostela sv. Filipa a Jakuba na Chvojně.

Podle astronomů jsou srážky vesmírných těles s průměrem kolem jednoho metru se Zemí ojedinělé a dochází k nim zhruba čtyřicetkrát ročně. A právě k takové kolizi došlo v roce 1991 a dokládají to i fotky z té doby.

Na titulní straně proslulého časopisu

Meteorit se tehdy rozpadl na mnoho menších částí a ty pokryly značnou plochu. Některé ze zlomků velkého bolidu však prý váží i přes dva kilogramy. Přes to je krátce i později po dopadu na zem, a to platilo až do nedávné doby, nikdo nenašel.

To se podařilo po nových výpočtech až v únoru roku 2011 a nyní se tento úspěch českých astronomů z Ondřejova ocitl dokonce na titulní straně proslulého vědeckého časopisu Astronomy & Astrophysics.

Nalezených kusů bolidu není mnoho a nejsou ohromující. Jsou pouze čtyři a všechny dohromady váží úsměvných 12 gramů. I tak se jedná o celosvětovou senzaci. Dokonce takovou, že z obavy před masovým útokem hledačů meteoritů nechtěli nálezci určit přesné místo, kde k objevu došli.

Autor: Zdeněk Kellner

2.11.2014

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze.

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.