VYBERTE SI REGION

Letecké muzeum prosperuje, na jaře představí nová letadla

Mladá Boleslav /ROZHOVOR/ - Letecké muzeum Metoděje Vlacha pokořilo hranici 15 tisíc návštěvníků, v jeho interiéru se rozbíhají nové projekty včetně swingových koncertů a do finále se blíží konstrukce dvou historických letounů podle francouzských plánů. Co je nového v muzeu, v jehož návštěvní knize není jediná negativní poznámka? To nám prozradil ředitel Vladimír Handlík

2.9.2015
SDÍLEJ:

Neutuchající nadšení a gejzír nových nápadů projevuje největší propagátor historických letadel na Mladoboleslavsku Vladimír Handlík (na snímku vedle repliky anglického letounu Sopwith Pup z roku 1917). Foto: ČTK/Josef Vávra

Je to pár dní od návštěvy patnáctitisícího návštěvníka muzea. Máte radost?

No jasně. Počítal jsem, že se k tomu číslu dostaneme někdy v říjnu, ale podařilo se to už na konci srpna. A to nám sem ještě nejezdí organizované zájezdy.

Počítal jste s tedy úspěchem?

Když rozjíždíte takový projekt, odhadujete, jak to všechno bude. Náklady, personál… Dovolím si upozornit, že kromě dvou mladých dívek jsme tady všichni důchodci. Například pánové, kteří provozují simulátory, to jsou bývalí letci. Ty platy u nás nejsou vysoké, takže je to spíš na přilepšenou, a je to o tom, že sem všichni chodíme rádi. Vedle toho odhadujete, zda to lidi bude zajímat. Zatím to vypadá, že bude.

Je příliv návštěvníku od otevření v dubnu stálý?

V prvních dnech sem chodilo kolem čtyř set lidí denně. Muzeum otevíral předseda vlády, takže jsme byli všude v televizi. Po prvním týdnu návštěvnost trochu opadla, ale nyní, po několika měsících, se nám ustálila na šesti stech až tisícovce návštěvníků za týden, což je v porovnání s jinými muzei velmi slušné. Teprve nyní jsme ale uzavřeli dohodu se Škoda Muzeem o vzájemné spolupráci. Máme krásný slogan: Fascinující technika u bran do Českého ráje. Chceme společně nabízet zážitky turistům ze zahraničí. Také jednáme o tom, aby nám sem začala jezdit městská autobusová linka.

Takže vedle Českého Krumlova a Kutné Hory se bude jezdit z Prahy také do Boleslavi?

Pražská infocentra dostanou společnou nabídku navštivte výrobu v automobilce, muzeum automobilů, muzeum letectví a zažijte českou kuchyni. Od toho si mnoho slibujeme. Také už jsme dali zmínku do německých leteckých časopisů a pilotům nabízíme, že mohou na návštěvu přiletět svými letadly.

Věřím, že budou mít zájem. O vztahu k letectví u Němců nemůže být pochybnost.

Jistě znáte jméno pana Michaela Oeljeklause, člena představenstva Škoda Auto. To je obrovský nadšenec do létání, a ten s mou pomocí založil Historical Flying Club, klub, který sdružuje lidi, kteří nelítají, ale chtějí letectví finančně podporovat. V Německu mají takové spolky velkou tradici. Ve fondu už máme slušnou sumu, která bude z 90 procent sloužit na stavbu nových letadel.

Morane-Saulnier BB staví pro Nadační fond letadla Metoděje Vlacha Petr Tax z Prahy (na fotce vlevo, vedle Vladimíra Handlíka).

Morane-Saulnier BB staví pro Nadační fond letadla Metoděje Vlacha Petr Tax z Prahy (na fotce vlevo, vedle Vladimíra Handlíka). Foto: archiv V. Handlíka

Jaké jsou zatím na muzeum reference?

Samozřejmě průběžně odstraňujeme chyby v expozici, na které nás návštěvníci upozorňují. Pokud ale nahlédnete do knihy návštěv, zjistíte, že tam není jediný negativní příspěvek. Je zajímavé pozorovat, jak si v muzeu každý najde to své. Nahoře na galerii je letecká historie a unikáty. Tam míří tatínkové a dědečkové. Střední generace si prohlédne letadla a jde na simulátor dobývat Hradčany. A nejmenší děti, ty vždycky skončí na skluzavce.

Zaslechl jsem, že aktivity muzea by se měly postupně rozšiřovat.

V herně pro děti rozběhneme víkendové modelářské kroužky. Děti dostanou díly, opracují je, sestaví model, na závěr jej přímo na letišti otestují a odnesou si ho domů. Další novinkou je postupné doplňování expozice. Lidé se totiž často ptají na takové věci, které nejsme schopní názorně ukázat. Například jak střílí kulomet přes vrtuli nebo jak funguje hvězdicový motor. Na spolupráci už jsme se domluvili se Střední průmyslovou školou.

A jaké novinky se aktuálně chystají, co se týče letadel?

Právě dostavujeme dvouplošník Caudron G.3, který by měl být do podzimu hotov. V Praze se dokončuje další francouzské letadlo z období první světové války, pozorovací letoun Morane-Saulnier BB, a ten by mělo být hotový také do konce roku. Pokud vše půjde dobře, budou na jaře dva velké křty. Na některou zářijovou sobotu máme v plánu také vytahat naše letadla z expozice ven a ukázat je v provozu. Hosté uvidí jak současná, tak historická letadla a my si vezmeme dobové uniformy, aby všichni měli pěkné fotky. Od příštího roku bychom takové soboty rádi dělali jednou za měsíc od května do září. Příští rok 11. června bude navíc Dobový letecký den. Přes zimu hodláme v muzeu pořádat besedy a koncerty.

Máte vy osobně přes všechny povinnosti také čas na létání?

Létám, ale rozhodně ne tak často. Počasí letos v létě pro nás bylo ale mizerné. Jak teploty překročí třicítku, vzduch je řídký a ultra lehká letadla létat nemohou. Občas jsme to zkusili alespoň brzy ráno.

Replika letounu Caudron G.3 musela projít zátěžovou zkouškou. Části ultralehkého letadla pokryly těžké cihly, které prokázaly, že letadlo extrémní tlak vydrží.

Replika letounu Caudron G.3 musela projít zátěžovou zkouškou. Části ultralehkého letadla pokryly těžké cihly, které prokázaly, že letadlo extrémní tlak vydrží. Foto: archiv V. Handlíka

Autor: Martin Weiss

2.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Peníze. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Praha 7 musela vrátit sedm milionů z dotace na tepelná čerpadla

Automatické sněžné řetězy jsou český vynález

Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Poslední fáze oprav Klementina začne až příští rok

Národní knihovna letos neomezí svůj provoz v Klementinu, jak avizovala před rokem. Nezahájí původně plánovanou třetí etapu revitalizace barokního areálu, jež by měla stát téměř miliardu korun. Na tuto část oprav, při níž se bude mimo jiné rekonstruovat hala služeb, teprve bude vypsána veřejná zakázka. Revitalizace Klementina trvá už téměř deset let a má stát skoro dvě miliardy korun

Historikové bojují za Transgas, žádají ministra o pomoc

Historikové umění z vysokých škol protestují proti kroku ministerstva kultury, které odmítlo prohlásit budovy bývalého Transgasu v Praze za kulturní památku.

Poznejte místa posledního odpočinku obětí nacismu a komunistického režimu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Pražský deník vám přináší vycházky Prahy Neznámé. Vydáme se po méně známých, ale zato neméně zajímavých zákoutích metropole. Protentokrát se vydáme do děsuplných míst Kobyliské střelnice a Ďáblického hřbitova.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies