Cestu k hlasování nahlodal především někdejší starosta Jaroslav Hlavnička (VPM). V textu smlouvy, kterou dodalo právní oddělení kraje, totiž objevil i stať o tom, jak má být zajištěn skalní masiv v Roztokách. „Proto o smlouvě nemůžeme hlasovat,“ upozornil.

Současný starosta Petr Hostek (ČSSD) chybu uznal a vytkl pochybení benešovským úředníkům, kteří měli podklady pročíst a záležitost napravit dříve, než se dostala k projednávání. Jenže Hlavnička našel více nedostatků. Například i výkres s pěti vyústěními z takzvané turbokřižovatky na Červených Vršcích. „Turbokřižovatka, která bude koncem Václavické spojky od dálnice D3 a z druhé strany začátkem severovýchodního obchvatu, může mít jen čtyři připojení,“ vysvětloval.

Lokomotivy a hnací vozidla mají svá jména - Zamračená nebo Bardotka.
Legendární lokomotiva bardotka sveze nadšence

Ještě v době, kdy Hlavnička vedl za Benešov jednání s ŘSD, chtěl od jeho projektantů, aby zajistili dostatečnou průjezdnost zmiňovaného křížení, do něhož přijede každý den až 20 tisíc aut a bude proto náchylné k dopravním zácpám. Současně zastupitele upozornil, že i on touží po smlouvě s krajem, ale dříve je pro Benešov potřebné a nutné vyřešit problém křižovatky s ŘSD.

Místostarosta Jiří Švadlena (ANO) pak přiznal, že ani při posledním jednání s ŘSD žádný z problémů, na něž upozornil Hlavnička, nezazněl. „Byla nám prezentována jen jedna varianta, a jak nyní vidím, existují i jiné. Děkuji za to, máme teď pro další jednání dobře nabito,“ řekl Hostek směrem k Hlavničkovi a přizval ho k dalším jednáním o řešení dopravy na severu města.

Smlouvu předloženou krajem pozorně pročetl také někdejší místostarosta Roman Tichovský (ODS). Ten pro změnu objevil nejasnosti v bodu popisujícím povinnosti Benešova. Město se má totiž zavázat nejen k zajištění projektové dokumentace či územního rozhodnutí, ale také k jednání o výkupu pozemků pro obchvat od soukromníků. „Není jasně napsané, zda budeme platit za výkupy. Pokud by to tak bylo, bude to stát odhadem až 200 milionů korun. Doporučil bych proto smlouvu upravit tak, že město vstoupí do jednání s majiteli pozemků v případě, že se s nimi kraj, která na výkupy bude mít peníze, nedohodne. Pak by mělo město jednat a vykupovat nebo pozemky směňovat,“ dodal Tichovský.

Lokomotivy a hnací vozidla mají svá jména - Zamračená nebo Bardotka.
Legendární lokomotiva bardotka sveze nadšence

To, že by Benešov pozemky měl vykupovat za své, potvrdil i Jiří Švadlena. „Potom je ale kraj za stejnou cenu od města vykoupí,“ tvrdí místostarosta, i když přiznává, že to nějakou dobu může trvat a peníze pak Benešovu mohou scházet.

Kvůli zjištěným formálním i věcným nedostatkům zastupitelé projednávání smlouvy s krajem odložili na 17. Května. Do té doby by vedení Benešova mělo zmíněné připomínky projednat a to jak s krajem, tak s ŘSD.

Severovýchodní obchvat Benešova, dílo kraje v hodnotě 300 milionů korun i turbokřižovatka, za níž ŘSD zaplatí ještě o sto milionů víc, musejí být dokončené dříve, než k Benešovu přijedou první auta od dálnice D3 po Václavické spojce. Prvně jmenované stavby by podle současných odhadů měly začít sloužit motoristům do pěti až osmi let, tedy o tři roky dříve, než je předpoklad zkolaudování Václavické spojky.

Pálení čarodějnic na Nymbursku.
Děti se projdou pohádkovým lesem po nové, delší trase