VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Farmáři si mnou ruce. O jejich mléko je zájem

Střední Čechy - Možnost koupit si čerstvé mléko přímo od zemědělce je pro lidi stále lákavější. Přibývá farem, které prodávají mléko přímo ze dvora a zvyšuje se také poptávka po mlékomatech ve středočeských městech. Nyní lze čerstvé mléko koupit například v Kladně nebo v Kralupech nad Vltavou.

26.4.2014
SDÍLEJ:

Někteří farmáři vozí lidem mléko až pod nos.Foto: DENÍK/Tomáš Lánský

Ve Středočeském kraji je registrováno v současnosti osm mléčných automatů, jejich počet se od roku 2012 nezměnil. „Kontrolu mlékomatu provádíme dvakrát ročně, zatím nebyly zjištěny žádné nedostatky" uvedl ředitel krajské veterinární správy Zdeněk Císař.

Farmáři si mnou ruce, obliba jejich produktů u lidí totiž stále roste. Podle Císaře patří k nejčastějším zákazníkům lidé, kteří u farmářů nakupují pravidelně.

Nárůst tržeb zaznamenala například Ivana Poláčková z Farmy Hole u Prahy, která ve středních Čechách a Praze provozuje pět mlékomatů. Prodají v průměru 80 až 100 litrů mléka denně. S mlékomaty má však i nepříjemnou zkušenost, už několikrát totiž přilákaly zloděje. Kvůli mincím v hodnotě zhruba 2000 korun způsobují na přístroji škodu přesahující deset tisíc. „Takový případ se nám stal už třikrát," postěžovala si Poláčková.

Firma Agro Jesenice u Prahy provozuje automaty na mléko v Hodkovicích u Prahy. Na jednom místě se tam nachází v současnosti dva mlékomaty. „Od minulého roku narostl zájem o 20 procent. Museli jsme jeden automat přidat," pochvaluje si majitel firmy Jiří Tesař. Denně prodají automaty v Hodkovicích v průměru 440 litrů za den.

Zájem potvrzuje také zástupce firmy T-mleko Josef Hátle. „Nejen že, se zvyšuje spotřeba mléka, ale také roste poptávka lidí po mlékomatech," uvedl. Firma T-mleko provozuje mlékomaty po celé České republice, ve Středočeském kraji působí například v Kladně, Kralupech nad Vltavou nebo v Roztokách u Prahy.

Zákazníci jsou 
stále náročnější

Oproti roku 2012 přibylo také farem, které mají povolení prodávat mléko přímo ze dvora. Ve středních Čechách je jich nyní dvacet. Farmář Vojtěch Sýkora z Máslovic Prahy tento typ prodeje provozuje už tři roky.

„Zájem o mléko stoupá. Prodáváme několik dnů v týdnu přímo ze dvora, přicházejí pravidelní i noví zákazníci. Za jeden den je tak možné prodat okolo šedesáti litrů mléka," řekl farmář. O rozšíření počtu dnů neuvažuje, spíše se chce zaměřit na rozšiřování sortimentu mléčných výrobků.

Zákazníci jsou však čím dál náročnější. Už jim nestačí jen čerstvost a kvalita, ale vyžadují také určitou péči. To si uvědomují v Němcově selské mlékárně v Radonicích. Své výrobky rozváží po českých městech a obcích v rámci projektu Mléko z farmy. „Lidé si na to zvykli a vrací se," říká majitel farmy v Radonicích u Prahy. Podle něj zájem lidí roste, ale nelze jednoznačně říct o kolik. „Závisí to na různých faktorech, třeba na počasí. Snažíme se ale s lidmi komunikovat a reagovat na jejich požadavky. Mléko v oblíbenosti ale jasně vede" dodává.

„V posledních letech zájem o prodej ze dvora významně roste," potvrzuje tajemník Asociace soukromého zemědělství Jaroslav Šebek. Podle něj se o to přičinily jak skandálys nekvalitními potravinami v posledních letech, tak zejména uvolnění legislativy. Ještě nedávno totiž podle zákona nebylo možné, aby farmáři prodávali výrobky přímo zákazníkovi.

Za kvalitu si člověk připlatí

„Výroba na rodinných farmách je jedna z největších záruk kvality," míní tajemník Asociace soukromého zemědělství Jaroslav Šebek. Farmáři si totiž podle něj nedovolí prodat zákazníkovi nekvalitní výrobek. „Člověk by se po špatné zkušenosti znova už nevrátil," vysvětluje Šebek.

Člověk, který kupuje mléčné výrobky přímo od zemědělce, musí počítat s tím, že zaplatí vyšší cenu, než kdyby je kupoval v běžném obchodě. Produkty jsou většinou asi o 10 až 20 procent dražší

„Pro farmáře je prodej ze dvora výhodnější, než kdyby ho vozil do výkupu. Na druhou stranu si tento způsob prodeje žádá mnohem více péče, většinou takový člověk musí zaměstnat nějakého pomocníka, musí si vést účetnictví a podobně. Není to pro něj snadné," komentuje situaci farmářů Šebek. On sám považuje prodej ze dvora ze nejlepší způsob prodeje zemědělských výrobků.

Čtěte také: Krávy přijely, jde se honem nakupovat, říkají zákazníci

Autor: Andrea Karlíková

26.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vítězné náměstí.
7

Praha 6 musí mít pro obchvat Vítězného náměstí další posudky

Matějská pouť. Ilustrační foto.
10

Matějskou pouť zahájí 25. února ohňostroj na Výstavišti v Holešovicích

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Za týden touto dobou už to nebude možné – odejít z prodejny bez toho, aniž by prodavač vytiskl účtenku s unikátním kódem.

Soud projedná odvolání v kauze nehody bývalého policisty Kadlece

Praha - Pražský městský soud ve středu projedná kauzu bývalého policejního důstojníka a pedagoga Karla Kadlece, který se odvolal proti osmiměsíčnímu podmíněnému trestu uloženému za dopravní nehodu. Podle nepravomocného verdiktu Kadlec kvůli incidentu způsobenému v opilosti také nesmí dva roky řídit.

Metropole připravuje regulační řád dopravy při výskytu smogu

Praha - Hlavní město připravuje regulační řád pro omezení dopravy v době výskytu smogu. Zatím může regulovat jen průmyslové podniky, nejvíc znečištění je ale z aut. V tiskové zprávě o tom v úterý informoval pražský magistrát. Návrh chce mít do konce září.

Praha schválila záměr získat od Veolie 100 procent akcii PVK

Praha - Pražští radní schválili záměr získat od firmy Veolia 100 procent akcií společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK). Akcie by získala Praha, nebo některá její akciová společnost. Novinářům to dnes řekl radní Karel Grabein Procházka (ANO). Kdy, za jakých podmínek a jakou cenu by případně Praha akcie získala, není jasné. Veolia je stoprocentním vlastníkem PVK, které mají pronajatu vodohospodářskou síť do roku 2028 od městské společnosti Pražská vodohospodářská společnost (PVS). PVK nechce jednání komentovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies