VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé znovu vyhledávají typické české vánoční ozdoby

Praha - Už šestnáct let prodává Ivana Jandová vánoční ozdoby. Aktuální trendy okukuje už v lednu na veletrhu 
v Německu, největší nápor má ale měsíc před vánočními svátky. Mezi jejím zbožím zákazníci najdou jenom české foukané sklo. Některé vzory ozdob si také navrhuje sama.

9.12.2014
SDÍLEJ:

Ivana Jandová se věnuje vánočním ozdobám bezmála dvacet let. Před Vánocemi prodává české výrobky také v nákupních centrech.Foto: DENÍK/Pavla Janoušková

Dny před Vánoci tráví Ivana Jandová mimo jiné na stánku v obchodním centru 
v Průhonicích. Kolem pultu jsou naskládané koule všech barev a figurky nejrůznějších druhů. „Měli jsme tu už celou zoologickou zahradu, kupuje se i ovoce a zelenina," popisuje Ivana Jandová.

Lidé kupují 
tradiční barvy

Letošním trendem je podle ní zelená, bílá, stříbrná, zlatá a červená. K adventu potom patří fialová. Co se stalo oblíbenou novinkou, jsou průhledné ozdoby. Lidé si také zamilovali figurky, jako prasátka, medvědy, ryby nebo ptáky. Nejvíce ale letí sovy a poptávka je také po klaunech, andělech a čertech.

Výrobci vánočních ozdob mají napilno zhruba do listopadu, pak už se připravují na další sezónu. Největším svátkem je pro ně lednová výstava ve Frankfurtu. „Je to mezinárodní veletrh, kde se udávají trendy. V únoru a v březnu pak jezdím po českých podnicích a zadávám do výroby, kolik budu chtít kterých figur, ozdob a dekorů," vysvětluje Ivana Jandová, která si vybírá pouze české výrobce.

Většina výrobků jde na export

Není od věci, že čeští výrobci vánočních ozdob zaručují kvalitu a také ruční práci. „Většina výrobků jde na export a do tuzemska bohužel jen malé procento. Proč to raději nenechat na českém trhu? Co se potkávám se zákazníky, říkají mi, že jsou rádi, když se to vrací. Prý je to jejich mládí," ukazuje na typickou bílou průhlednou krabici se zlatými hvězdičkami.

Ivana Jandová bere ozdoby hlavně z Opavy a Jičína. Jezdí se dívat, jak výrobky dělají. Figurky se foukají do formy, ve které se pak vytvarují. Většina ozdob se také stříbří zevnitř, potom smočí do barvy, laku a potom ručně namaluje nebo posype. Na konec přijde uříznutí vršku a navlékání záponky.

„Každý výrobek se 
v rukách několikrát otočí. Například dvoukulové špice 
s prolisem se foukají samostatně a to umí v Opavě jenom dvě ženy," říká Ivana Jandová.

Rapidní změna vánočního vkusu

Vánocům po celý rok se začala Ivana Jandová věnovat v polovině devadesátých let, když pracovala u kamaráda ve velkoobchodě s vánočními ozdobami. V roce 2007 se osamostatnila a vytvořila si vlastní maloobchod a velkoobchod. Za poslední roky tak mohla vidět proměnu, jak se změnil Čechům vánoční vkus. A to prý rapidně.

„Je to hodně velký rozdíl. Předtím byly hlavně hladké ozdoby, sem tam nějaké figurky, ale byly jiné a jinak malované. Dřív nebývala bíločerná, tyrkysová nebo žlutá barva. Jako první jsme měli po roce 2000 citrónovou a černobílé ozdoby jsme začali zadávat až od roku 2005," vzpomíná Ivana Jandová.

Letos se rozhodla nechat si vyrobit kolekci ozdob na téma Paříž. Zatím si je vybrala jen v několika barvách, navrchu jsou ručně malované, posypané třpytkami a korálky. K tomu si zadala do výroby peříčka na klipsech.

Čínské výrobky 
už tolik nefrčí

Lidé podle podnikatelky už nechtějí čínské výroby, ale české, ručně malované. Cena je už dnes srovnatelná, ale práce je to náročná. Jedna figurka vyjde na šedesát i sedmdesát korun. Velký klaun může stát kolem stokoruny. Za malé špice lidé zaplatí 70 korun, za více kulové od 120.

„Vánoční koule se vyrábí od tří do patnácti centimetrů v průměru. Mají na to speciální otvůrky, kterými měří velikost. Musí trefit totiž všechny stejně, aby se jim to vešlo do jednoho balení," přibližuje Ivana Jandová. Když je koulička větší, nebo menší, musí jít pryč. Patnácticentimetrové koule umí málokdo. Sklo je totiž při této velikosti hodně tenké, takže často praská. Na jeden zdravý kus jich tak můžou vyrobit i několik.

Autor: Pavla Janoušková Mgr.

9.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Patronem soutěže se stal Jakub Štáfek Lavi z kultovního seriálu Vyšehrad (na snímku). „Chance je zábavná, odvážná a drzá, stejně jako on,“ řekla mluvčí firmy Markéta Světlíková.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Středoškoláci půjdou volit. Chtějí o zemi rozhodovat

Maturitní třída pražského víceletého gymnázia. Skupina dívek, které letos poprvé půjdou volit, se baví, komu dá hlas. Katka váhá mezi TOP 09 a ODS, Karolína, Vendula a Veronika to hodí Pirátům, Anna topce.

Bývalá ministerská náměstkyně žaluje stát kvůli svému odvolání

Bývalá náměstkyně ministra zdravotnictví Lenka Taie Kolaříková podala žalobu na stát kvůli svému odvolání z funkce. Tvrdí, že ji ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík (ČSSD) odvolal v rozporu se služebním zákonem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení