VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zahraniční dovolená s autem má svá pravidla

Praha - Vyjet s autem na dovolenou není jen pohodlné, ale má to i jistá úskalí. Řidič by si měl prostudovat, co která země požaduje jako vybavení. Kromě běžných věcí, to mohou být i dost neobvyklé požadavky.

9.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Motoristé by před cestou do zahraničí neměli podceňovat základní přípravu. Kromě kontroly technického stavu vozu odborníci doporučují doplnění povinné výbavy o několik nezbytností, které mohou řidiči ocenit v kritických situacích.

Pomoci může také alespoň letmé seznámení s dopravními předpisy ostatních zemí. A v neznámém prostředí s jazykovou bariérou se vyplatí mít povinné ručení s nadstandardní asistenční službou.

Klasická výbava

Klasická výbava, tedy reflexní vesta, lékárnička, výstražný trojúhelník, náhradní pojistky a žárovky, hever, klíč a rezervní kolo, případně souprava na opravu pneumatik, je ve všech zemích jižní a střední Evropy, kam Češi nejčastěji míří na dovolenou, v podstatě stejná a liší se jen v detailech.

„Například v Německu nevyžadují reflexní vestu, avšak trojúhelník se tam v případě poruchy dává na silnici první až třetí třídy sto metrů za auto a na dálnici dokonce 200 metrů," uvedl vedoucí oddělení likvidace motorových vozidel pojišťovny Generali Marek Heyda.

To ovšem neznamená, že bychom reflexní vestu před cestou do Německa z auta měli vyndat. Jednak projíždíme Českem, kde je povinná a zadruhé bezpečnosti není nikdy dost a můžeme si ji směle obléci i tam. Hodí se i v Maďarsku, kde ji musí nosit všichni chodci, kteří se za špatné viditelnosti pohybují po vozovce mimo obec, což platí i pro každého, kdo vystoupí z vozu. „Povinnost mít výstražné vesty pro celé osazenstvo auta zavedli například i v Chorvatsku," doplnil Heyda.

V Rakousku je zase nutné vozit v dosahu, tedy ne v kufru, kromě vesty také lékárničku a trojúhelník. A u našich severních sousedů je povinný hasicí přístroj pro osobní auta registrovaná v Polsku.

Bez kanystru!

Povinná, nebo užitečná, výbava (lano, hasicí přístroj, pracovní rukavice, startovací kabely, manometr, svítilna a destilovaná voda) nikoho nezruinuje. Podle ceníků v internetových obchodech přijde na asi 800 korun.

Hodit se může i teplá deka, hadr nebo kanystr s benzinem. „Poslední položku ale raději vynecháme při cestě do Itálie. Tam se totiž vozit kanystry s pohonnou hmotou nesmí," upozorňuje Heyda.

„Také je dobré vytisknout si euroformulář o dopravní nehodě, který lze stáhnout na internetových stránkách," připomněl Heyda. Je dobré mít s sebou také zelenou kartu ve dvou vyhotoveních, originál a duplikát, které klient od pojišťovny vždy dostává. V případě nehody je totiž zelená karta klientovi odebrána, a pokud by měl pouze jedno vyhotovení, byl by v tom okamžiku bez dokladu, za což hrozí pokuta.

Povinné svícení

Na rozdíl od povinné výbavy jsou pravidla upravující denní svícení skoro v každé zemi jiná. „Rozhodně nic nezkazíte, když i po překročení hranic budete dál svítit. Je to rozhodně lepší, než si pamatovat dopravní předpisy různých států, případně riskovat pokutu," radí Heyda.

Celoroční svícení je povinné na Slovensku a ve Slovinsku. Naopak v Rakousku a Německu musí šoféři svítit během dne jen za špatné viditelnosti a v Chorvatsku pouze v období zimního času, tedy od poslední neděle v říjnu do poslední neděle v březnu. „Ještě jinak to mají v Maďarsku a Itálii, tam svítí po celý rok, ale jen mimo obec a všude na dálnicích," doplnil Heyda.

Alkohol někde ano, někde ne

Absolutní zákaz řízení pod vlivem alkoholu platí vedle Česka také v Maďarsku a na Slovensku, přičemž v Polsku jsou povolené jen 0,2 promile. V ostatních zemích mohou šoféři sednout za volant s 0,5 promile, ale rozhodně ne všichni.

„Třeba v Chorvatsku nesmí za volant s alkoholem v krvi řidiči do 24 let, profesionální řidiči a řidiči aut nad 3,5 tuny," upřesnil Heyda. Podobné je to v Německu, kde tolerance neplatí pro motoristy do 21 let nebo starší šoféry s praxí kratší než dva roky.

„Pokud si chcete dát před jízdou zhruba jedno pivo, musíte mít alespoň dva roky starý řidičák také v Rakousku a Slovinsku," dodává.

Nicméně i tam, kde je alkohol povolený, by si řidič měl dát raději pozor a vzdát se ho. Tresty jen za mírné překročení povoleného limitu jsou totiž dost citelné. V Německu při 0,5 až 1,1 promile hrozí pokuta 500 eur, ztráta řidičáku na měsíc a čtyři trestné body.

V Itálii se pokuty za alkohol pohybují od 328 do 1312 eur a ještě hrozí odebrání řidičského průkazu a dokonce i vězení. V Rakousku může sankce přesáhnout i 3000 eur.

Pozor na rychlost

Rychlostní limity jsou v zahraničí podobné jako v Česku. Mimo obec je buď devadesátka či stovka a na dálnicích až 130 kilometrů v hodině.

„Stejně jako u alkoholu všude postihují překračování maximální povolené rychlosti hodně přísně," varuje Radek Bureš, vedoucí oddělení pojištění motorových vozidel Generalli. Například v Chorvatsku se pokuty pohybují v přepočtu od tisíce korun za překročení o 10 kilometrů až po víc než 50 tisíc korun, pokud řidič jede v obci o 50 kilometrů rychleji. „Nebo může být řidič odsouzen k dvouměsíčnímu trestu odnětí svobody," uvedl Bureš.

Německá policie trestá překročení rychlosti ve městě pokutou 80 eur, mimo obec 70 eur plus čtyřmi trestnými body a zákazem řízení. „Přísní jsou i ve Slovinsku. Třeba za překročení o 20 až 30 kilometrů v obci je pokuta přes 250 eur," dodal Bureš.

Asistenční služba

Nevyplatí se podceňovat ani pojištění auta. „Vysoký limit krytí škod není zbytečným luxusem. Nikdy totiž nevíte, co se může stát. Je možné uzavřít pojištění na plnění 70 až sto milionů korun," uvedl Bureš.

Výhodou je i rozšířená asistenční služba. Ta v případě nehody nebo poruchy zajistí bezplatnou asistenci včetně tlumočení po telefonu při jednání s úřady či policií, což může pomoci předejít značným problémům.

„Bohužel se často stává, že lidé po autohavárii podepíší zahraniční doklad, kterému nerozumí. Při uplatnění škody se pak nestačí divit, protože vina je po překladu dokumentu uvedena zcela opačně.

Někteří policisté v zahraničí zároveň mají tendenci určovat viníka nehody podle poznávací značky, nikoliv podle skutečného zavinění," vysvětluje Heyda.

Rovněž je užitečné připojistit si zdravotní péči. Ta totiž není ve většině států Evropy zadarmo. Podléhá řadě regulačních poplatků, které jsou často mnohem vyšší než u nás.

To zajistí cestovní pojištění, nikoliv jen běžná zdravotní pojistka.

Autor: Michal Achremenko

9.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na Dvořákově Praze Jiřího Bělohlávka nahradí Hrůša a Altrichter

Jiří Bělohlávek.

Bělohlávka v ČF zastoupí dirigenti Altrichter, Hrůša a Netopil

Vařit můžete i pod širým nebem

Nemusíte vařit jen v domě. Můžete si pořídit kuchyň, která bude stát pod oblohou, nebo alespoň pod krytým přístřeškem na zahradě. A není to ani tak složité.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Praha - Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky. 

Záchranáři nově sídlí v Radotíně. Na řadě jsou Ruzyně a Strašnice

Praha – Nové prostory v areálu hasičské stanice v Radotíně, kam přestěhovali svou výjezdovou základnu z průmyslového objektu v nedalekých Lahovicích stojícím na území ohroženém povodní, otevřeli v úterý pražští záchranáři.

DOTYK.CZ

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies