Na letošní říjen vyšlo pět víkendů, během kterých je nižší kamionový provoz, zatímco vloni byly v říjnu jen čtyři. Průměrně se ve všední den na mýtném vybere nejméně pětkrát tolik než v neděli. Tomu odpovídá i meziroční pokles intenzity kamionové dopravy měřený počty transakcí, tedy jednotlivými projetími vozidel pod mýtnými branami. Tento ukazatel se v říjnu snížil o půl procenta na 37,9 milionu transakcí.

Na druhou stranu podíl kamionů v nejvyšší emisní třídě (EURO VI) na zaplaceném mýtném překročil hodnotu 41 procent. Snížené sazby na mýtném mají motivovat dopravce k nákupu nových vozidel splňujících stále přísnější ekologické limity. To se ale negativně projevuje na vybraném mýtném.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Na mýtném se od té doby vybralo téměř 76 miliard Kč. Náklady na provoz mýta činí za letošní rok ke konci října 1,6 miliardy korun.

Nynější kontrakt státu s Kapschem na provoz systému vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Úřad proto smlouvu s Kapschem o tři roky prodloužil a během této doby chce najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do ní se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který Česko využívá nyní.